شخصیت های در بند زندان های آل سعود؛ شاهزادگان، مبلغان و فعالان

به گزارش مجله بای بلاگ، در سایه خفقان سیاسی و نقض گسترده آزادی بیان در عربستان، رژیم آل سعود به ویژه پس از ولیعهدی محمد بن سلمان، مخالفان و منتقدان از هر قشر و جنسیتی را هدف سرکوبگری های خود قرار می دهد.

شخصیت های در بند زندان های آل سعود؛ شاهزادگان، مبلغان و فعالان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، با وجود اینکه نقض آزادی بیان و سرکوبگری در عربستان سعودی از گذشته در ابعاد گسترده علیه اقلیت های مذهبی این کشور و در صدر آن شیعیان اعمال می گردد، اما سایر شهفرایندان سعودی نیز از این سرکوبگری ها در امان نیستند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

سرکوب مخالفان به ویژه پس از پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهدی پسرش محمد، شاهزاده جوان سعودی به شکل چشمگیری در عربستان افزایش یافت و علاوه بر منتقدان نظام سعودی، مخالفان شخص محمد بن سلمان را نیز در برگرفت. دستگیری گسترده شاهزادگان طی کمپین های متعدد بن سلمان نیز به همین دلیل انجام شده که معروف ترین آن بازداشت شخصیت های برجسته و شاهزادگان سعودی در هتل ریتز کارلتون ریاض در سال 2017 بود.

مفتی ها و مبلغان سعودی نیز از جمله شخصیت های بارزی به شمار می فرایند که به جرم آزادی بیان در عربستان زندانی می شوند.

معروف ترین مبلغان و فعالان در زندان های سعودی

چندی پیش حساب توئیتری زندانیان سیاسی عربستان سعودی به نام معتقلی الرأی، هویت مبلغانی، که در زندان های این کشور محبوس شده اند را فاش کرد. بسیاری از این بازداشت شده ها تحت شکنجه های جسمی با شوک و آویزان شدن از سقف قرار دارند.

- سلمان العوده: شیخ سلمان العوده شناخته شده تر از سایر مبلغان سعودی است و به واسطه مبارزه هایش علیه سیاست های مذهبی و منطقه ای دولت سعودی از دهه 1990 تا به امروز، وزنه ای سنگین محسوب می گردد. عوده به جرم انتشار توئیتی در سپتامبر2017 دستگیر شد که در متن آن آرزو نموده بود نزاع میان دو کشور همسایه عربستان و قطر سریعتر منجر به صلح گردد. در دادگاهی که برای عوده برگزار گردید، مجموعاً 37 اتهام به وی وارد شد که می توان آنها را در سه گروه عمده تقسیم بندی کرد: ارتباط با تشکیلات تروریستی مثل اخوان المسلمین، تمسخر و انتقاد از دستاوردهای دولت و ارتباط با خاندان سلطنتی قطر. این اتهامات با واکنش جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی روبرو شد و تنها 2 روز پیش از قتل وحشیانه وی در سفارت عربستان در استانبول، در توئیتی گفت: سلمان العوده را نه به خاطر افراطی گری، بلکه به دلیل اعتدالش اعدام خواهند کرد. به همین دلیل او یک تهدید (برای دولت عربستان) است.

- عوض القرنی: عوض القرنی واعظ سنی، نویسنده و دانشگاهی است که سپتامبر 2017 در عربستان بازداشت شد و پیش از این مقامات سعودی اعلام نموده بودند قصد اعدام وی را دارند.

- علی العمری: علی العمری رئیس دانشگاه آزاد مکه مکرمه و نیز یک مجری معروف است که به همراه عوض القرنی سپتامبر 2017 بازداشت شد.

- محمد المنجد: محمد صالح المنجد یکی دیگر از مبلغان دینی در عربستان سعودی است که در سپتامبر 2017 توسط نیروهای امنیتی سعودی بازداشت شد.

- سفر الحوالی: شیخ سفر الحوالی و چهار تن از پسرانش جولای 2018 به سبب طرح سوالات و ایراد سخنان آتشین علیه نظام آل سعود بازداشت شده اند، از جمله سوالات وی این بود که آیا گسترش رشوه و فساد در دستگاه اداری عربستان از احکام شرعی خداوند است؟ بسیاری از هواداران شیخ حوالی نسخه پی دی اف کتاب او تحت عنوان مسلمانان و تمدن غربی را در پایگاه های اجتماعی قرار دادند؛ کتابی که بیش از 3000 صفحه دارد و آن را آوریل 2018 تالیف نموده و به صراحت تیر انتقاد خود را به سوی نظام آل سعود نشانه گرفته است؛ گویی شیخ حوالی آن طور که هوادارانش می گویند، خواسته است با جهاد و بیان سخن حق علیه حاکم ستمگر به زندگی خود سرانجام دهد.

- عبدالعزیز الفوزان: از مفتی های روحانیون سرشناس عربستان و استاد فقه مقارن در دانشسرای عالی قوه قضائیه این کشور است که آگوست 2018 به دلیل اظهار نظر درباره سرکوب روحانیون و مبلغان در عربستان بازداشت شد.

-محمد البراک: البراک مفتی سعودی عضو هیئت علمی دانشگاه ام القری و همچنین نویسنده و کارشناس مسائل مختلف در استان المذنب در منطقه القصیم عربستان بود که سپتامبر 2017 بازداشت شد.

عبدالعزیز الطریفی: وی در آوریل 2016 پس از اینکه به صورت علنی مخالفت خود را با محدود کردن فعالیتهای هیئت موسوم به امربه معروف و نهی از منکر گفت، بازداشت شد. الطریفی در یکی از توئیت های خود گفته بود: بعضی حکام فکر می نمایند که کوتاه آمدن از دین خود برای جلب رضایت کفار، از فشارهای آنان می کاهد. هراندازه که کوتاه بیایید بیشتر می خواهند ....

طبق اعلام حساب کاربری بازداشت شدگان آزادی بیان در عربستان، حدود 20 شخصیت حقوقی، 24 روزنامه نگار و رسانه ای، بیش از 60 تحصیلنموده دکترا و بیش از 40 نویسنده،که کتاب های مهمی را به رشته تحریر درآورده اند، در زندان های عربستان به سر می برند.

بارزترین شاهزادگان زندانی سعودی

چندی پیش نشریه دیلی میل انگلیس در گزارشی از زندانی بودن چندین شاهزاده و عضو کلیدی خاندان سلطنتی عربستان تقریبا یک سال بعد از دستگیری آنها در راستای یک کودتای داخل کاخ پادشاهی و نگرانی ها از احتمال مرگ آنها اطلاع داد.

-محمد بن نایف: که از اواخر دهه 1990 فعالیت خود در زمینه امنیتی را شروع کرد، در سال 2015 به ولیعهدی عربستان رسید اما در سال 2017 با انتخاب محمد بن سلمان به این سمت، صندلی خود را از دست داد. وی از زمان برکناری از این سمت، اجازه سفر نداشته و دستیاران و تلفن همراه خود را از دست داد. این شاهزاده سعودی مارس 2020 به اتهام کودتا علیه محمد بن سلمان بازداشت شد و اکنون شرایط جسمانی مناسبی ندارد.

-احمد بن عبدالعزیز: برادر شاه سعودی است که به همراه محمد بن نایف در مارس 2020 به دستور محمد بن سلمان بازداشت شد.

-فیصل بن عبدالله: وی فرزند یکی از پادشاهان سابق عربستان است که در تاریخ 27 مارس 2020 از محل سکونت خود در شمال شرق ریاض ربوده شد و از آن موقع هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد.

-بسمه بنت سعود: بسمه معروف ترین شاهزاده زن سعودی است که در فوریه 2019 به همراه دختر 25 ساله خود سهود الشریف در جده در اتومبیل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی محاصره و به زندان الحائر منتقل شدند. شاهزاده بسمه در لندن به امور تجاری مشغول بود و در فعالیت های مربوط به دفاع از حقوق زنان مشارکت داشت.

برجسته ترین فعالان زن در زندان های عربستان

حساب کاربری زنان زندانی سعودی همزمان با آزادی لجین الهذلول و نوف عبدالعزیز لیستی از زنان سعودی بازداشت شده در زندانهای عربستان ارائه داد.

این لیست شامل اسامی زنان زندانی از جمله حلیمه الحویطی، فاطمه آل نصیف، نسیمه الساده، وزانه الشهری، اسراء الغمغام،عایده الغامدی، بسمه آل سعود، نعیمه المطرود ، میاء الزهرانی و ... است. در لیست زنان زندانی سعودی علاوه بر دختران جوان، زنان شصت ساله نیز وجود دارد.

در حالی که این بازداشت ها انتقاد مجامع بین المللی از جمله عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، رژیم سعودی همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان ادامه می دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6662

به "شخصیت های در بند زندان های آل سعود؛ شاهزادگان، مبلغان و فعالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شخصیت های در بند زندان های آل سعود؛ شاهزادگان، مبلغان و فعالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید