آشنایی با بلندترین آبشارهای ایران

به گزارش مجله بای بلاگ، ایران سرزمینی چهار فصل است و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی در استان های مختلف آن به چشم می خورند. بلندترین آبشارهای کشور ما از برجسته ترین جاهای دیدنی ایران به تعداد می فرایند.

آشنایی با بلندترین آبشارهای ایران

از گرم ترین استان های ایران گرفته تا منطقه ها سرسبز با آب و هوای معتدل، آبشارهای بلند و زیبایی دارند. بعضی از آبشارهای بلند ایران در میان کوهستان های جنگلی بکر قرار گرفته اند و برای بازدید از آن ها نیاز به پیاده روی های طولانی و کوهنوردی در نقاط مرتفع کوهستانی دارید.

بازدید از آبشارهای بلند ایران در فصل های مختلف سال امکان پذیر است، اما دسترسی به بعضی از این آبشارها در فصل های سرد سال سخت و راستا آن ها پر خطر می شود. آبشارهای ایران در فصل بهار پر آب ترین جالت خود را دارند و ارتفاع آن ها هم کمی افزایش می یابد. در میان بلندترین آبشارهای ایران نام چند آبشار فصلی هم به چشم می خورد که گرچه ارتفاع زیادی دارند، در تمام سال جاری نیستند.

ما در این مقاله به معرفی 15 تا از بلندترین آبشارهای ایران می پردازیم. برای آشنایی با این آبشارها و راستا دسترسی به آن ها با ما همراه شوید.

بلندترین آبشارهای ایران کدامند:

آبشار وروار

  • استان کرمان
  • بلندی 175 متر
  • آدرس: جیرفت، شهرستان عنبرآباد، روستای رودفرق، آبشار وروار

آبشار وروار در جنوب استان کرمان و شهرستان عنبرآباد واقع شده است. این آبشار در میان کوهستان جبال شاخص جنوبی واقع شده است و از قله علم شاه با بلندی بیش از 3500 متر سرچشمه می گیرد. رشته کوه جبال شاخص با طول 250 کیلومتر طولانی ترین رشته کوه در جنوب شرقی ایران است و آبشار وروار را به نام بلندترین آبشار خاورمیانه می شناسند.

آبشار وروار در جنوب شرقی ایران، بلندترین آبشار خاورمیانه است

قرار گرفتن آبشار وروار میان کوه های بلند و صخره های تودرتو، سبب بکر ماندن طبیعت اطراف این آبشار شده است. این آبشار در فاصله 85 کیلومتری شهر جیرفت واقع شده است و برای رسیدن به آن باید به روستای رود فرق بروید. راستا دسترسی به این روستا در کیلومتر 45 جاده جیرفت به کهنوج واقع شده است و از جاده محلی عنبر آباد می گذرد.

راستا کوهنوردی به سمت ٖآبشار وروار از روستای رود فرق تنها 10 کیلومتر است ، اما صخره ای است و شیب تندی دارد؛ به همین دلیل پیمودن آن در حدود سه ساعت طول می کشد. برای رسیدن به آبشار وروار باید آمادگی بدنی بالا و ابزار مناسب کوهنوردی داشته باشید. در اطراف آبشار وروار جاذبه های تاریخی برجسته ای مانند قلعه فرق و قلعه سالار رضا هم قرار گرفته اند که ضمن بازدید از این آبشار می توانید از این جاذبه ها هم دیدن کنید.

آبشار نشترود

  • استان البرز
  • بلندی 110 متر
  • آدرس: کرج، کیلومتر 35 جاده چالوس، روستای نشترود

آبشار نشترود در نزدیکی روستایی به همین نام در استان البرز واقع شده است. این آبشار در جوار کوه هایی زیبا قرار گرفته است که مورد توجه کوهنوردان زیادی واقع شده است. آب و هوای این منطقه بسیار دلپذیر است و دره های اطراف آبشار نشترود در فصل های بهار و تابستان پوشیده از گل می شوند. روستای نشترود در فاصله 35 کیلومتری جاده چالوس واقع شده است و زیباترین ییلاق های استان البرز در این منطقه به چشم می خورند.

به جز آبشار نشترود آبشارهای دیگری هم در کوه های اطراف این منطقه دیده می شوند، اما نشترود بلندترین این آبشارها است. برای رسیدن به این آبشار باید به ضلع غربی روستای نشترود بروید. این آبشار با بلندی حدود 110 متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران هم هست و دیدنی آن در میان صخره های بلند در کوه های البرز، لذت زیادی دارد.

آبشار لاتون

  • استان گیلان
  • بلندی 105 متر
  • آدرس: آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه، آبشار لاتون

آبشار لاتون با ارتفاع 105 متر در استان گیلان، بلندترین آبشار شمال ایران است. این آبشار از کوه اسپیناس سرچشمه می گیرد و به رودخانه لوندویل می ریزد. در نزدیکی آبشار لاتون آبشار دیگری هم به چشم می خورد که در حدود 65 متر بلندی دارد و پهنای آن از آبشار لاتون بیشتر است. راستا دسترسی به این آبشار از میان صخره های با شیب تند می گذرد و برای پیمودن این راستا کوهستانی باید احتیاط کنید.

آبشار لاتون با بلندی 105 متر بلندترین آبشار شمال ایران است

برای رسیدن به آبشار لاتون باید در راستا جاده رشت به آستارا، در فاصله 13 کیلومتر مانده به بندر آستارا به جاده فرعی لوندویل وارد شوید. سپس به سمت خیابان آبشار حرکت کنید تا به روستای کوته کومه برسید. ادامه راستا از این روستا به سمت آبشار لاتون را باید پیاده روی و کوهنوردی کنید.

کوهستان های جنگلی در اطراف آبشار لاتون از زیباترین منظره ها طبیعی شمال ایران هستند. در راستا دسترسی به این آبشار جاذبه های تاریخی و طبیعی مانند قلعه اسپیناس وجود دارند که می توانید زمانی را به بازدید از آ ن ها اختصاص دهید. آبشار لاتون در طول سال پر آب است و جنگل های اطراف آن سرسبز هستند، اما بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل های بهار و تابستان هستند.

آبشار سرانکوه

  • استان کرمان
  • بلندی بالای 100 متر
  • آدرس: 50 کیلومتری شرق جیرفت، آبشار سرانکوه

آبشار سرانکوه یکی دیگر از آبشارهای بلند استان کرمان در میان کوهستان جبال شاخص است. این آبشار فاصله کمی تا آبشار وروار، بلندترین آبشار ایران دارد و راستا دسترسی به آن هم از شهرستان جیرفت می گذرد.

آبشار سرانکوه را با نام سرنکوه هم می شناسند و در کوهستان های اطراف آن دشت های سرسبز مملو از گل های شقایق به چشم می خورند. بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از آبشار سرانکوه فصل بهار است. به دلیل صعب العبور بودن راستا دسترسی به این آبشار، طبیعت اطراف آن بسیار بکر و دست نخورده به جای مانده اند.

برای رسیدن به آبشار سرانکوه از شهر جیرفت به سمت دهستان درین حرکت کنید. برای رسیدن به این آبشار هم باید مسافتی را پیاده روی و کوهنوردی کنید. با توجه به بکر بودن منطقه ها اطراف آبشار سرانکوه، برای بازدید از آن حتما از راهنمای محلی آشنا به راستا کمک بگیرید.

آبشار دره عشق

  • استان چهار محال و بختکمک
  • بلندی حدود 100 متر
  • آدرس: شهرستان کیار، روستای دره عشق، آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در استان چهار محال و بختکمک و در جوار رود کارون جریان دارد. این آبشار در نزدیکی روستای دره عشق با طبیعت زیبا و چشم نواز خودنمایی می کند. این روستا در فاصله 110 کیلومتری از شهرکرد و در دامنه کوه های زاگرس واقع شده است. آبشار دره عشق با بلندی بیش از 100 متر از بلندترین آبشارهای کشور ما به تعداد می رود. شدت جریان آب در این آبشار زیاد است و با سرعت از دل کوه بیرون می آید.

برای رسیدن به آبشار دره عشق از شهرکرد به سمت ایذه حرکت کنید. این آبشار در جوار منطقه حفاظت شده هلن واقع شده است و نام دره عشق را به دلیل زیبایی وصف ناپذیر این منطقه بر آن گذاشته اند. راستا پرپیچ وخم جاده ای به سمت این دره از میان دامنه های سرسبز رشته کوه زاگرس عبور می کند. سراسر این راستا را درختان بلوط پوشانده اند و کوه هزار دره که آبشار و روستای دره عشق در آن قرار دارند، در بهار بسیار سرسبز و زیبا می شود.

برای رسیدن به روستای دره عشق در جاده شهرکرد به ایذه پیش از رسیدن به منطقه دوپلان به جاده فرعی سمت چپ بپیچید. این جاده در راستای رودخانه شما را به این روستا می رساند. گیاهان و درختان در این راستا تنوع بالایی دارند و روستاهای مختلفی در اطراف این منطقه به چشم می خورند.

آبشار پیران

  • استان کرمانشاه
  • بلندی بیش از 100 متر، به دلیل پلکانی بودن و عدم دسترسی به بعضی قسمت ها اندازه دقیق معین نیست
  • آدرس: شمال غربی شهر ریژاو، روستای ژالکه

آبشار پیران از بلندترین آبشارهای ایران در استان کرمانشاه است که با نام های ریژاو و ریجاب هم شناخته می شود. ریژ و او در زبان کردی به ترتیب به معنی ریزش و آب هستند و نام ریژاو به مرور زمان به ریجاب تغییر شکل داده است. این آبشار در شمال شرقی شهرستان سر پل ذهاب واقع شده است. آبشار پیران در جوار روستای مرتفع ژالکه راستا خود را شروع می کند و به روستای پیران می رسد.

اطراف آبشار پیران را زیباترین منظره ها طبیعی استان کرمانشاه در بر گرفته اند. گیاهان معطر و داروئی مانند ریواس، سماق، پیچک، کول و تالکه هم در زمین های این منطقه می رویند. به دلیل آب و هوای خوب و اقلیم مناسب این منطقه درختان و درختچه های میوه مانند انجیر، گردو، هلو، تمشک، زالزالک و آلبالوی وحشی هم در این ناحیه بار خوبی می دهند.

آبشار پیران از آبشارهای پلکانی ایران است که سه طبقه دارد و بلندی این آبشار در فصل های مختلف تغییر می کند. در بعضی منابع بلندی سه طبقه این آبشار را تا 180 متر نام کرده اند، اما به دلیل قرار گرفتن طبقه سوم این آبشار زیر پوشش درختان، امکان اندازه گیری دقیق بلندی آن وجود ندارد.

برای رسیدن به آبشار پیران نخست باید به شهرستان سر پل ذهاب بروید. جاده روستا و آبشار پیران در شمال شرقی این شهر واقع شده است. پس از رسیدن به روستای پیران، با حدود 15 دقیقه پیاده روی به آبشار ریجاب خواهید رسید.

آبشار شوی

  • مرز بین استان های لرستان و خوزستان
  • بلندی در حدود 100 متر
  • آدرس: شهرستان دزفول، دهستان شوی، آبشار شوی

آبشار شوی یکی از بلندترین و زیباترین آبشارهای جنوب غربی ایران است که در مرز بین استان های لرستان و خوزستان و در کوه های زاگرس واقع شده است، اما از توابع شهرستان دزفول در استان خوزستان به تعداد میرود. پهنای این آبشار در فصل پر آبی به حدود 70 متر می رسد که فاصله زیادی با ارتفاعی 100 متری آن ندارد و به همین دلیل در فهرست پهن ترین آبشارهای ایران هم واقع شده است.

آبشار شوی از ارتفاع کوه چورویک پایین می ریزد و به صورت پلکانی تا رودخانه پای کوه ادامه دارد. در نهایت آب جاری از این آبشار به رودخانه دز می ریزد. راستا آبشار شوی از صخره های پیچ در پیچ و سنگ های بزرگ می گذرد. در فصل بهار حجم آب این آبشار افزایش چشمگیری دارد و اطراف این منطقه را گیاهان معطر و دارویی می پوشانند. نواحی اطراف آبشار شوی از مهم ترین زیستگاه های طبیعی حیات وحش هستند و نام این آبشار هم در فهرست میراث طبیعی کشور ما به چشم می خورد.

در خروجی آبشار شوی غاری وجود دارد که برای بازدید از آن نیاز به مهارت غارنوردی و همراه داشتن ابزار مناسب دارید؛ پس بی گدار به آب نزنید و بدون آمادگی بدنی مناسب وارد غار نشوید.

برای رسیدن به آبشار شوی نخست باید به شهر دزفول و سپس در جهت شمال غربی این شهر به سمت روستای شوی بروید. این روستا در حدود 100 کیلومتر تا شهر دزفول فاصله دارد. از این روستا تا آبشار شوی دو راستا پیش روی شما است که پیمودن آ ن ها با توجه به آمادگی بدنی شما ممکن است بین دو تا سه ساعت طول بکشد. اگر با این منطقه آشنایی ندارید حتما از راهنماهای محلی کمک بگیرید. راستا کوتاه تر از رودخانه می گذرد، اما در زمان پر آبی رودخانه باید قسمتی از این راستا را شنا کنید. راستا دیگر گرچه طولانی تر است، امنیت بیشتری دارد.

آبشار نوژیان

  • استان لرستان
  • بلندی حدود 90 متر
  • آدرس: 38 کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد، روستای نوژیان، آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی از معروف ترین آبشارهای لرستان است که در طول سال گردشگران زیادی برای دیدنی زیبایی آن به این استان سفر می کنند. این آبشار در حدود 40 کیلومتر با شهر خرم آباد فاصله دارد و بین کوه های تاف و هشتاد پهلو در جنوب استان لرستان واقع شده است. از آبشار نوژیان به نام بلندترین آبشار این استان نام می برند.

آبشار نوژیان بلندترین آبشار استان لرستان است

در فصل بارندگی و نخستین روزهای بهار حجم آب آبشار نوژیان افزایش می یابد و عرض آن بیشتر می شود. این آبشار آب رودخانه های اطراف را تامین می کند و شرایط مناسب برای پرورش ماهی در آن ها به وجود می آورد. گردشگاه جنگلی نوژیان در اطراف این آبشار از زیباترین منطقه ها طبیعی در لرستان است که سراسر آن را گیاهان معطر و دارویی پوشانده اند. در بازدید از آبشار نوژیان می توانید زمانی را به گشت و گذار در این گردشگاه اختصاص دهید.

برای رسیدن به آبشار نوژیان در راستا جنوب غربی شهر خرم آباد به سمت روستاهای انگوز وسالی بزرگ حرکت کنید. در این راستا تابلوهای آبشارهای نوژیان و وارک را خواهید دید و با گذشتن از روستای قلاگل به روستای سنگ تراشان می رسید. آبشار نوژیان در نزدیکی این روستا واقع شده است. راستا دسترسی به آبشار نوژیان از جاده ای کوهستانی و زیبا، پوشیده از درختان بلوط می گذرد.

آبشار کرودی کن

  • استان چهار محال و بختکمک
  • بلندی بیش از 80 متر
  • آدرس: شهرستان لردگان، منطقه تنگ زندان، آبشار کرودی کن

آبشار کرودی کن در منطقه ای بکر با طبیعت زیبا و دست نخورده در استان چهار محال و بختکمک واقع شده است. این منطقه تنگ زندان نام دارد و با شهرهای اردل، لردگان و بروجن احاطه شده است. کوهستان های منطقه تنگ زندان از پرپیچ وخم ترین راستاهای کوهستانی این استان هستند که امکان دسترسی به بسکمک از نقاط آن وجود ندارد. از معروف ترین کوه های این منطقه می توان به رشته کوه هزار دره و سبزکوه اشاره کرد. در این منطقه آبشارهای مرتفع و زیبایی به چشم می خورند که معروف ترین آن ها آبشار کرودی کن است که با نام آبشار تنگ زندان هم شناخته می شود.

آبشار کرودی کن در شمال منطقه تنگ زندان واقع شده است و بلندی آن به حدود 100 متر می رسد. اطراف این آبشار را آبشارهای کوتاه تر دیگری پوشانده اند. کرودی کن به معنای آبشار دودی است. پخش شدن آب این آبشار به صورت پودری در هوا، منظره ای شبیه به پخش شدن دود می سازد و دلیل نام گذاری این آبشار هم همین است.

آبشار کرودی کن در منطقه تنگ زندان در استان چهارمحال و بختکمک واقع شده است و به همین دلیل این آبشار را با نام آبشار تنگ زندان هم می شناسند

برای رسیدن به آبشار کرودی کن دو راه پیش رو دارید که در نهایت در راستای خاکی به هم می رسند. راستا نخست از بروجن شروع می شود و با گذشتن از گردنه مروارید در جاده لردگان و روستاهای مورچگان و وستگان به جاده خاکی قبل از منطقه تنگ زندان می رسد. راستا دوم از شهرک طالقانک شروع می شود و با گذشتن از روستاهای شمس آباد، خراجی، شلمزار و گهر، به وستگان و جاده خاکی پس از آن می رسد.

با ادامه راستا جاده خاکی به رودخانه ای فصلی خواهید رسید. برای رسیدن به منطقه تنگ زندان باید از رودخانه گذر کنید و با عبور از کنار باغ های میوه به تابلوی زردرنگ منطقه حفاظت شده سبزکوه برسید. در جاده سمت چپ این تابلو، پس از مسافتی در حدود 20 کیلومتر به شروع راستا پیاده روی خواهید رسید. به خاطر داشته باشید به هیچ کدام از راستاهای فرعی وارد نشوید و تنها در راستا اصلی جاده راه خود را ادامه دهید. پس از عبور از چند تپه به ابتدای منطقه تنگ زندان وارد خواهید شد. اگر تجربه سفر به این منطقه را ندارید، بهتر است از راهنماهای محلی کمک بگیرید.

آبشار مارگون

  • مرز بین استان های فارس و کهکیلویه و بویر احمد
  • بلندی حدود 80 متر
  • آدرس: 65 کیلومتری جنوب شرقی یاسوج، آبشار مارگون

آبشار مارگون از زیباترین جاذبه های طبیعی در مرز بین استان های فارس و کهکیلویه و بویر احمد است که دمای آن در گرم ترین ماه های سال از 10 درجه سانتی گراد بالاتر نمی رود. این آبشار برخلاف بسکمک دیگر از آبشارهای بلند ایران که از رودخانه های دائمی سرچشمه می گیرند، از چشمه های جوشان داخل کوه شروع می شود و به همین دلیل از آن با نام بلندترین آبشار چشمه ای ایران یاد می کنند.

آبشار مارگون بلندترین آبشار چشمه ای ایران است

در فصل های سرد سال آبشار مارگون به قندیل های بلند یخی تبدیل می شود. این آبشار درون دره ای پر شیب و خوش آب و هوا قرار گرفته است که در فصل های بهار و تابستان پر از گل و سبزه می شود. در نزدیکی این آبشار فضای مناسب برای اتراق مسافران و سرویس های بهداشتی تعبیه کرده اند.

برای رسیدن به آبشار مارگون با توجه به مجل اقامت خود به یکی از شهرهای یاسوج یا سپیدان فارس بروید. از شهر یاسوج تا این آبشار در حدود 65 کیلومتر راه پیش رو دارید. در میانه جاده یاسوج به اقلید تابلوی راستا فرعی به سمت آبشار مارگون دیده می شود و این جاده شما را به فاصله 800 متری این آبشار می رساند. ادامه راستا را باید روی سنگ فرش های سیمانی پیاده روی کنید. فاصله شهر سپیدان تا آبشار مارگون هم در حدود 50 کیلومتر است و از سمت جنوب به این آبشار می رسد..

آبشار اخلمد

  • استان خراسان رضوی
  • بلندی حدود 80 متر
  • آدرس: 80 کیلومتری شمال غرب مشهد، روستای اخلمد، آبشار اخلمد

آبشار اخلمد در نزدیکی روستایی به همین نام در استان خراسان رضوی واقع شده است. این روستا از منطقه ها ییلاقی و خوش آب وهوا در نزدیکی شهر مشهد به تعداد می رود و در فصل های بهار و تابستان علاقه مندان به طبیعت گردی را به سوی خود می کشاند. روستای اخلمد در منطقه ای مرتفع در کوهستان بینالود قرار گرفته است و آب و هوا و منظره ها آن تفاوت زیادی با دیگر منطقه ها استان خراسان رضوی دارند.

در میان روستای اخلمد رودخانه ای جریان دارد که با ادامه راستا در امتداد آن به آبشاری زیبا و مرتفع خواهید رسید. آبشار اخلمد از کوه های مرتفع اطراف این روستا سرچشمه می گیرد و در نهایت به رودخانه اخلمد می رسد. در اطراف این آبشار، آبشارهای کوچک تری هم وجود دارند که اهالی روستا از آن ها با نام آبشارهای اخلمد یاد می کنند، اما آبشار اصلی ارتفاع بیشتری دارد و برای رسیدن به آن باید کمی پیاده روی کنید.

برای رسیدن به آبشار اخلمد به شهرستان چناران در شمال شرقی شهر مشهد بروید. این شهر در حدود 70 کیلومتر با مشهد فاصله دارد و روستای اخلمد در فاصله 9 کیلومتری آن قرار گرفته است. آبشار اخلمد در میان دره اجنه در نزدیکی این روستا واقع شده است و با پیمودن راستای در حدود سه کیلومتر در امتداد رودخانه این روستا، به نخستین آبشار اخلمد خواهید رسید. در این دره هفت آبشار وجود دارند که سه تا دائمی و چهار آبشار دیگر فصلی هستند. بلندترین آبشار اخلمد در زمستان یخ می زند و منظره ای زیبا و شگفت انگیز می سازد. در فصل بهار طبیعت اطراف این آبشار بسیار زیبا می شود و حجم آب آن افزایش می یابد.

آبشار آب سفید

  • استان لرستان
  • بلندی در حدود 70 متر
  • آدرس: 50 کیلومتری شهر الیگودرز، آبشار آب سفید

آبشار آب سفید از معروف ترین آبشارهای استان لرستان و بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار در نزدیکی شهر الیگودرز واقع شده است و در فصل بهار ارتفاع و پهنای آن به بیشترین اندازه خود می رسند. شدت ریزش آب و پخش شدن قطره های آن در هوا سبب سفید دیده شدن آبشار می شوند و به همین دلیل نام آب سفید را بر این آبشار گذاشته اند. از آبشار آب سفید با نام عروس آبشارهای ایران یاد می کنند.

از آبشار آب سفید با نام عروس آبشارهای ایران نام می برند

آبشار آب سفید از رودخانه های دائمی در ارتفاع قالی کوه در کوهستان های اشترانکوه سرچشمه می گیرد و بر صخره های پایین آن سرازیر می شود. آب جاری از این آبشار در نهایت به رودخانه دز می ریزد. از این آبشار در گویش محلی با نام او اسپید یاد می کنند. نواحی اطراف آبشار آب سفید را با نام منطقه ذلقی می شناسند که از زیباترین ییلاق ها در لرستان است. این آبشار در منطقه ای موسوم به تاریک دره واقع شده است که پوشش انبوه گیاهی و صخره های تودرتو در آن مانع از رسیدن نور خورشید به داخل دره می شوند.

برای رسیدن به آبشار آب سفید باید به شهر الیگودرز در استان لرستان بروید. در راستا خروجی جنوب این شهر به جاده دریاچه گهر وارد شوید. در امتداد این راستا با گذشتن از روستاهای کاکلستان برآفتاب، حرآباد سفلی، دره کول و بیشه خزان به آبشار آب سفید خواهید رسید. این آبشار در میان پارکی سرسبز واقع شده است و اطراف آن پارکینگ مناسب برای ماشین و سکوهایی برای اتراق مسافران تعبیه کرده اند.

آبشار پونه زار

  • استان اصفهان
  • ارتفاع این آبشار در منابع مختلف بین 40 تا 70 متر نام شده است
  • آدرس: 25 کیلومتری غرب فریدون شهر، آبشار پونه زار

آبشار پونه زار در نزدیکی فریدون شهر در استان اصفهان واقع شده است. دیواره های اطراف این آبشار با خزه های سبز پوشیده شده اند و منظره ای زیبا خلق کرده اند. این آبشار هم با ارتفاع در حدود 75 متر از بلندترین آبشارهای ایران به تعداد می رود. در کوه های اطراف آبشار پونه زار گل های وحشی معطر و گیاهان داروئی به چشم می خورند و رویش گیاه پونه در اطراف این آبشار سبب نام گذاری آن به این نام شده است.

در فصل زمستان آب آبشار پونه زار به دلیل سرما و یخبندان کم می شود و در فصل بهار ارتفاع و پهنای آن افزایش می یابد و به بیشترین اندازه خود می رسد. در بعضی منابع بلندی آبشار پونه زار را 40 متر نام کرده اند و با توجه به تغییر اندازه آب در فصل های مختلف سال، اندازه دقیق این آبشار در منابع رسمی اعلام نشده است. آبشار پونه زار سرچشمه های متعددی دارد که در راستا پاکوب دامنه ها دیده می شوند.

برای رسیدن به آبشار پونه زار نخست باید به فریدون شهر در استان اصفهان بروید. این آبشار در فاصله 25 کیلومتری غرب این شهر واقع شده است. در راستا جاده روستای چغیورت، پس از روستای دربند به خروجی جاده آبشار پونه زار خواهید رسید. انتهای این راستا شما را به آبشار پونه زار می رساند. زمین های اطراف این آبشار خاک سستی دارند و به همین دلیل بهتر است خیلی به آبشار نزدیک نشوید.

آبشار برنجه

  • استان لرستان
  • واقع در منطقه صعب العبور، در منابع مختلف بلندی متغیر بین 200 تا 800 متر
  • آبشار فصلی و پلکانی
  • آدرس: شهرستان الیگودرز، روستای پیر امام شول آباد، کوه برنجه، آبشار برنجه

آبشار برنجه یکی از آبشارهای بلند و فصلی ایران در استان لرستان است که در شهرستان الیگودرز واقع شده است. این آبشار را با نام تاف هم می شناسند. آبشار برنجه پلکانی است و به دلیل فصلی بودن، ارتفاع آن در زمان های مختلف سال تغییر می کند. بیش از نیمی از سال این آبشار کامل خشک و پس از بارش ها دوباره جاری می شود. از طرف دیگر دسترسی به بخش های مختلف این آبشار به دلیل قرار داشتن میان صخره های پرپیچ وخم و راستا صعب العبور وجود ندارد. به همین دلیل بلندی دقیق این آبشار معین نیست، اما نام این آبشار بین بلندترین آبشارهای فصلی جهان به چشم می خورد. در منابع مختلف ارتفاع آبشار برنجه را بین 200 تا 800 متر نام کرده اند.

برای رسیدن به آبشار برنجه می توانید ابتدا به شهرستان الیگودرز بروید. این آبشار در فاصله حدودی 100 کیلومتر از این شهر و در منطقه شول آباد واقع شده است. از شهر الیگودرز در راستا جاده شول آباد تا روستای پیر امام ادامه راستا دهید. آبشار برنجه در فاصله دو کیلومتری از غرب این روستا و در دامنه کوه برنجه واقع شده است.

آبشار تارم

  • استان فارس
  • بلندی در حدود 115 متر
  • آبشار فصلی
  • آدرس: پنج کیلومتری جنوب نی ریز، آبشار تارم

آبشار تارم یکی از بلندترین آبشارهای فصلی ایران است که در فاصله پنج کیلومتری از شهر نی ریز استان فارس واقع شده است. این آبشار در دامنه کوهستان های جنوبی شهر نی ریز واقع شده است و اطراف آن را زیباترین منظره ها طبیعی کوهستانی و جنگلی و چشمه سارهای جوشان پوشانده اند.

آب جاری از آبشار تارم پس از عبور از میان جنگلی با درختان انجیر به رود گور آب می ریزد. اطراف این آبشار از زیباترین منطقه ها حفاظت شده ایران هستند که در طول فصل های سرد از گونه های مختلف پرندگان مهاجر میزبانی می کنند. پوشش گیاهی در این منطقه هم تنوع بالایی دارد و سراسر دامنه های اطراف را گیاهان داروئی معطر پوشانده اند. منطقه حفاظت شده بهرام گور و دره پلنگان، از دیگر جاذبه های طبیعی در نزدیکی این آبشار هستند.

برای بازدید از آبشار تارم می توانید نخست به شهر نی ریز در استان فارس بروید. این آبشار در فاصله حدود پنج کیلومتری از جنوب این شهرستان واقع شده است و از مهم ترین تفرجگاه ها میان ساکنان شهرهای اطراف به تعداد می رود.

در این مقاله بلندترین آبشارهای ایران را معرفی کردیم.

پرسش های متداول

بلندترین آبشار ایران کدام است؟

آبشار وروار کرمان با بلندی نزدیک به 175 متر را به نام بلندترین آبشار دائمی ایران می شناسند، اما بلندی آبشار فصلی و پلکانی برنجه یا تاف در استان لرستان، در منابع مختلف بین 200 تا 800 متر نام شده است. با توجه به خشکی آبشار برنجه در نیمی از سال، آبشار وروار را به نام بلندترین آبشار ایران در نظر می گیرند.

بلندترین آبشارهای ایران در کدام استان ها قرار دارند؟

آبشارهای بلند ایران در استان های مختلف کشور ما قرار گرفته اند، اما استان لرستان بیشترین تعداد آبشارهای بلند ایران را دارد.

بلندترین آبشار شمال ایران کدام است؟

آبشار لاتون در استان گیلان با ارتفاع نزدیک به 105 متر، بلندترین آبشار شمال ایران است.

آیا امکان دسترسی به بلندترین آبشارهای ایران وجود دارد؟

بسکمک از آبشارهای بلند ایران در میان کوهستان های پرپیچ و خم قرار گرفته اند که به دلیل راستا صعب العبور، دسترسی مستقیم به همه بخش های آن ها وجود ندارد. آبشار برنجه یکی از این آبشارها است.

آموزشگاه ما: آموزشگاه ما | آموزش باید برای همه در دسترس باشد

فروشگاه تکنولوژی: فروشگاه تکنولوژی | آشنایی و معرفی فناوری های جدید در صنایع فروشگاهی

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7828

به "آشنایی با بلندترین آبشارهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بلندترین آبشارهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید