خبرنگاران سند نظام نامه اخلاق آموزش رونمایی شد

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران- خبرنگاران- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سند نظام نامه اخلاق آموزش رونمایی کرد؛ این سند اخلاقی هدایتگر فعالیت های آموزشی در وزارت علوم، دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی کشور است.

خبرنگاران سند نظام نامه اخلاق آموزش رونمایی شد

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران، آیین رونمایی از سند نظام نامه اخلاق آموزش بعد از ظهر امروز شنبه با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در محل وزارت علوم برگزار گردید.

در ابتدای این نظام نامه به نقل از منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری آمده است: توسعه و کار آمدی نظام آموزش عالی کشور بر پایبندی به اصول و مسئولیت های اخلاقی و سیاست ها و سیاست گذاری ها، مدیرت و خدمات آموزشی، فرآیندها و نظام حرفه ای راسخ است. مسئولیت پذیری دانشگاه ها در قبال جامعه دانشجویان، اعضای خانواده عظیم آموزش عالی و پای بندی همکاران و دانشجویان به عهد نامه های اخلاقی ضامن رشد اخلاق در نظام آموزش عالی و زمینه ساز ارتقای جامعه است.

همچنین در ابتدای این نظام نامه از وزیر علوم نقل شده است که به منظور همسان سازی رعایت اصول اخلاقی در آموزش به سفارش معاونت آموزشی وزارت علوم و با همکاری انجمن علم اخلاق کاربردی ایران و مشارکت بسکمک از اعضای هیأت علمی، کارشناسان و دانشجویان سند حاضر تحت عنوان نظامنامه اخلاق در آموزش تدوین شده است.

این سند اخلاقی هدایتگر فعالیت های آموزشی در وزارت علوم، دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی کشور است. ما دانشگاهیان و دانشجویان سوگند وفاداری یاد می کنیم که وفادار و متعهد به نظامنامه اخلاق آموزش باشیم و از خداوند مهربان برای عمل به آن کمک می طلبیم.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم رونمایی از این سند گفت: در کشور یک زیست بوم کارآمد آموزش، پژوهش و فناوری داریم که نتیجه آن را در بحران شیوع ویروس کرونا و مقابله با آن دیدیم و موفقیت این زیست بوم را تا حد زیادی تجربه کردیم.

وی شرط لازم توسعه پایدار علم و فناوری در کشور را توجه به اخلاق حرفه ای دانست و گفت: چالش جدی آموزش عالی، توجه جدی به اخلاق حرفه ای است؛ چرا که برای پایدار بودن نظام اخلاقی، نیازمند توجه به اخلاق حرفه ای هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: به نظر می رسد اخلاق آموزش که نقش بنیادی در آموزش عالی دارد، کمتر مورد توجه نهاده شده است و حتی در سال های گذشته به هیچ عنوان مورد توجه نبود.

خاکی صدیق با اشاره به هدف از ابلاغ نظام نامه اخلاق آموزش، گفت: هدف از این نظام نامه، توجه دادن به همین مسأله بود. بنابراین طرح موضوع در سطح ستاد و دانشگاه ها شکل گرفت و با همکاری انجمن اخلاق کاربردی، اجرا و تدوین شد.

به گفته این مسوول وزارت علوم، اقدامات گسترده ای در زمینه اخلاق پژوهش در کشور اجرا شده است حتی تعدادی از دانشگاه ها کارگروه اخلاق پژوهشی راه اندازی نموده اند؛ بنابراین، هدف وزارت علوم از نظام نامه اخلاق آموزش، جریان سازی همانند در حوزه آموزش در دانشگاه بود.

وی اضافه نمود: در تشکیل هسته مرکزی این نظام نامه، 10 استاد تمام، 15 دانشیار، 19 استادیار، 10 دانش آموخته دوره دکتری و پنج کارشناس از دانشجویان فعالیت می نمایند. البته گام اصلی وزارت علوم پس از تدوین نهایی نظام نامه آغاز می گردد که همان سیاستگذاری و برنامه ریزی در جهت پایبندی به نظام اخلاقی و نهادینه کردن آن است.

خاکی صدیق گفت: نهادینه کردن نظام نامه اخلاق آموزش، مشارکت حداکثری همه همکاران و اعضای خانواده آموزش عالی را نشان می دهد؛ همچنین برای این نظام نامه 264 بیانیه اخلاقی مطالعه و مقایسه شد و 57 منبع در زمینه معرفتی همچنین اخلاق دانشگاهی و آموزشی مورد آنالیز نهاده شد.

وی یادآور شد: نتیجه آن، تدوین الگوی پیشنهادی نظام نامه اخلاق آموزشی بود و پس از آن دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان به وسیله برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره ای دریافت شد تا پیش نویس نخست نظام نامه بهتر و پربار تر گردد.

معاون آموزشی وزیر علوم پیش از این نیز درباره سند یادشده گفته بود: توسعه کشور به دور از توسعه علم و فناوری رخ نمی دهد و توسعه علمی نیز در پیوند الزامی با اخلاق و توجه به شاخصه های سلامت اخلاقی است. با توجه به این گزاره، تدوین نظام نامه اخلاق آموزش در دستور کار معاونت آموزشی وزارت علوم نهاده شد.

به گفته وی، برای تدوین این نظام نامه در طول سال گذشته از همکاری بسکمک از چهره های دانشگاهی و نیز انجمن اخلاق بهره گرفته شد و کارگاه ها و نشست های خرد جمعی متعددی در دانشگاه های مختلف برپا شد تا سند نهایی قابل اتکا و جامع باشد.

علاقمندان برای مشاهده این نظامنامه به صفحه معاونت آموزشی وزارت علوم به نشانی https://edu.msrt.ir/fa مراجعه نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6192

به "خبرنگاران سند نظام نامه اخلاق آموزش رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سند نظام نامه اخلاق آموزش رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید