برج دختر استانبول ، بهترین مکان جهان برای نوشیدن چای!

به گزارش مجله بای بلاگ، برج دختر (Maidens Tower) استانبول که در ترکیه به نام کیز کولسی (kiz kulesi) معروف است، در فاصله بسیار کمی با ساحل محله سالاکاک در منطقه اوسکودار، واقع در ورودی جنوبی بسفر قرار گرفته است.

برج دختر استانبول ، بهترین مکان جهان برای نوشیدن چای!

نام این برج ریشه در یک افسانه دارد: امپراتور بیزانس از پیشگویی شنید که دختر محبوبش در 18 سالگی بر اثر مارگزیدگی از دنیا خواهد رفت. بنابراین، تصمیم گرفت تا وی را در برجی روی صخره ای در بسفر و دور از خشکی نگه دارد که هیچ ماری نتواند راهی به آنجا بیابد و او را بگزد. اما چاره اندیشی پدر باعث نشد که دخترک از سرنوشت شوم خود فرار کند و خاتمه، ماری که در یک سبد میوه پنهان شده بود، شاهزاده را گزید و او را جوانمرگ کرد.

افسانه دیگری هم از حضور لاندر و هیرو در برج حکایت می نماید و به همین دلیل، بعضی از مردم به اشتباه نام این برج را برج لاندر گذاشته اند. سرگذشت آن دو، قصه عاشقانه غمگینی است که اویدیوس، شاعر بزرگ رومی، آن را اینگونه روایت می نماید:

هیرو، یکی از راهبه های زیبای آفرودیت بود که در برج زندگی می کرد. روزی او برج را به قصد شرکت در مراسمی در معبد ترک و آنجا با لاندر ملاقات می نماید و سپس، عاشق او می شود. لاندر هر شب برای دیدن معشوقه خود تا برج شنا می کرد و هیرو نیز برای راهنمایی وی در آب های سیاه، شب ها تا صبح مشعلی را بر فراز برج روشن نگه می داشت. اما، شبی طوفان شدیدی رخ داد و بادهای مشعل هیرو را خاموش کرد و لاندر نتوانست راه خود را در تاریکی شب پیدا کند؛ در نتیجه، تمام شب را در جهت اشتباه شنا کرد تا اینکه در اثر خستگی از پا در آمد و در دریا غرق شد. هیرو که روز بعد چشمش به جنازه معشوق خود افتاد، خود را به داخل آب افکند و از غم زیاد خودکشی کرد.

عده ای بر این باور هستند که این داستان عاشقانه در بسفر رخ داده است؛ اما واقعیت آن است که این داستان، متعلق به تنگله داردانل است و لاندر برای رسیدن به عشق خود، حد فاصل ابیدوس (اکیبات امروزی) و سستوس (شهر چاناقلعه امروز) را شنا می کرد.

قدمت برج دختر به قرن پنجم قبل از میلاد بازمی شود که توسط آلکیبیادس، سردار آتنی، روی صخره ای در ورودی بسفر ساخته شد تا از روی آن بر عبور و مرور انجام گرفته در این راه آبی نظارت بشود. زنجیری از روی زمین به برج کشیده شد تا آن قسمت، تبدیل به یک ایستگاه بازرسی و منطقه گمرکی برای کشتی هایی بشود که از آن راستا رفت وآمد می کردند. پس از بارها ترمیم و بازسازی آن با استفاده از چوب و سنگ، امپراتور آلکسیوس کومننوس اول، امپراتور بیزانس، برج دفاعی مستحکمی در قرن دوازده میلادی بنا کرد و آن را برج کوچک نامید. این برج که روی جزیره کوچکی در نزدیکی ساحل آسیایی بنا شده بود، ساختمانی چوبی با دیوارهای سنگی بود که آن را با یک زنجیر آهنی به برج دیگری در مانگانا در بخش اروپایی شهر متصل نموده بودند. از سمت دیگر نیز با استفاده از یک دیوار دفاعی به ساحل متصل شده بود که پس از سال ها فرو ریخت و بخش هایی از آن را می توان در آب های کنار برج دید.

برج دختر در دوران زمامداری عثمانی ها و پس از فتح قسطنطنیه نیز به عنوان یک فانوس دریایی و برج کنترل دریایی استفاده می شد. پس از ده ها بار بازسازی در دوران امپراتوری عثمانی و دوران ترکیه مدرن، خاتمه بازسازی نهایی برج در سال 1998 به اتمام رسید و پس از صرف بیش از 3 میلیون دلار، به عنوان یک رستوران بازگشایی و تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری پرطرفدار استانبول شد.

برج دختر استانبول در یکی از فیلم های جیمز باند هم حضور دارد: فیلم دنیا کافی نیست ساخته سال 1999 که در آن فیلم، تروریست ها یک زیردریایی هسته ای را زیر برج متوقف نموده بودند تا آن را درست در میانه شهر منفجر نمایند و در همین نقطه بود که ام (با بازی جودی دنچ) توسط دختر یک سرمایه دار بزرگ نفتی (سوفی مارسو) زندانی شده بود و جیمز باند (با بازی پیرس برازنان) مجبور به کشتن او شد.

در حال حاضر، برج دختر تبدیل به یک کافه تریا و رستورانی بسیار محبوب و درجه یک در استانبول شده است. این رستوران چشم اندازی 360 درجه ای از تنگه بسفر و شهر قدیمی استانبول دارد و تماشای این مناظر، به ویژه شب ها، بسیار دل انگیز و لذت بخش است. چند قایق شاتل نیز از محله کاباتاس در بخش اروپایی استانبول و از محله سالاکاک در بخش آسیایی شهر تنها با قیمت 20 لیر در ازای هر مسافر به سمت این برج تردد می نمایند. همچنین، عروس و دامادهای بسیاری هستند که تابستان ها این برج را برای بستن پیمان زناشویی با یکدیگر انتخاب می نمایند. موزه ای هم در این برج مشغول کار است که ورودی آن برای عموم رایگان است.

در تور استانبول، زمانی که با کشتی های کروز مشغول گشت زنی در تنگه بسفر (10 تا 15 لیر ترکیه) هستید، از نزدیکی برج گذر خواهید کرد و از همین فاصله کم، می توان متوجه زیبایی ها و جذابیت های برج دختر شد؛ اما این مقدار کافی نیست. حتما باید زمانی را به خود برج اختصاص داد و از بالای نماد همیشگی اوسکودار، ضمن نوشیدن یک استکان چای ترک و تنفس هوای تازه ساحل، منظره شهر را تماشا کرد. اینجا، بهترین محل دنیا برای نوشیدن چای و لختی استراحت است. برج دختر، دوشنبه ها تعطیل است. از اسکله های هر دو بخش اروپایی و آسیایی استبانول می توان به این سازه سفید و بتنی رسید؛ اما، بهترین راه، رفتن به اسلکه اوسکودار است که تنها 200 متر با برج دختر فاصله دارد و در زمانی بسیار کوتاه تر از سایر اسکله ها به آنجا خواهید رسید.

برج دختر یکی از بهترین مکان های شهر استانبول برای تماشای غروب آفتاب است. این برج بتنی که زمانی بلندی آن تنها 9 متر بود، اکنون با احتساب میله ای که در مرکز گنبد سنگی روی تنها اتاق برج واقع شده است، 23 متر ارتفاع دارد و روی بدنه مربع شکل خود، بالکنی به شکل هشت ضلعی دارد. در سفر به استانبول حتما سری به این برج بزنید؛ چرا که بازدید از این شهر تکمیل نخواهد شد مگر اینکه برج دختر را از نزدیک ببینید و از پله های آن بالا بروید و از روی بالکن هشت ضلعی آن استانبول را تماشا کنید. برای این کار و خرید تور لحظه آخری استانبول فقط کافی است به مجله گردشگری کجارو مراجعه کنید تا این سایت جامع تورهای مسافرتی، ضمن فراهم کردن امکان مشاهده پکیج های متنوع تور داخلی و خارجی از آژانس های معتبر و خوشنام کشور، اطلاعات کاملی را درباره استانبول شامل جاهای دیدنی استانبول، بهترین فصل سفر به استانبول، هزینه سفر به استانبول، هتل ها، رستوران ها و مراکز خرید آن و سایر نکاتی که باید برای سفر به استانبول بدانید، به صورت یک جا و در قالب یک راهنمای جامع سفر در اختیار شما قرار بدهد تا با بهترین قیمت و خیالی آسوده با تور ترکیه سفر کنید.

منبع : ویرلن

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 781

به "برج دختر استانبول ، بهترین مکان جهان برای نوشیدن چای!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج دختر استانبول ، بهترین مکان جهان برای نوشیدن چای!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید