رشد 300 درصدی جذب سرمایه در بناهای تاریخی

به گزارش مجله بای بلاگ، ایرنا/ براساس سخنان مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی، رشد 300 درصدی جذب سرمایه در بناهای تاریخی دیده می گردد.

رشد 300 درصدی جذب سرمایه در بناهای تاریخی

هادی میرزایی درباره نقش، صندلی و ماموریت های صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: سامان دهی و معین کردن شرایط بناهای تاریخی از ماموریت های این صندوق است؛ البته تعدادی از این بناها در مالکیت صندوق نبوده است و تحت مالکیت نهادهای دیگر مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاداجرایی فرمان امام (ره)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و... است که اخذ مالکیت این اماکن را پیگیری می کنیم.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور پیرامون رشد 300 درصدی جذب سرمایه در بناهای تاریخی گفت: مدتی پیش تفاهم نامه مشترکی با سازمان اوقاف امضا کردیم که طبق آیین نامه صندوق می تواند بناهای تحت مالکیت اوقاف را با معرفی از سوی ادارات کل استان ها به بخش خصوصی واگذار کند و منافع این واگذاری را با اوقاف بدهد؛ بعلاوه تفاهم نامه ای هم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امضا شد که اختیار بناهای این وزارتخانه برای واگذاری به بخش خصوصی و ایجاد خانه های خلاق و فرش دستباف به صندوق داده شد.

میرزایی گفت: اساسا واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی وظیفه ذاتی و انحصاری صندوق است، صندوق اکنون به اسم حلقه واسط میان بخشی است که با یک تجربه 15ساله مستقیم و یک تجربه غیرمستقیم از سال های قبل از آن - از سال 1375 تا 1384 - این راستا را شروع نموده و اکنون از یک پشتوانه 25 ساله علمی و فنی برخوردار است.

هیچ کدام از سازمان ها و وزارتخانه ها تجربه واگذاری علمی و فنی بنای تاریخی را ندارند، و رفتن به این سمت یعنی تجربه های بسیار گران سنگی که اگر چه شاید خطایی هم داشته اما نباید دوباره تکرار نمایند با همین نگاه قانون گذار این ماموریت را انحصاری به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی داده است، در هیچ جا قانونگذار وظیفه معین و اعطای کاربری را به هیچ نهاد و دستگاه دیگری نداده است، این ماموریت درباره واگذاری برای بازسازی و احیا بناهای تاریخی اعم از واجد ارزش یا ثبت ملی به صورت انحصاری در وظایف صندوق است.

میرازیی توضیح داد: صندوق یک مجموعه انتفاعی نیست که برای مجموعه های دولتی و عمومی ایجاد نگرانی کند؛ با همین نگاه اساسنامه آن به اسم یک موسسه غیرانتفاعی تصویب شد که باعث می گردد صندوق بتواند به اسم یک مجموعه میان بخشی نمایندگی در واگذاری ها را انجام و تضمین های لازم را دریافت کند و انتفاع واگذاری را به سازمانی که نمایندگی آن را بر عهده دارد، بدهد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: هفته گذشته مذاکره با ارتش جمهوری اسلامی درباره واگذاری بناهای تاریخی در اختیارشان را شروع کردیم، این رویکرد نشان از شکوفایی و نگاه رشدیافته یک مجموعه نظامی است و شاید این تجربه برای اولین بار در دنیا در حال وقوع است که یک مجموعه نظامی بدون نگاه مالی یا درون گرایی حاضر است این ثروت های میان نسلی را با حفظ حقوق مالکانه برای خود، به مردم و به بخش خصوصی واگذار کند، اکنون در حال آنالیز فرایند واگذاری مجموعه پادگان 06 تهران هستیم که با احیای فضای درونی آن و کاربری فعال مالی به اسم یک نقطه تنفسی در مرکز معرفی گردد.

فرایند واگذاری بناهای تاریخی را ریل گذاری کردیم

میرزایی گفت: واگذاری یک بنا به بخش خصوصی برای بازسازی و احیا و ایجاد کاربری مناسب و نوع واگذاری، خود یک نوع حفاظت و صیانت از بنای تاریخی است؛ این یکی از روینمودهای مهم در حوزه حفاظت از بناهای تاریخی و در همه دنیا و در کشور ما محسوب می گردد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی گفت: از زمان تاسیس صندوق تا سال 1398 بر مبنای حدود 14 فعالیت صندوق، حدود 60 مجموعه و بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده و در فرآیند بازسازی، احیا و بهره برداری نهاده شد که ارزش جذب سرمایه آن 65 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به شروع فعالیت خود در صندوق از سال 98 گفت: از نیمه دوم سال 98 تا خاتمه سال 99 که 13 ماه آن در کرونا بودیم و صنعت گردشگری به شدت آسیب دید و به تبع آن سرمایه گذاری هم کاهش یافت؛ اما با اقداماتی که در حوزه کاربری های متناسب و در شان و بعلاوه در حوزه واقعی کردن هرینه های بازسازی، احیا و بهره برداری توانستیم 70 مجموعه تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کنیم که رشد 1100 درصدی یک سال را نسبت به 15سال قبل خود را نشان می دهد؛ در حالیکه ارزش جذب سرمایه آن 181میلیارد تومان بود که رشد 300 درصدی سرمایه گذاری بخش خصوصی را نشان می دهد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور اضافه کرد: گاهی با اعتراض علاقمندان، دوستداران و حامیان میراث فرهنگی روبرو می شویم، افزایش تعداد واگذاری بناها در دوره های مختلف است در حالی که عملکرد صندوق باید براساس برنامه های بلندمدت 20 ساله تبیین گردد، اندازه جذب سرمایه برای بازسازی ها و احیاها تشریح گردد، در حالی که واگذاری 60 بنا در 15 سال و حتی 70 بنا در یک سال هم عدد چندان بزرگی نیست، زیرا تعداد بناهای در اختیار صندوق برای هدف واگذاری برای بازسازی و احیا، بسیار بیشتر از این آمارها است.

برای توسعه احیا و بازسازی بناهای تاریخی و جذب مشارکت و سرمایه بخش خصوصی و جلب همکاری با تشکل های حرفه ای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به یک نگاه فراجناحی و جامع و غیرسیاسی در کشور احتیاج داریم، ما فرآیند و راستا واگذری ها را ریل گذاری کردیم و امیدواریم در دوره های مدیریتی بعدی هم این رویکرد تداوم داشته باشد تا حداکثر در مدت 10 سال همه بناها و مجموعه های تاریخی در اختیار صندوق، به بخش خصوصی واگذار گردد.

ایجاد مراکز اقامتی و رستوران هدف واگذاری ها نیست

میرزایی گفت: نگاه ما در واگذاری بناهای تاریخی، صرفا ایجاد مراکز اقامتی یا تبدیل کردن به رستوران و پذیرایی نیست، بلکه مهمترین رسالت صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، تبدیل این بناهای تاریخی به یک مرکز به اسم پاتوق فرهنگی است، ضمن اینکه مداخله های غیر اصولی در بنا هم به حداقل و یا صفر برسد.

مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور اضافه کرد: تعدادی از مجموعه بناهای واگذار شده مانند کاروانسرای سعدالسلطنه در قزوین، کاروانسرای میان دشت در سمنان و کاروانسرای یام در آذربایجان شرقی و بسیاری از کاروانسراهای دیگر در سراسر کشور که در پفراینده ثبت دنیای یونسکو هستند، نشان می دهد که صندوق بناها را به شکلی احیا نموده که ممیزی و امکان نهاده شدن در ثبت دنیای با ریسک روبرو نشد و امیدواریم با ورود در ارزیابی نهایی، از لیست موقت به لیست قطعی ثبت دنیای منتقل گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8092

به "رشد 300 درصدی جذب سرمایه در بناهای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 300 درصدی جذب سرمایه در بناهای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید