هم سیاحت هم زیارت

به گزارش مجله بای بلاگ، روستای زیارت در 10 کیلومتری جنوب شهر گرگان و در امتداد جاده ناهارخوران واقع شده است. این روستا از توابع دهستان استرآباد جنوبی است که در ارتفاع 1573 متری از سطح دریا واقع شده و جمعیت آن مطابق با سرشماری سال 1385، برابر با 478 خانوار است. این روستا از سمت شمال به جنگل های ناهارخوران و از سمت جنوب به آبشار زیارت منتهی می گردد.

هم سیاحت هم زیارت

آب و هوای این روستا علیرغم نزدیکی به دریای خزر و جنگلی بودن، نسبتا خشک و خنک است و در بهار و تابستان به علت شرجی نبودن و خنک بودن، گردشگران بسیاری را پذیراست. روستای زیارت علاوه بر آب و هوای خوش و ییلاقی، به خاطر وجود امامزاده عبدالله، آبشار زیارت، چشمه آب گرم و بافت خانه های آن مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

برای رفتن به روستای زیارت باید ابتدا به گرگان رفت و از آنجا هم با وسیله شخصی و هم وسایل عمومی به سمت روستا حرکت نمود. در قسمت جنوبی شهر گرگان، و به وسیله جاده ناهارخوران که حرکت کنید پس از طی مسافتی به میدان ناهارخوران می رسید و از میدان به بعد، جاده آسفالته زیارت واقع شده است که پس از طی حدود 7 کیلومتر به روستا می رسید. عمده خانه های روستا از ترکیب سنگ وچوب ساخته شده و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت، حدود نیم متر بالاتر از کف زمین بنا شده اند. قدمت بعضی از خانه های روستا به اواخر دوران قاجار می رسد و سه محوطه تاریخی از روستا به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است که این سه محموطه عبارتند از: کفتر خوسه شهر بت و همچنین محموطه پشت لام.

در یک کیلومتری روستا امامزاده عبدالله واقع شده و در 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت، در میان جنگلهای ناهارخوران و در راستا یکی از شاخه های فرعی خاصه رود، آبشار 15 متری زیارت واقع شده است که نمای آبشار، قطرات پودر مانند آب در فضا و حوضچه زیرین آبشار، زیبایی حیرت انگیزی به آن بخشیده است.

استقبال گردشگران در سال های اخیر در وضع مالی روستا هم بی تاثیر نبوده است. از ابتدای جاده زیارت، در کنار راستا چادرهایی را می بینید که مردم روستا، تنور گذاشته اند و نان داغ محلی را به رهگذران می فروشند. در خود روستا و در امتداد جاده اصلی که سنگفرش شده است مغازه های بسیاری وجود دارند که در آن ها علاوه بر مایحتاج خوراکی گردشگران، صنایع دستی، میوه های جنگلی از قبیل آلو جنگلی، توت فرنگی، گلابی جنگلی، و محصولات دامی عرضه می شوند.

در روستا برای اقامت مسافران، هتل زیارت با امکانات 12 اتاق و 6 سوئیت و 50 تختخواب، رستوران و کافی شاپ هم بنا شده است علاوه بر آن هتل سه ستاره ناهارخوران گرگان، و رستوران ها و کافه های بین ناهارخوران تا روستای زیارت، پذیرای گردشگران خواهد بود.

نویسنده : وحید حلّاج

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: لست سکند
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 64

به "هم سیاحت هم زیارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم سیاحت هم زیارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید