عمران خان و بحران گندم و شکر

به گزارش مجله بای بلاگ، انتشار نتیجه تحقیقات درباره علت بحران گندم و شکر در پاکستان که اواخر دی ماه سال گذشته باعث احتکار و گرانی بی سابقه این دو کالای اساسی مردم شد، بحران جدیدی را پیش روی دولت عمران خان همزمان با پدیده شیوع کرونا در این کشور به وجود آورد تا جایی که نخست وزیر پاکستان مجبور به تغییر و تحول در کابینه دولت شد.

عمران خان و بحران گندم و شکر

جهت دریافت خدمات طراحی باغ 1000 متری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

اواخر دیماه 98 بحران کمیاب شدن گندم و شکر در کنار تورم و گرانی افسار گسیخته دامنگیر دولت عمران خان شد و همزمان اپوزیسیون عملکرد ضعیف دولت را دلیل اصلی این ماجرا دانست.

براساس این گزارش، عمران خان نخست وزیر پاکستان که از کمیاب شدن دو محصول اساسی مورد احتیاج مردم خشمگین بود دستور انجام تحقیقات مستقل و شفاف داد و بیان کرد که هرگز در برابر عاملان این بحران کوتاه نخواهد آمد.

براساس گزارش نهایی تحقیقات صورت گرفته توسط آژانس تحقیقات فدرال پاکستان، در میان افرادی که در ایجاد بحران گندم و شکر نقش داشته اند بعضی از اعضای کابینه دولت و شخصیت های نزدیک به عمران خان قرار دارند که در واکنش به آن نخست وزیر پاکستان چند وزیر و دستیار ویژه از جمله وزیر امنیت غذایی را برکنار کرد.

عمران خان روز گذشته (دوشنبه) عضو دیگری از کابینه را به عنوان وزیر جدید امنیت غذایی پاکستان معرفی کرد و همزمان دستیاران ویژه خود در امور تجارت، بازرگانی، وزیر امور اقتصادی و قائم مقام وزارت امنیت غذایی پاکستان را برکنار کرد.

وی همچنین دنیاگیر ترین عضو ارشد حزب تحریک انصاف به عنوان حزب حاکم پاکستان را از سمت ریاست اتاق عملیات برای توسعه کشاورزی برکنار کرد.

عمران خان با تاکید بر عزم دولت پاکستان برای مجازات مسببان بحران گندم و شکر، رهبران اپوزیسیون را نیز به سیاسی کاری و بهره برداری از این شرایط متهم کرد.

این در حالی است که بعضی از شرکت های اقتصادی وابسته به رهبران جناح مخالف پاکستان از جمله حزب مسلم لیگ نواز نیز به عنوان نهادهایی که از بحران گندم و شکر سود برده اند، معرفی شده و بعضی از نمایندگان دولت عمران خان، جناح مخالف را متقابلاً به اختلاس اقتصادی و سوء استفاده از بحران گندم متهم کردند.

آزمون جدید پیش روی عمران خان

رهبران جناح مخالف پاکستان اقدامات نخست وزیر این کشور در برکناری بعضی از وزیران و یا تغییر و تحول در سِمت های دولتی را ناکافی دانسته و مدعی هستند که دولت اسلام آباد و دولت ایالت پنجاب ایالتی که بیشترین فراوری گندم و شکر در آنجا صورت می گیرد، همزمان با بحران همه گیر کرونا در ماجرای کمیاب شدن کالاهای اساسی مردم مقصر هستند.

احتکار بی سابقه گندم، آرد و شکر در دی ماه گذشته و کمیاب شدن آن نرخ این محصولات را در پاکستان طی یک و سال نیم گذشته برای چندین مرتبه افزایش داد.

گزارش رسانه های پاکستان حاکی از استعفای وزیر موادغذایی دولت ایالت پنجاب و برکناری دو نفر از مسئولان ارشد وزارتخانه و سازمان نظارت بر فعالیت های کشاورزی است.

کارشناسان پاکستانی می گویند: عمران خان در مورد بحران فعلی تحت فشار اپوزیسیون قرار گرفته است و همه نگاه ها به اقدام نهایی وی علیه مسببان بحران گندم و شکر معطوف شده است، درحالی که نزدیکان عمران خان و بعضی از وزرای کابینه نیز به شدت مورد اتهام قرار دارند.

طبق آمارهای اعلامی در سال 2018، حدود 26 میلیون تن گندم در پاکستان فراوری شده است. پاکستان طبق آمار سازمان دنیای خوار وبار کشاورزی(فائو) هفتمین فراوری کننده گندم در دنیا به شمار می رود.

وزیر امنیت غذایی پاکستان چند روز قبل از انتشار نتیجه تحقیقات درباره ماجرای جنجال برانگیز کمیاب شدن گندم و شکر، با اشاره به شروع فصل برداشت گندم و خریداری این محصول از کشاورزان، گفت: 90 درصد احتیاجهای غذایی کشور تامین شده است، و علاوه بر آن دولت حدود 8 میلیون 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری خواهد نمود تا جای هیچ نگرانی بابت کمبود آردگندم در کشور نباشد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1155

به "عمران خان و بحران گندم و شکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمران خان و بحران گندم و شکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید