بازار آشفته خودرو در میان دعوای شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران: در حالی که بازار خودرو چشم انتظار معین قیمت ها است که دعوای بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای اینکه کدام نهاد معین کننده قیمت باشد بالا گرفته است.

بازار آشفته خودرو در میان دعوای شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار

به گزارش خبرنگاران به نقل از میزان ـ در حالی که بازار خودرو به هیچ عنوان شرایط طبیعی ندارد و بازار در بدترین شرایط خود واقع شده است و قیمت ها در این بازار روزانه سیر صعودی دارد، این روز ها معین قیمت از سوی دولت برای خودرو نیز شرایط بازار را بغرنج تر نموده است.

عدم معین تکلیف قیمت خودرو و وزارت صنعت طی هفته های اخیر از نظر روانی بازار آشفته خودرو را آشفته تر از گذشته نموده است.

دولت که به راحتی و در کمترین زمان می تواند قیمت خودرو را معین کند، اما با تعلل در این باره موجب شده بعضی ها از این آشفته بازار ماهیگیری نمایند.

شاید یکی از عوامل تعلل در معین قیمت خودرو، معین نبودن نهاد تصمیم گیر در این باره است تا پیش از بهمن سال 97 وظیفه قیمت گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت بود، اما پس از آن این وظیفه بر عهده سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قرار داده شده به گونه ای که سازمان حمایت آنالیزی قیمتی و میزان سود خودرو ها را معین و پس از ارسال و تصویب ستاد تنظیم بازار این قیمت ها اجرایی گردد، امری که همواره مورد اعتراض شورای رقابت در این مدت به همراه داشت.

اما در فعل و انفعالاتی که صورت گرفت مقرر شد مجددا شورای رقابت به عرضه تصمیم گیری برای قیمت گذاری خودرو بازگردد و نقش آفرینی کند، ظاهرا بازگشت شورای رقابت تازه اول دعوا بین این نهاد و سازمان حمایت و تنظیم بازار است.

در حالی که قرار بر این بود تا شورای رقابت و سازمان حمایت با یک فرمول تلفیقی قیمت خودرو را معین نمایند، اما اختلاف دیدگاه این دو نهاد در نوع قیمت گذاری عملا به نتیجه رسیدن را ناممکن نموده است.

در این باره رضا شیوا رییس شورای رقابت اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت معتقد به لحاظ کردن هزینه تمام شده برای قیمت گذاری خودرو هستند، اما شورای رقابت معتقد است بخشی از هزینه های تمام شده خودرو مرتبط با هزینه هایی غیر از کار تولیدی است به همین دلیل این هزینه ها مورد قبول ما نیست.

وی گفت: شورا هیچ توافقی با ستاد تنظیم بازار نداشته و اگر قیمت های جدید بدون هماهنگی با شورای رقابت اعلام گردد غیر قانونی است.

در حالی رییس شورای رقابت از عدم توافق صحبت می نماید که مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در گفت وگو با میزان اظهار کرد: بر اساس تصمیم گیری جلسه ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و سازمان حمایت به یک نقطه مشترکی درباره قیمت گذاری رسیدند و مقرر شد سازمان حمایت بر مبنای فرمول خود و بر مبنای فشردگی قیمت گذاری حداکثر سود 5 درصدی و افزایش بهره وری 70 درصدی خودروسازان دیده گردد.

وی گفت: پس از معین قیمت خودرو توسط سازمان حمایت به کمیته خودرو ارسال می گردد و با نظر رییس ستاد تنظیم بازار ابلاغ خواهد شد.

البته پیش از این احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان نیز در تبادل نظر با میزان گفته بود؛ دو هفته قبل ستاد تنظیم بازار به کمیته خودرو ماموریت داد تا تلفیق فرمول شورای رقابت و سازمان حمایت برای قیمت گذاری را آنالیز کند که نتیجه ای درباره آن حاصل نشد.

نعمت بخش اضافه کرد: طبق نامه معاون حقوقی رئیس جمهور که در بهمن ماه ارسال شده بود و فصل الخطاب ستاد تنظیم بازار است مقرر شد فرمول سازمان حمایت به جلسه ستاد تنظیم بازار ارسال تا بر اساس آن تصمیم گیری گردد که به جلسه تنظیم بازار نرسید.

اکنون باید به انتظار روز های آینده نشست تا معین گردد قیمتگذاری خودرو چگونه و توسط چه نهادی صورت می گیرد تا شاید بتوان سامانی به بازار نابسامان این روز های خودرو داد.

لازم به ذکر است خبرنگار میزان سعی کرد در این باره گفت وگویی با مسئولان سازمان حمایت برای معین شدن موضوع انجام دهد که پیگیری ها در این باره به نتیجه نرسید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2092

به "بازار آشفته خودرو در میان دعوای شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار آشفته خودرو در میان دعوای شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید