توافق جدید بغداد و واشنگتن درباره حضور نظامیان آمریکایی

به گزارش مجله بای بلاگ، بعضی رسانه های منطقه به نقل از منابع آمریکایی اعلام کردند که مقام های بغداد و واشنگتن برای باز استقرار نظامیان آمریکا در عراق توافق نموده اند.

توافق جدید بغداد و واشنگتن درباره حضور نظامیان آمریکایی

پایگاه خبری میدل ایست آی در این باره به نقل از منابع مطلع نوشته است مقام های آمریکایی و عراقی در راستای مبارزه با داعش تا شکست کامل و قطعی این گروه تروریستی به تازگی برای استقرار دوباره نیروهای ایالات متحده در عراق به توافق رسیده اند.

وزارت دفاع عراق در این همین پیوند اظهار داشت که بغداد و واشنگتن برای برنامه استقرار دوباره نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق به توافق رسیدند.

در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده است که کمیته نظامی مشترک آمریکایی - عراقی در دیداری برای تدارک برنامه ای زمان بندی شده به منظور استقرار مجدد نیروهای ایالات متحده در عراق طی ماه های ژوئیه و اوت توافق کردند.

وزارت دفاع عراق اضافه کرده است که طرف آمریکایی بار دیگر بر احترام به حاکمیت بغداد تأکید نموده و متعهد شده که نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا تا شکست کامل داعش از نیروهای عراق در زمینه مشاوره و آموزش پشتیبانی خواهد نمود.

دو طرف همچنین توافق نموده اند که نشست هایی را برای گفت وگو درباره مسائل امنیتی بلند مدت و هماهنگی میان واشنگتن و بغداد برگزار نمایند.

به همین دلیل، فرماندهی عملیات مشترک عراق جزییاتی از نشست چند روز پیش کمیته نظامی- فنی مشترک بغداد و واشنگتن را فاش کرد.

فرماندهی مشترک عراق با انتشار بیانیه ای نوشت که در ادامه گفت وگوهای فنی - امنیتی در چارچوب گفت وگوهای راهبردی بغداد - واشنگتن، شنبه گذشته نشستی به ریاست عبدالامیر الشمری معاون فرمانده عملیات مشترک عراق و پُل کالفرت فرمانده نیروهای عملیات العزم الصلب (عزم سخت) برای آنالیز نتایج گفت وگوی راهبردی عراق و آمریکا برگزار که در آن به سازوکار طرح باز استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی در خارج از عراق پرداخته شد.

معاون فرمانده عملیات مشترک عراق در این باره شرح داد که کشورش به مقام های آمریکایی اطلاع داده است که بغداد نیازی به نیروهای زمینی بیگانه در خاک خود ندارد.

الشمری تاکید نمود که شمار نیروهای آمریکایی در ماه های اخیر در عراق کاهش یافته است و نیروهای ائتلاف بین المللی در بیرون از خاک عراق و پایگاه های نظامی موجود در دیگر کشورهای منطقه مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد که در نشست اخیر کمیته امنیتی - فنی بغداد و واشنگتن دو طرف در زمینه جدول زمانی تعیین برای ارائه تبادل و جمع آوری اطلاعات در قالب آموزش، مشاوره و گشت های هوایی به توافق رسیدند.

معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این نشست آنالیز شرایط داعش، عملیات تروریست ها و توانمندی ارتش و نیروهای عراقی بود.

از سوی دیگر، مشاور امنیت ملی عراق پیشتر در فروردین گفته بود که بغداد و واشنگتن بر سر برچیده شدن پایگاه های آمریکا و جدول زمانی خروج نظامیان خارجی در این کشور توافق کردند.

قاسم الاعرجی اظهار داشت که طرف آمریکایی متعهد شد شمار زیادی از نیروهایش را از عراق خارج کند.

وی اضافه کرد که طرف آمریکایی به عقب نشینی شمار قابل توجهی از نیروهای خود از عراق متعهد شده است.

مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که در دور سوم گفت و گوهای راهبردی واشنگتن - بغداد پیشرفت نیروهای عراقی در مبارزه با تروریسم شرح داده شده و طرفین توافق نموده اند که مأموریت مبارزه با داعش صرفا بر عهده نیروهای امنیتی عراق باشد.

الاعرجی گفت که تغییر مهمی در نوع مسؤولیت ائتلاف بین المللی ایجاد شده و مسؤولیت آنها مستشاری - آموزشی شده است و این خروج بیشتر نیروهای آنها از عراق را ممکن می نماید.

وی اضافه کرد که طرفین توافق نموده اند که هیچ پایگاه خارجی در عراق وجود نداشته باشد و درباره جدول خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق نیز توافق شده است.

کمیته فنی - امنیتی عراق شنبه گذشته نخستین نشست خود را با کمیته فنی - امنیتی آمریکا در بغداد برگزار کرد.

فرماندهی ستاد عملیات بغداد اظهار داشت نخستین نشست مشترک کمیته های فنی نظامی امریکا و عراق در بغداد برگزار گردید و طرف امریکایی مجددا بر احترام خود به حاکمیت عراق تاکید نمود.

طرف امریکایی همچنین شرح داد که ائتلاف بین المللی به درخواست دولت عراق برای مشاوره، حمایت و پشتیبانی در شکست کامل گروه تروریستی داعش در عراق حضور دارد.

در بیانیه فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق آمده است که دو طرف بر سر چارچوب نشست های آینده برای آنالیز رابطه امنیتی طولانی مدت و نقشه راه اجرای نتایج گفت وگوی راهبردی بین طرفین توافق کردند.، ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7410

به "توافق جدید بغداد و واشنگتن درباره حضور نظامیان آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق جدید بغداد و واشنگتن درباره حضور نظامیان آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید