رای اخیر دیوان عدالت اداری تغییر چندانی ایجاد نکرده است، مقاومت بعضی نهادها در برابر چاپ مقاله

به گزارش مجله بای بلاگ، معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف شرط چاپ مقاله برای دفاع دانشجویان دکتری، با بیان این که رای اخیر دیوان عدالت اداری چندان تغییری در شرایط ایجاد نکرده است، گفت: ورود این نوع مصوبات به روندهای دقیق علمی ممکن است باعث سوء برداشت ها یا توجیه کنندۀ پاره ای از کم کاری ها و حتی تنبلی های علمی گردد. به نظر من چاپ آنلاین مقاله برای دفاع از رساله کافی است، در اینصورت فاصلۀ زمانی قابل توجهی بین پذیرش و چاپ برخط وجود ندارد.

رای اخیر دیوان عدالت اداری تغییر چندانی ایجاد نکرده است، مقاومت بعضی نهادها در برابر چاپ مقاله

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

دکتر غلامحسین رحیمی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره مفهوم انتشار مقاله گفت: فکر می کنم برداشت دقیقی از مقاله و کارکرد آن در بعضی از مجامع کشور و حتی در میان بعضی از کارشناسان و مدیرانی که در این زمینه اثرگذارند و درباره آن اظهارنظر می نمایند، وجود ندارد. مقاله، زمانی پدید می آید که ما یک کار پژوهشی که حاوی نوعی نوآوری است انجام دهیم و نتایج آن، در فرمتی خاص تحت عنوان مقاله قابل ارائه باشد. همچنین این پژوهش باید دارای کیفیتی باشد که چون در معرض داوری صاحب نظران زمینه تخصصی پژوهش در سطح ملی و بین المللی قرار بگیرد، حرف تازه ای داشته باشد.

وی ادامه داد: بنابراین مقاله عملا انعکاس نتایج پژوهش در فرمتی خاص برای مخاطبان متخصص است. به همین دلیل هم در ایران و هم در جهان بر روی انتشار مقاله تاکید می گردد و معمولا هر چه تعداد و کیفیت مقاله بیشتر گردد نشان دهنده این است که حیات علمی و تحقیقاتی کشور پربارتر است و کشور در زمینه انجام تحقیقات نسبت به سایر کشورها پیروز تر عمل نموده است.

معاون وزیر علوم اضافه نمود: اوصاف کاربردی بودن یا نبودن تحقیقات به مقاله مربوط نمی گردد. این توصیف ها به خود تحقیق مربوط می گردد چرا که مقاله صرفا گزارش تحقیقات است. گاهی این مباحث با یکدیگر خلط می شوند و شاهد قضاوت هایی ناروا در مورد مقاله و انتشار مقاله هستیم.

معاون پژوهشی وزیر علوم با تاکید بر این که هر چه تعداد مقالاتی که در بسترهای معتبر علمی مانند مجلات و پایگاه های استنادی منتشر می شوند بیشتر باشد بیانگر این است که در جامعه و نظام علمی تحقیقات بیشتری انجام گرفته است گفت: واضح است که اگر مقاله حاصل تحقیقات برای توسعۀ علمی باشد مقالات بیشتر رنگ و بوی نظری می گیرند و هر چه تحقیقات بیشتر معطوف به کاربرد باشد و یا کاملاً تقاضا محور و کارفرمائی باشد مقالۀ حاصله کاملاً جنبۀ کاربردی خواهد داشت. در ایران باید تحقیقات تقاضامحور و کارفرمائی تقویت گردد.

رحیمی با بیان این که دوره های تحصیلات تکمیلی، دوره های پژوهشی محسوب می شوند اضافه نمود: دوره دکترا معمولا دوره ای چهارساله است که نیمی از آن به انجام تحقیقات در قالب رساله دکترا اختصاص پیدا نموده است، در نتیجه دانشجویان دکترا طبق آیین نامه ای که ابلاغ شده است، یک دوره مفصل تحقیقاتی دارند که نتیجه آن تحت عنوان رساله منتشر می گردد. بر همین اساس، دانشجویان ابتدا باید پیشنهادیه ای تهیه نمایند که استاد راهنما آن را تایید و سپس جمعی از استادان داخل و خارج موسسه این پیشنهادیه را تصویب می نمایند. پس از تصویب پروپوزال، سیر تحقیقات زیر نظر استاد راهنما انجام می گردد تا دانشجو به مرحله دفاع برسد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در آیین نامه ها ذکر شده است که دانشجو باید حداقل یک مقاله چاپ شده پیش از دفاع از رساله داشته باشد. البته به نظر من نگارش یک مقاله برای دکتری کم است. داشتن یک مقاله در حدود ده سال پیش خیلی خوب بود اما کشور ایران الحمدلله به سطحی رسیده است که در سال 2020 بیش از 65 هزار سند علمی درمجلات جهانی منتشر و در پایگاه های استنادی بین المللی ثبت نموده است و بیشتر از همین مقدار سند علمی نیز در نشریات معتبر داخل کشور به چاپ رسیده است. بنابراین در حال حاضر و با توجه به شرایط علمی کشور، دارا بودن یک مقاله برای دانش آموختگان دکتری، کف انتظار است. بیشتر دانشگاه های خوب ما انتظار بیشتری از دانشجویان دکتری دارند و رساله های این دانشجویان به گونه ای تعریف و انجام می گردد که از آن چند مقاله معتبر داخلی و خارجی استخراج گردد.

وی در ادامه بیان نمود: حدود پنج شش سال قبل، فاصله زمانی میان پذیرش مقالات، بعد از داوری تا چاپ آن ها در بعضی از نشریات داخلی زیاد بود. من مجله ای را می شناختم که از زمان پذیرش مقاله تا انتشار آن در این نشریه بیش از یک سال و نیم به طول می انجامید. در حالی که طی سه چهار سال گذشته، تحولات زیادی اتفاق افتاده است. معمولا این فاصله زمانی بین پذیرش تا چاپ برخط در مجلات داخلی بسیار کوتاه شده است. تقریبا بیشتر مجلات داخلی، حدود یک ماه بعد از پذیرش مقاله و به محض ویراستاری و تنظیم مجله ای، آن را به صورت برخط منتشر می نمایند. از سوی دیگر، دانشگاه ها معمولا گواهی پذیرش مقاله در نشریات را نیز می پذیرند و به دانشجو اعلام می نمایند برای بعضی از دانشگاه ها دانشجویان اگر یک مقاله چاپ شده و یک مقاله پذیرش شده داشته باشند کفایت می نماید. منظور این است که اصولا پذیرش مقاله پذیرفته شده برای چاپ توسط دانشگاه یک امر معمول بوده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم اعلام کرد: ما انتظار داریم نتیجه تحقیقات دانش آموختگان دکتری در همه رشته ها حداقل به اندازه یک مقاله، استعداد انعکاس در مجلات بین المللی را داشته باشند. برای نشریات بین المللی، فاصله زمانی بین پذیرش و چاپ برخط مقالات تقریبا وجود ندارد. پس به طور کلی فاصله زمانی بین پذیرش و چاپ مقالات در نشریات داخلی و خارجی مدت کوتاهی است.

وی با بیان این که بیش از 1200 مجله داخلی از وزارت علوم مجوز انتشار گرفته اند، گفت: تنوع زیادی در تعداد نشریات داخلی و خارجی وجود دارد و اگر نشریه ای فاصله زیادی بین پذیرش تا چاپ مقاله قائل می گردد محققان می توانند به آن مراجعه ننمایند تا نشریه به تدریج رو به انحلال برود و یا فرایند خود را اصلاح کند. در همه رشته ها و شاخه های تخصصی علمی دارای مجله هستیم و کمبودی برای بستر انتشار مقالات دانش آموختگان دکتری وجود ندارد.

معاون پژوهشی اضافه نمود: در مورد پذیرش با چاپ مقالهفکر می کنم دیوان محترم عدالت اداری کمی در صدور حکم اخیر عجله نموده اند.

رحیمی با بیان این که مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری چندان تغییری در شرایط ایجاد ننموده است گفت: ورود این نوع مصوبات به فرایندهای دقیق علمی ممکن است باعث سوء برداشت ها و یا توجیه نمایندۀ پاره ای از کم کاری ها و حتی تنبلی های علمی گردد. به نظر من چاپ آنلاین مقاله برای دفاع از رساله کافی است، در اینصورت فاصلۀ زمانی قابل توجهی بین پذیرش و چاپ برخط وجود ندارد.

معاون وزیر علوم با اشاره به دیدگاهی که در بعضی از نهادهای پژوهشی نسبت به انتشار مقالات وجود دارد، گفت: مقاومتی در بخش کوچکی از جامعۀ علمی کشور برای چاپ مقاله وجود دارد که این مقاومت به تدریج ان شاء الله رو به تحلیل می رود. مقاومت موجود بر اساس استدلال های علمی شکل نگرفته است و در واقع علت آن بیشتر تنبلی علمی است. این بخش اصولا چون یا توانایی علمی بالایی ندارند یا تنبلی می نمایند، در برابر انتشار دستاوردهای پژوهشی خود و در معرض داوری قرار دادن آن ها از خود مقاومت نشان می دهند.

وی در انتها اضافه نمود: البته در محیط های حوزوی روشی را در مطالعات و تحقیقات داریم که به جامانده از سنت های پیشرفتۀ دوران شکوفائی تمدن اسلامی است که می توانیم از آن به سنت علمی حوزوی یاد کنیم. حکمای محدودی داشتیم و داریم که همزمان با رونق گیری دانشگاه ها در کشور به همان شیوه سنتی به مطالعه و تحقیق پرداخته و می پردازند. اگر از آن روش، حکمائی مانند علامه طباطبائی و شهید مطهری بعضیزند آن را می توانیم سنتی کاملاً معتبر در برابر روش علمی جدید تلقی کنیم. در غیر اینصورت فعلاً باید در تمام نهادهای علمی به روش علمی جاری برای استخراج معرفت جدید و دستیابی به فناوری های نو و شیوه انعکاس نتایج تحقیقات اتکاء داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5296

به "رای اخیر دیوان عدالت اداری تغییر چندانی ایجاد نکرده است، مقاومت بعضی نهادها در برابر چاپ مقاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رای اخیر دیوان عدالت اداری تغییر چندانی ایجاد نکرده است، مقاومت بعضی نهادها در برابر چاپ مقاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید