تحرکات مرموز ترکیه در منطقه

به گزارش مجله بای بلاگ، پایگاه خبری العربی تازه در گزارشی، به اقدامات و رویه های دولت و ارتش ترکیه در توسعه دامنه حضور نظامی خود در مرز های مشترک این کشور با کردستان عراق، با هدف سرکوب گروه پ ک ک پرداخته و به طور خاص این نکته را مورد اشاره قرار داده که ارتش ترکیه با توسعه تدریجی حضور خود در منطقه ها مرزی با کردستانِ عراق سعی دارد تا جای ممکن پ ک ک را تحت فشار قرار دهد و در نهایت دژِ محکم آنها در کوهستان قندیل عراق را نابود سازد. امری که البته با چالش ها و مسائل فراوانی برای دولت ترکیه همراه است.

تحرکات مرموز ترکیه در منطقه

بهترین تجربه سفر را با تورهای ارزان قیمت ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

العربی نو دراین رابطه می نویسد: در اواخر ماه میِ امسال میلادی، پس از آنکه تصاویر ماهواره ای نشان دادند که دولت ترکیه در حال جنگل زداییِ مرز مشترک خود با کردستان عراق است، کرد های عراقی از این مساله به شدت عصبانی و سرخورده شدند. در حال حاضر، ارتش ترکیه در حال ساختِ راه در منطقه های از مرز مشترک خود با کردستان عراق است که به گفته شاهدان عینی پیشتر در این منطقه ها، از شدت انبوه بودنِ جنگل ها نمی شد آسمان را به خوبی مشاهده کرد (جنگل ها برای ایجاد راه در این منطقه ها به شدت تخریب شده اند).

به گزارش خبرنگاران، تمامی این اقدامات به گفته مقام های ترکیه، بخشی از کارزار نظامی آن ها جهت مقابله با دشمن دیرینه آن ها در منطقه ها شمالی عراق، یعمنی حزب کردستان این کشور موسوم به پ ک ک انجام می شوند. این گروه که به وسیله ترکیه، آمریکا، و اتحادیه اروپا به مثابه یک گروه تروریستی مورد شناسایی قرار گرفته، از دهه 1980 میلادی در پی ایجاد یک کردستانِ مستقل است و در راستا دستیابی به این هدف، از منطقه ها کوهستانی و صعب العبور شمال عراق به نحو گسترده ای استفاده می نماید.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس کردستان عراق، ترکیه در حال ایجاد زیرساخت های نو نظیر راه است تا از این طریق بتواند حضور نظامی گسترده و موثرتری را در مرز های مشترک خود با کردستان عراق تعریف نموده و مستقر کند.

حضور نظامی ترکیه در کردستان عراق

در اواخر ماه آپریل، ارتش ترکیه آخرین دور از حملات هوایی و زمینی خود را علیه گروه پ ک ک در کردستان عراق انجام داد. پیش از این هم دولت ترکیه به کرات علیه مواضع گروه پ ک ک در کردستان عراق، دست به عملیات های گسترده نظامی زده است.

جنگل زدایی از منطقه ها مرزی مشترک ترکیه با کردستان عراق، تنها یکی از آن پروژه هایی است که آنکارا با تکیه بر آن ها سعی دارد تا دستورکار تدریجی خود مبنی بر توسعه حضور نظامی اش در منطقه (در قالب ایجاد پایگاه های نظامی راهبردی مختلف در منطقه) و محدودسازی تحرکات و توان عملیاتی پ ک ک را به پیش برد.

البته که بعضی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که دولت ترکیه در این راستا، تا حدی پیروز هم بوده است. در شرایط فعلی، تنها محلِ مواجهه ترکیه و نیرو های پ ک ک، در کردستان عراق است و در شرایط کنونی، مقدار درگیری ها در منطقه ها کرد نشینِ ترکیه در جنوب شرق این کشور، به نحو قابل توجهی کاهش یافته است. این مساله تا حد زیادی می توان ناشی از فشار های نظامیِ قابل توجه و رو به افزایش دولت ترکیه علیه گروه پ ک ک باشد.

در این رابطه، بعضی تحلیلگرانِ کُرد می گویند که در شرایط کنونی، مناقشات و درگیری های ترکیه با اعضای پ ک ک، به منطقه های که از نظر جغرافیایی بسیار صعب العبور هستند، محدود شده است. همان منطقه های که ظرف بیش از 25 سال گذشته، پ ک ک در آن ها (در شمال عراق)، به نحو قابل توجهی از قدرت و نفوذ برخوردار بوده است.

تحلیلگران کُرد معتقدند که فرایند ایجاد پایگاه های نظامی از سوی دولت ترکیه در منطقه ها مرزی با کردستان عراق، عملا بیانگر این مساله است که این کشور در حال ساخت یک کمربندی نظامی در مرز های مشترک خود با کردستان عراق است. ایجاد یکچنین کمربندی از جانب دولت ترکیه تا حد زیادی می توند تحرکات نیرو های کُرد میان کردستان عراق با ترکیه و بعلاوه سوریه را کاهش دهد. گروه پ ک ک در شرایط کنونی در منطقه ها شمال شرقی سوریه هم منطقه های را در کنترل و نفوذ خود دارد.

ترکیه به احتمال فراوان به حملات سالانه یِ زمینی و هوایی خود به کردستان عراق و علیه پ ک ک، در عین حال که حضور نظامی خود را در منطقه هم افزایش می دهد و پ ک ک را در دژ اصلی آن که همان کوهستان قندیل است تحت فشار قرار می دهد، ادامه خواهد داد.

راهبرد بلند مدت ترکیه

ترکیه قریب به 40 پایگاه نظامی و بعلاوه پاسگاه در سرتاسر منطقه خودمختار کردستان عراق، با هدف مقابله جدی با پ ک ک، ایجاد نموده است. این کشور با هر عملیات نظامی خود، شبکه پایگاه ها و پاسگاه های نظامی خود را هم در منطقه توسعه می بخشد.

به اسم مقال اندکی پس از عملیات نظامی گسترده ارتش ترکیه علیه پ ک ک در منطقه کردستان عراق در آپریل گذشته، وزیر کشور ترکیه خاطرنشان کرد که ارتش این کشور پایگاه نوی را منطقه متینا کردستانِ عراق، ایجاد خواهد نمود. روز بعد، وزیر دفاع ترکیه در جریان یک سفر از پیش اعلام نشده، از نظامیان ترکیه در منطقه کردستان عراق بازدید کرد و تا حدی ناراحتی خود را هم با این اقدام، به دولت مرکزی عراق نشان داد.

راهبرد بلند مدت ترکیه در قبال پ ک ک، معطوف به سه هدف عمده است: اول، جلوگیری از رفت و آمدهایِ پ ک ک به داخل خاک ترکیه و بعلاوه سوریه. دوم، متوقف ساختن تحرکات گروه پ ک ک میان کوهستان قندیل و و منطقه سنجار در عراق (که محل زندگی یزیدیان عراقی است و در نزدیکی مرز سوریه واقع شده است)؛ و در نهایت سوم، به محض اینکه دو هدف بالا محقق شد، حمله به قندیل و یا محاصره طولانی مدت آن در دستورکار قرار می گیرد تا از این طریق، مهمترین پایگاه نیرو های پ ک ک در کردستان عراق نابود شود و تهدید این گروه علیه ترکیه برای همواره دفع شود. با این همه، تحقق هدفِ سوم، تا حد زیادی سخت و مشکل به نظر می رسد. حتی برای ترکیه به اسم کشوری که دومین ارتش عظیم ناتو را در اختیار دارد.

رجحان فناوری ترکیه

از سال 2018، استفاده قابل توجه ترکیه از فناوری موجب شده تا این کشور در برخورد با گروه پ ک ک، از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار باشد. از همان سال 2018، دولت ترکیه تا حد زیادی توانمندی خود را جهت انجام ترور هدفمندِ رهبران و مقام های عالی رتبه گروه پ ک ک به وسیله حملات هوایی و بعلاوه پهپادی، به رُخ این گروه کشید. در شرایط کنونی، ترکیه با بهره گیری از توان پهپادی خود می تواند تحرکات گروه پ ک ک را هم به نحو قابل توجهی رصد کند. نباید فراموش کرد که اغلب این پهپاد ها مسلح هستند و به نحو موثری قادرند تا اهداف پ ک ک را در هر جا و مکانی هدف قرار دهند. در طول سه سال گذشته، تعداد قابل توجهی از مسوولان ارشد پ ک ک به وسیله پهپاد های ارتش ترکیه، ترور شده اند.

ارتش ترکیه تا حد زیادی حملات پهپادی خود را علیه افراد و مواضع پ ک ک، با سازمان اطلاعاتی این کشور هماهنگ می نماید که همین مساله، بر مقدار هدفمند بودن و دقیق بودن حملات آن علیه کرد های پ ک ک می افزاید. با این همه و علی رغم تمامی عملیات ها و اقدامات نظامی که ارتش ترکیه علیه گروه پ ک ک انجام داده، هنوز هم صحبت از نابودی کامل پ ک ک در شمال عراق و منطقه کردستان این کشور، تا حد زیادی خوشبینانه به نظر می رسد و به زمان زیادی احتیاج دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7897

به "تحرکات مرموز ترکیه در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحرکات مرموز ترکیه در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید