خبرنگاران با مراقبین سلامت همکاری کنید و برای کرونا کارت دعوت نفرستید

به گزارش مجله بای بلاگ، ساوه-خبرنگاران- آمارهای دانشکده علوم پزشکی ساوه در زمینه افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا نشان می دهد که زیر پوست نوروز و مهمانی های خانوادگی و تغییر رفتار بعضی موارد مثبت در کتمان و همراهی نکردن با مراقبین سلامت، خطری عظیم نهفته است که ممکن است در چند هفته آینده دامنگیر جامعه گردد.

خبرنگاران با مراقبین سلامت همکاری کنید و برای کرونا کارت دعوت نفرستید

به گزارش خبرنگاران، جدیدترین آمار دانشکده علووم پزشکی ساوه نشان می دهد که شروع سال 1400 خورشیدی با سیر صعودی موارد ابتلا در این شهرستان و زرندیه همراه بوده است به گونه ای که در 24 ساعت منتهی به انتها نخستین روز سال نو، 55 نفر از مبتلایان به کرونا شناسایی شدند که هفت تن از آنها اکنون بستری هستند.

شیوع ویروس جهش یافته یا انگلیسی هم از اوایل اسفند پارسال در ساوه و کمی بعد در زرندیه هم تایید شد و همین که بر اساس اعلام علوم پزشکی در 2 ماه اخیر 56 مورد از مبتلایان در رده سنی 6 تا 18 و میان بچه ها، نوجوانان و جوانان شناسایی شده است به خودی خود زنگ خطری برای خانواده ها محسوب می گردد تا از فرزندان خود به طور جدی مراقبت نمایند.

اما دید و بازدیدهای نوروزی با وجود هشدارهای گسترده مراجع پزشکی، بهداشتی و درمانی و همچنین رسانه ها نه تنها در ساوه بلکه در اغلب شهرهای کشور وجود دارد و به طور خاص در ساوه و زرندیه یک مورد آزاردهنده وجود دارد و آن هم همکاری نکردن مبتلایان شناسایی شده و سایر افراد با مراقبین سلامت است.

در همین رابطه سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه به خبرنگاران، گفت: یکی از مسائل عظیم ما در این ایام همکاری نکردن بیماران مثبت با مراقبین سلامت است که اطلاعات مهمانان و تماسهای خود را به همکاران ما ارائه نمی نمایند و متاسفانه چه به شیوه تلفنی و چه در مراجعه حضوری همکاران، جوابگو نیستند.

کتمان برای دیداری چند ساعته و البته پرخطر

دکتر محمود کریمی اضافه نمود: بعضی از شهفرایندان این باور غلط را دارند که اگر اطلاعات مهمانان خود یا حتی مهمانی هایی که رفته اند را ارائه نمایند به زعم خود باعث آبروریزی می گردد غافل از اینکه همین طرز فکر و نوع رفتار باعث شده است که در چند روز اخیر فرایند افزایشی شمار مبتلایان به کرونا در ساوه و زرندیه تصاعدی باشد و اوضاع تا حدی از کنترل ما هم خارج گردد.

به گفته او، این کار لطمه عظیمی به اطرافیان فرد مبتلا می زند زیرا کتمان حقایق باعث تشخیص دیرهنگام و در نتیجه ابتلای شمار زیادی از اطرافیان فرد می گردد و زمان طلایی برای اقدامات اولیه و کنترل شرایط فرد از دست می رود؛ در نتیجه ریه های این اشخاص بسیار درگیر شده و کارشان به بستری می کشد.

دکتر کریمی گفت: مساله و مشکل دیگر ما افراد بدون علامت هستند که ابتلای آنها به کرونا مثبت شده است اما چون علامتی ندارند، می گویند ما بیمار نیستیم و با همین تصور، قرنطینه را رعایت نمی نمایند و متاسفانه با خیالی آسوده در مهمانی های نوروزی شرکت می نمایند در حالی که باید به این افراد یادآوری کنیم که افزون بر 60 درصد از بیماران ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا علائم بسیار خفیفی در آنها مشاهده گردد.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: مشکل دیگری که در ساوه و زرندیه با آن روبرو هستیم این است که در مواردی مشاهده می گردد افرادی که نتیجه آزمایش آنها با رپید تست (تست سریع) یا pcr مثبت شده است، بار دیگر برای انجام تست مراجعه می نمایند که ممکن است نتیجه تست بعدی به هر علت (نمونه گیری نامناسب و یا انجام تست در خارج از محدوده طلایی) منفی باشد اما از آنجا که در تست کرونا مثبت کاذب نداریم و تمام افراد با یک نتیجه تست مثبت (رپید یا pcr) قطعا مبتلا به کرونا محسوب می شوند بنابراین ضروری است که دوره قرنطینه را بطور کامل رعایت نمایند.

وی گفت: از این گونه افراد درخواست کنیم که ضمن همکاری لازم با مراقبین سلامت در پی مجوز عدم همکاری و قرنطینه خود نباشند و به دستورالعمل های بهداشتی پایبند باشند و همچنین از مردم می خواهیم که از دورهمی و برپایی مهمانی های نوروزی پرهیز نمایند زیرا هر یک از ما می تواند بیمار بدون علامت باشد.

دکتر کریمی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه همه شهفرایندان در مراجعه به اماکنی چون مطب یا آرایشگاه که ممکن است در آنجا افراد دیگری اعم از مشتریان یا صاحبان صنف بدون ماسک حضور داشته باشند در رفتارهای خود دقت نمایند و اگر ممکن است برای ارزیابی سلامت خود به مراکز منتخب نمونه گیری مراجعه و تست رایگان دهند زیرا مشاهده می گردد که بعضی از فروشندگان با وجود مثبت بودن علائم شان، عمدی یا سهوی بیماری خود را کتمان نموده و آنگاه که بعد از آرامش بازار در روز اول فروردین به مرکز نمونه گیری مراجعه نموده اند، مثبت بودن ابتلای این افراد به کرونا محرز شده است از این رو ضروری است که مشتریان 10 روز اخیر مراکز مشابه برای ارزیابی شرایط خود به مراکز نمونه گیری مراجعه نمایند.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: نکته مهم دیگر این مساله است که مردم باید بدانند که مراقبین سلامت که به درب منازل آنها مراجعه یا با آنها تماس تلفنی برقرار می نمایند در حقیقت برادران، خواهران یا فرزندان شما هستند که بیشتر آنها غیربومی هستند و در این روزهای تعطیل در حال خدمتگزاری هستند تا حافظ سلامت شما باشند.

وی تاکید نمود: بعضی از مراقبین سلامت از زمان شروع شیوع کرونا تا به امروز حتی یک روز به مرخصی نرفته اند بنابراین از مردم درخواست می کنیم که نهایت همکاری را با آنها داشته باشند و اگر مرتب با شما تماس می گیرند یا به منازل شما مراجعه می نمایند، هدفشان تداوم سلامت و جلوگیری از انتقال بیماری به عزیزان و اطرافیان خانواده ها است لذا انتظار داریم که با آنها به مهربانی و احترام رفتار گردد در حالی که مراقبین سلامت حتی می توانند از مراجع انتظامی و قضایی یاری بگیرند اما راه تعامل و مهربانی بهترین گزینه است.

گفتنست؛ در هفته گذشته 2 باب آرایشگاه زنانه و اخیرا هم یک آرایشگاه مردانه که به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی طبق اعلام علوم پزشکی ساوه باعث ابتلای شمار زیادی از همشهریان به کرونا شدند، پلمب شدند.

کرونا از شروع شیوع در اسفند سال 98 تا امروز افزون بر 13 هزار و 900 نفر در ساوه و زرندیه را مبتلا کرد و در همین مدت 327 نفر نیز جان خود را از دست دادند.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6585

به "خبرنگاران با مراقبین سلامت همکاری کنید و برای کرونا کارت دعوت نفرستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران با مراقبین سلامت همکاری کنید و برای کرونا کارت دعوت نفرستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید