شناسایی 800 محوطه و تپه تاریخی در خراسان جنوبی

به گزارش مجله بای بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شناسایی 800 محوطه و تپه تاریخی در خراسان جنوبی اجرا شده است.

شناسایی 800 محوطه و تپه تاریخی در خراسان جنوبی

علی شریعتی منش، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: از این تپه ها و محوطه های تاریخی تا به امروز آثار باستانی منقول همانند ابزارهای سنگی، بقایای ظروف سفالی و آثار باستانی غیرمنقول نظیر بقایای معماری، کارگاه های صنعتی و تدفین شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین کشفیات ابزارهای سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی میانی است، گفت: این آثار از آنالیز شناسی اجرا شده در سطح استان بدست آمده و از لحاظ مطالعات عصر سنگ و پیش از تاریخ در شرق ایران بسیار حایز اهمیت است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته برای فعالیت های باستان شناسی اعم از مستندنگاری و حفاظت و ساماندهی نه صرفا اکتشاف از محل اعتبارات ملی و استانی حدود 100 میلیون تومان هزینه شده است.

وی گفت: امسال نیز حدود 70 میلیون تومان از محل استانی تا به امروز هزینه شده و 100 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی در دست اقدام است تا صرفا برای حفاظت و ساماندهی نه اکتشاف هزینه گردد.

تکمیل کاوش در کله کوب نیازمند اعتبار

شریعتی منش ادامه داد: محوطه کله کوب در شرق ایران و استان خراسان جنوبی یکی از معدود محوطه های پیش از تاریخ است که شواهد باستان شناختی و توالی فرهنگ های مختلف از هزاره پنجم تا دوم پیش از میلاد را در خود جای داده است.

وی گفت: براساس مطالعات اجرا شده، وسعت این محوطه بیش از هفت هکتار معین شده و فصول گذشته کاوش در این منطقه که به ثبت ملی نیز رسیده با هدف شناخت توالی فرهنگی و لایه نگاری محوطه اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه کرد: امسال سومین فصل کاوش های این محوطه انجام شد که دستاوردهای خوبی داشت و علاوه بر انتشار گزارشات، مقالات و مستندسازی، به وسیله پژوهشگاه میراث فرهنگی کتاب و نتایج داده ها در امسال منتشر خواهد شد.

وی گفت: این محوطه دارای توالی لایه نگاری مناسبی است ولی مهمترین دوره فرهنگی شناسایی شده در آن شواهدی از آثار فرهنگی آغاز شهرنشینی و هزاره چهارم پیش از میلاد است.

شریعتی منش گفت: تا به امروز سه فصل کاوش در این محوطه اجرا شده ولی به علت کمبود اعتبار و تامین نشدن منابع کافی اقتصادی، امکان کاوش گسترده در آن وجود نداشته است.

آغاز مطالعات تاریخی در محوطه پارینه سنگی شتران-پسکوه

وی با اشاره به آغاز آنالیز و شناسایی محوطه های پارینه سنگی کریدور شتران-پسکوه خراسان جنوبی گفت: شرق فلات ایران با برخورداری از قابلیت های زیست محیطی و زمین شناسی از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و باستان شناسان بوده است به نحوی که میتوان این بخش از فلات ایران را یکی از منطقه ها پیشگام در حیطه مطالعات پارینه سنگی دانست.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: آنالیز های هدفمند پارینه سنگی در کریدور شتران-پسکوه و در امتداد مطالعات پیشین دشت فردوس در اولویت قرار گرفته که با اخذ مجوز پژوهشکده باستان شناسی از دوم اردیبهشت امسال این آنالیز ها آغاز شد.

کشف 2 سنگ نگاره باستانی در خوسف

شریعتی منش از کشف 2 سنگ نگاره باستانی نو در شهرستان خوسف نیز اطلاع داد و گفت: به علت نزولات جوی و وقوع سیل در منطقه، لایه های نوی از مجموعه سنگ نگاره ها در ناحیه هردنگ یافت شده است.

وی اضافه کرد: این نقوش صخره ای روی سنگ های آتشفشانی حکاکی شده و شامل اشکالی از بزکوهی، اسب، سوارکاران، صحنه شکار و گل مانند است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان نمود: قدمت این سنگ نگاره ها به دوره ساگارتی بین 2500 تا سه هزار سال پیش بر میگردد و مجموعه سنگ نگاره های ناحیه هردنگ یکی از منطقه ها باارزش باستانی است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8780

به "شناسایی 800 محوطه و تپه تاریخی در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 800 محوطه و تپه تاریخی در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید