راهنمای سفر به نیمه غربی ایران

به گزارش مجله بای بلاگ، راهنمای سفر به غرب ایران

تعطیلات عید یکی از بهترین زمان ها برای سفرهای جاده است؛ با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی افراد زیادی هستند که قصد این نوع از سفرها را دارند. در این بین عده ای هستند که قصد سفر به جنوب یا سفر به شرق ایران را دارند که به ترتیب درباره مسیرهای توضیح داده ایم و در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره سفر به غرب ایران توضیحات لازم را برای کسانی که قصد سفر دارند بدهیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا درباره راهنمای سفر به غرب ایران مسیرها، جاذبه ها، اقامتگاه و دیگر مسائلی که باید در طول این سفر بدانید به طور یکجا در اختیار داشته باشید.

راهنمای سفر به نیمه غربی ایران

توجه داشته باشید در صورتی که تجربه سفر به غرب ایران را دارید، خواهشمندیم که حتما آن را با ما در میان بگذارید.

10 راستا برای سفر به غرب ایران

توجه داشته باشید که این یک نقشه کامل برای سفر به غرب ایران است که شما می توانید در صورت کمبود وقت از برخی از آن ها صرف نظر کنید یا اینکه مدت زمان بیشتری را برای بازدید بگذرانید. :)

برای سفر به غرب ایران ما پیشنهادمان این است که شما جاده کرج - قزوین را برای سفرتان انتخاب کنید.

مقصد اول: قزوین

یکی از شهرهای تاریخی ایران قزوین است که دارای بناهای ارزشمند بسیار و جاذبه های طبیعی شگفت انگیزی می باشد. برای بازدید از این شهر و آنچه در آن هست به طور فشرده یک روز کافی است اما اگر خواستید که با فراغت بال و آرامش از در این گشت و گذار کنید می توانید دو روز در این شهر بمانید. ما در ادامه به چند مورد از جاذبه هایی که در این شهر نباید از دست بدهید اشاره خواهیم کرد.

  • قلعه تاریخی الموت

منطقه الموت قزوین، از زیباترین منطقه ها غرب کشور به شمار می رود. در الموت قلعه های تاریخی زیادی مربوط به اسماعیلیان وجود دارند که معروف ترین آن ها قلعه الموت است.

آدرس: 30 کیلومتری شهرستان معلم کلایه، به فاصله 8 کیلومتری از دوراهی آتان - گازرخان

  • دریاچه اوان در قزوین

دریاچه اوان دریاچه ای زیبا و بی نظیر در استان قزوین است که در حلقه چهار روستای اوان، ورین، زواردشت و زرآباد واقع شده است. این دریاچه بیش از 70 هزار متر مربع مساحت دارد و عمق دریاچه در عمیق ترین قسمت به حدود 6 متر می رسد. دریاچه اوان در 88 کیلومتری قزوین قرار گرفته است.

آدرس: 88 کیلومتری شمال شرق شهر قزوین، منطقه الموت

  • کاخ چهل ستون

یکی از ارزشمند ترین آثار تاریخی مربوط به دوران صفویه در شهر قزوین، عمارت کلاه فرنگی یا همان کاخ چهل ستون است. در زمان سلطنت شاه طهماسب، این بنا و باغی بزرگی که این بنا در آن قرار داشت، مقر اصلی فرمانروایی و اداره کشور بوده است. امروزه فقط این عمارت و سردر عالی قاپو از باغ صفوی به جای مانده اند.

آدرس: قزوین، میدان آزادی (سبزه میدان)، باغ صفوی، کاخ چهلستون

رستوران های پیشنهادی در قزوین

سلطانیه

شهر سلطانیه که به مرکز ایلخانیان معروف است به دلیل حیث معماری و تزییناتی که دارد به عنوان میراث دنیای مشهور است و جاذبه های بسیاری در آن وجود دارد. جالب است بدانید که نام قدیم سلطانیه شهرویاژ، شهرویاز و شهرویان بوده و جزئی از توابع شهر قزوین محسوب می شده است. مغولان این شهر را قورآلان نامیده و هنوز هم روستایی بنام اولان در نزدیکی سلطانیه دیده می گردد.

در شهر سلطانیه پیشنهاد می کنیم دو الی سه ساعت بمانید و به انتخاب خودتان یکی از جاذبه های این شهر نظیر گنبد سلطانیه، آرامگاه ملاحسن کاشی، معبد داش کسن، آرامگاه چلبی اوغلی، روستای تاریخی ویر، ارگ سلطنتی، تپه نور، حمام سالار، چشمه شاه بلاغی، بازارچه صنایع دستی را بازدید کنید.

از آنجایی که شما خودتان کارگردان سفرتان هستید و قرار است که مدیریت سفر را در اختیار داشته باشید، غار کتله خود هم گزینه خوبی برای گردشگری محسوب می گردد. اما خوب کمی از شهر سلطانیه دور است و تقریبا به همدان نزدیک خواهید شد.

  • غار کتله خور

کتله خور یکی از بی نظیر ترین غارهای دنیا است که در نزدیکی شهر گرماب در شهرستان خدابنده قرار گرفته است. این غار را گروهی از کوهنوردان در سال 1333 کشف کردند. از آن سال تا به حال، این مکان به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین غارهای خشک ایران و حتی دنیا معروفیت یافته است. این غار در حال حاضر دارای سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی است. انتهای غار کتله خور کشف نشده است و خیلی از کارشناسان عقیده دارند که این غار در نهایت به غار علیصدر در همدان می رسد. حدود 2 کیلومتر از این غار برای بازدید عموم آماده سازی و نور پردازی شده است. بازدید از غار کتله خور حدود 2 ساعت طول خواهد کشید.

مقصد دوم: زنجان

شهر زنجان در شمال غربی ایران واقع است و نام قدیم آن زنگان بوده که پس از حمله اعراب به ایران نام این شهر به زنجان تغییر کرده است.

موزه رختشویخانه، دود کش جن، مجموعه تفریحی ائل داغی، مسجد جامع زنجان، حمام سنتی حاج داداش، پل میر بهاءالدین، تپه های آلا داغ لار، دریاچه پری و آبشار شارشار از جمله جاذبه هایی است که در این شهر می توانید از آن ها بازدید کنید.

پیشنهاد ما این است که یک روز را در شهر زنجان بمانید و در یکی از اقامتگاه هایی که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد بمانید.

پیشنهادات اقامتی

مقصد سوم: تبریز

بعد از این که زنجان را گشتید و یک شب هم در آن اقامت داشتید، مقصد بعدی که در انتظارتان است شهری با تاریخ زنده به نام تبریز است. فاصله شهر زنجان تا تبریز 3 ساعت بوده اما از آنجایی که جاذبه های زیادی در شهر تبریز در انتظارتان است پیشنهاد می کنیم که حداقل دو روز را در این شهر بمانید. برای رزرو هتل در تبریز به این صفحه بروید.

  • روستای کندوان

معروفیت اصلی روستا به خاطر خانه هایی است که مانند لانه زنبور در دل کوه های آتشفشانی سهند جای گرفته اند. این بافت سنتی با ساخت خانه های مدرن تر روستایی پیشرفته است. روستا تنها 48 کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد و پیشنهاد می کنیم در سفر به تبریز از آن دیدن کنید.

  • پارک ایل گلی (شاه گلی)

شاه گولی به معنی استخر شاه ترجمه شده است. گول در زبان ترکی به معنی استخر است. عمق دریاچه این پارک 12 متر است و امروزه در آن قایق سواری انجام می گردد. این پارک 7 کیلومتر با مرکز شهر تبریز فاصله داد و تاریخ احداث آن به زمان آق قویونلوها بازمی گردد.

دیگر جاذبه هایی شهر تبریز

بازار تبریز، مسجد کبود یا مسجد دنیاشاه، ارگ تبریز، مسجد جامع تبریز، موزه آذربایجان، مقبره الشعرا و پارک کوهستانی عون بن علی را می توانید به تناسب علاقیتان بازدید کنید.

پیشنهادات اقامتی

در طول راستاتان از تبریز به جلفا شهر دیگری به نام مراغه وجود دارد که می توانید به سمت آن بروید و از جاذبه هایی که در این شهر وجود دارد بازدید کنید.

مقصد چهارم: جلفا

بعد از شهر تبریز دو مقصد بسیار مجذوب کننده و هیجان انگیز به نام های جلفا و ماکو در انتظارتان است. جلفا دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است و وجود کلیساهای تاریخی بسیار در آن نمایانگر آن است که اغلب ساکنین شهر دارای اقلیت های مذهبی بوده اند.

  • کلیسای چوپان

جلفا شهر کلیساهای قدیمی است، کلیسای چوپان یکی از مکان های قدیمی این شهر است که برای عبادت چوپانان ارمنی ساکن در این منطقه ساخته شده است.

  • کلیسای سن استپانوس

دیگر کلیسای قدیمی و مشهوری که در این منطقه وجود دارد و ما حتما پیشنهاد می کنیم که از آن دیدن کنید، کلیسای سن استپاتوس است؛ سن استپانوس دومین کلیسای مهم ارامنه در ایران است.

  • مجموعه کردشت

مجموعه کردشت یکی از زیباترین نمونه های معماری ایرانی و جاذبه های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در روستای کردشت و در جوار شهرستان جلفا قرار گرفته است. این مجموعه بی نظیر شامل 8 بنای مهم از جمله حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه منسوب به عباس میرزا و ساخلو (پادگان نظامی) است.

  • بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس درست در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان در شهر جلفا واقع شده است. این بازارچه از سال 1373 شروع به فعالیت کرد و اکنون یکی از بازارهای پر رونق و پر رفت و آمد استان آذربایجان شرقی به شمار می رود.

پیشنهاد ما این است که بازدیدتان از شهر جلفا تا حدودهای ساعت 12 تمام گردد و ناهار را در جلفا میل کنید و به سمت شهر ماکو راهی شوید.

ماکو

حدودا 3 ساعت در راستا بین جلفا تا ماکو در راه خواهید بود؛ شهر ماکو یکی از شهرهای مرزی ایران و بزرگترین منطقه آزاد ایران و دومین منطقه آزاد بزرگ بعد از شانگهای به شمار میرود. وجود بیش از سه هزار اثر تاریخی ثبت شده، ده ها اثر طبیعی و بازار مرزی، این شهر را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری در شمال غرب کشور تبدیل کرده است

جاذبه های شهر ماکو به ترتیب عبارت از کلیسا مریم مقدس، دریاچه سد بارون، آبشار قلعه جوق، تالاب آق گل، قره کلیسا و دخمه سنگی فرهاد می گردد.

پیشنهاد ما برای گردشگری در شهر ماکو جنگل های چالدران است. آب و هوای این منطقه به اندازه ای خوب است که هیچ کدام از خانه های چالدران کولر دارای کولر نمی باشند. خنکی هوا در فصل گرم تابستان از دیگر دلایل محبوبیت این شهر است.

پیشنهاد می کنیم با توجه به فاصله حدودا 3 ساعته ای که بین جلفا و ماکو وجود دارد یک شب را در ماکو بمانید.

مقصد پنجم: ارومیه

ارومیه شهری منحصر به فرد و زیبا در شمال غربی ایران است که به دلیل جاذبه های طبیعی و منحصر به فردی که دارد برای بسیار از افراد مقصدی جالب و محبوب به شمار می آید. جاذبه هایی که در این شهر وجود دارد

  • دریاچه ارومیه

بزرگترین و شورترین دریاچه ایران در شهر ارومیه قرار گرفته است و علاوه بر ایران این دریاچه دومین دریاچه آب شور دنیا هم به شمار می رود. از این نظر با دریاچه بزرگ نمک Great Salt Lake آمریکا شباهت هایی نیز دارد.

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه مابین استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، 17 کیلومتری شرق ارومیه

دریاچه مارمیشو

دیگر دریاچه ای که در ارومیه ارزش دیدن دارد، دریاچه مارمیشو است که به دلیل فاصله زیادی که از دریاچه ارومیه دارد نیز طبیعتی بسیار بکری نیز دارد.

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه

بانه

پیشنهاد می گردد که در ارومیه زیاد نمانید و راهی شهر بانه شوید. بانه شهری مرزی است و به همین دلیل مراکز خرید بسیاری دارد.

شهر بانه در استان کردستان قرار گرفته است و به دلیل اینکه در منطقه ای بکر کوهستانی قرار گرفته است، دیدنی های بسیاری برای طبیعت دوستان دارد. اما عمده ترین دلیلی که افراد به سمت شهر بانه می فرایند مراکز خریدی است که در این شهر وجود دارد.

برای خرید در بانه مراکز خرید این شهر به ترتیب زیر هستند:

مجتمع های تجاری بانه همچون بازار بزرگ آفتاب درخشان، مجمتع تجاری گلستان، مرکز خرید سان سیتی، بازارچه مرزی سیرانبند و بازار بانه از مراکز محبوب و مهم تجاری این منطقه به شمار می فرایند.

اگر خواستید که در این شهر گردشگری کنید، جاذبه هایی که در آن وجود دارد عبارت از غار سنگی حسین کوهکن، غار شوی، کوه آربابا، پارک های کوهستانی دوکانان و پیرمراد، دریاچه سد بانه، روستای شوی، روستای سبدلو، روستای نجنه علیا و روستای نژو است.

پیشنهادات اقامتی

مقصد ششم: سنندج

بعد از بانه به مرکز استان کردستان یعنی سنندج می رسید، سنندج یکی از شهرهای توریستی و زیبای ایران است که در غرب کشور قرار گرفته و با شروع فصل تابستان و گرم تر شدن هوا، سفر به این شهر نیز رونق بیشتری می گیرد. این شهر مرکز استان کردستان و البته دومین شهر بزرگ کرد نشین کشور است و جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را درون خود جای داده است.

  • پالنگان

روستای پالنگان یکی از روستاهای پلکانی منحصربه فردی است که در منطقه وجود دارد و ما پیشنهاد می کنیم که حتما در سفرتان به غرب ایران از این روستا دیدن کنید. به منظور رسیدن به روستای پلکانی پالنگان باید به 57 کیلومتری شهرستان کامیاران در استان کردستان بروید.

  • اورامان

به منطقه اورامان که بروید در جای جای آن قلعه های باستانی، مساجد و حمام های تاریخی می بینید که خبر از قدمت طولانی این سرزمین می دهند و امروز تبدیل به جاذبه های زیبایی شده اند که گردشگران زیادی به شوق دیدن آن ها به این شهر می فرایند. منطقه اورامانات را به یکی از بهترین جاذبه های طبیعی کردستان تبدیل کرده اند.

  • مریوان

یکی از شهرهای زیبا و مرزی است که در استان کردستان قرار گرفته است و با قرارگیری در مجاورت دریاچه های زریوار و اورامان طبیعت بسیار بکر و فوق العاده ای را به وجود آورده است. این منطقه به دلیل برخورداری از دریاچه باتلاقی زریوار که زیستگاه تنوع جالبی از انواع مرغابی است، به نام مریوان معروفیت یافته است.

دریاچه زریوار در مریوان

دریاچه زریوار به جرات یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری کردستان است. این دریاچه در فاصله سه کیلومتری غرب مریوان قرار گرفته است و داستان ها و افسانه های متعددی در مورد پیدایش آن وجود دارد. یکی از ویژگی های منحصربفرد دریاچه زریوار این است که هیچ منبع خاصی برای آب دریاچه ندارد و از طریق بارش باران و چشمه ها به وجود آمده است. به همین دلیل است که مردم کردستان و مریوان این دریاچه را اسرارآمیز می دانند.

پیشنهادات اقامتی

مقصد هفتم: کرمانشاه

مقصد مجذوب کننده دیگری که در سفر به غرب ایران در انتظارتان است کرمانشاه است. استان کرمانشاه 3000 اثر تاریخی برآورد شده است که 716 اثر آن به ثبت آثار ملی و یک اثر به ثبت اثر دنیای رسیده است. در این میان بیستون به ثبت دنیای رسیده است.

جاذبه هایی که در این شهر وجود دارد عبارتند از طاق بستان، بیستون، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، گوردخمه اسحاق وند، گوردخمه دکان داوود، گوردخمه صحنه، معبد آناهیتا، طاق گرا، پارک کوهستان، غار قوری قلعه، غار پراو و سرآب نیلوفر

پیشنهاد ما این است که حداقل 2 الی 3 شب را در این شهر بمانید.

پیشنهادات اقامتی

مقصد هشتم: لرستان

در طول راستای که شما از کرمانشاه خارج می شوید، استان لرستان هم یکی گزینه های عالی است که می توانید در برنامه سفر به غرب ایران خودتان بگنجانید.استان لرستان با طبیعت بکر و تاریخ طولانی اش پر از جاذبه های گردشگری است.

  • آبشار بیشه

تصویری که شما در این بخش مشاهده می کنید جلوه از آبشار بیشه است که یکی از زیباترین و معروف ترین آبشارهای ایران است. این آبشار در میان جنگل های بلوط و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس قرار گرفته است و تجربه ناب یک طبیعت گردی منحصر به فرد را در اختیارتان قرار می دهد.

  • تنگه شیرز

بعد از آبشار بیشه پیشنهاد دیگر ما این است که حتما از تنگه شیرز در این استان دیدن کنید. تنگه شیرز در بین استان های کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار گرفته است و 50 کیلومتر با شمال شرق کوهدشت فاصله دارد. این شگفتی طبیعت در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار گرفته است.

دیگر منطقه های که پیشنهاد می گردد از آن ها بازدید کنید:

از گرداب سنگی، قلعه فلک الافلاک، دریاچه کیو، بام لرستان، پل شاپوری، پارک جنگلی مخمل کوه

پیشنهادات اقامتی

پیشنهاد می کنیم که حداقل 2 روز را در لرستان بمانید و از یک وعده غذایی خودتان به کباب های معروف این شهر اختصاص دهید.

مقصد نهم: ایلام

یک پیشنهاد داریم برای کسانی که در سفر به غرب ایران هستند و آن رفتن به سمت شهر ایلام است. اگر چه کمی از راستا دور خواهید شد اما مقصدی که هرگز از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد.

زمانی که به شهر ایلام رسیدید برای بازدید از تمامی جاذبه هایی که در این استان وجود دارد می بایست 2 روز بمانید البته با توجه به اینکه کارگردان این سفر خودتان هستید می توانید مدت زمان ماندن در این شهر را خودتان تعیین کنید.

مقصد دهم: همدان

آخرین شهری که در سفر به غرب ایران به سمت آن خواهید رفت، شهر همدان است.

همدان مرکز تاریخ و تمدن ایران است و استانی است که نخستین دولت حاکم بر فلات ایران، از این منطقه حکم می رانده است. در این استان جاذبه های گردشگری بسیار معروفی نیز غار علیصدر، هگمتانه و بوعلی وجود دارد.

برای اقامت در شهر همدان پیشنهاد ما این است که 2 شب را بمانید در این شهر و در ادامه چند اقامت گاه مناسب را خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

پیشنهادات اقامتی

سفرتان به انتها رسید!

خوب هم اکنون به نقطه انتهای سفر خودتان رسیدید و برای برگشت از شهر همدان لازم است که از جاده ساوه خودتان را به تهران برسانید.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 خرداد 1401 بروزرسانی: 14 خرداد 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8743

به "راهنمای سفر به نیمه غربی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به نیمه غربی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید