قلعه فلک الافلاک

به گزارش مجله بای بلاگ، قلعه فلک الافلاک مساحت بزرگی دارد به اندازه ی جای دادن 12 برج در دلش، که امروزه فقط 8 عدد از آن ها سرپا ایستاده اند، و بقیه زیر باران و تابش مستقیم نور آفتاب و... از دست رفته اند.

قلعه فلک الافلاک

در ایران قلعه های بسیار هست که امروز به جای استفاده نظامی، کاربری موزه دارند. قلعه ای است در همین نزدیکی، استان لرستان خودمان، که یکی از آن ها را در دل خود جای داده است. قلعه فلک الافلاک است و یکی از جاذبه های گردشگری و پر هوادار این شهر . البته بر سردر آن حک شده دژ شاپورخواست.

قلعه فلک الافلاک

بر فراز تپه ای، نزدیک خرم آبادِ لرستان در دوران ساسانیان، دژی پایدار گشت که شاید مقر فرمانروایی بود، نمی دانیم، اما در بیشتر بروشورها و معرفی نامه های دژ آمده است محلی برای نگهداری اسیران رومی و زندانی کردن آن ها بوده است.

این قلعه از قرن چهارم هجری محل حکومت خاندانان مختلف و حاکمان لرستان شد و در دوران قاجار نام آن به فلک الافلاک تغییر کرد؛ تا دوران پهلوی که دوباره به عنوان پادگان نظامی تغییر کاربری داد.

امروزه فلک الافلاک به موزه تبدیل شده و از آثار ارزشمندی نگهداری می نماید. همچنین موزه مردم شناسی، باستان شناسی، مرکزی برای فروش محصولات سنتی- فرهنگی و چای خانه ای برای پذیرایی در این مجموعه تاریخی راه اندازی شده است.

فلک الافلاک دیدنی

سرشت یعنی ذات، این قلعه فی نفسه و به طور ذاتی برای بازدید خلق شده است. در فلک الافلاک، دو حیاط وجود دارد که اولی با 4 برج در اطرافش خود نمایی می نماید؛ دومی با تالارهای بزرگش در چهارسوی خود که به یکدیگر راه داشته و مکانی است که انسان های مومی را در قسمت موزه ها خواهید دید.

در شمال اولین حیاط، حمام با چاهی کنار آن، واقع شده و جالب است بدانید تا اواخر دوره قاجار از این حمام استفاده می شده است.

سرنوشت قلعه

قلعه فلک الافلاک مساحتی بزرگ دارد، به اندازه ی جای دادن 12 برج در دلش، که امروزه فقط 8 عدد از آن ها سرپا ایستاده اند و بقیه زیر باران و تابش مستقیم نور آفتاب و… از دست رفته اند.

سیل اخیر نیز قسمتی از کوهپایه ای را که دیوار قلعه روی آن قرار داشت، شُست و با خود برد و تَرک هایی عظیم در آن دیوار ایجاد کرد. دیواری به بلندی بالغ بر 20 متر، که احتیاج به مرمت دارد. مانند پل کشکان از همین استان که یکی از پایه های آن در سیل فرو ریخت.

پل کشکان لرستان

حرف آخر

اگر برای دیدن قلعه رفتید، در بخشی از آن می توانید با پوشش سنتی عکس های جالبی بگیرید. وقتی وارد قلعه می شوید و از بالای آن به منطقه می نگرید، تسلط کاملی به مناطق زیر پای خود دارید. گویی همه چیز تحت فرمان شمااست و چیزی بالاتر از این فلک الافلاک نیست.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 442

به "قلعه فلک الافلاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه فلک الافلاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید