وقوع سونامی بلندتر از برج میلاد!

به گزارش مجله بای بلاگ، بزرگ ترین سونامی ثبت شده تاریخ معاصر با ارتفاع بی سابقه 525 متر در خلیج لیتویا در آلاسکا رخ داد.

وقوع سونامی بلندتر از برج میلاد!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، در شب 9 جولای 1958، زمین لرزه ای در امتداد گسل Fairweather در پان هندل آلاسکا بیش از 30 میلیون متر مکعب سنگ را در ارتفاعات ساحل شمال شرقی خلیج لیتویا از جا کند. این توده سنگ از ارتفاع تقریباً 914 متری در آبهای ورودی گیلبرت فرود آمدند (نقشه زیر را ببینید). نیروی حاصل از ریزش این حجم از سنگ باعث ایجاد یک سونامی محلی شد که در خط ساحلی جنوب غربی ورودی گیلبرت (انتهای آبدره خلیج لیتویا) رخ داد.

این موج چنان قدرتی داشت که به طور کامل از روی تمام زمینی که ورودی گیلبرت را از بدنه اصلی خلیج لیتویا جدا می کرد، عبور کرد. سپس موج در تمام طول خلیج لیتویا، بر فراز لا چاوسی اسپیت و به سمت خلیج آلاسکا ادامه مسیر داد. این موج با قدرت زیاد خود، تمام درختان و پوشش گیاهی تا ارتفاع 524 متری از سطح دریا را از بین برد. میلیون ها درخت از طریق این موج از ریشه کنده شدند و آب آنها را با خود برد. این بالاترین تخریبی است که تا به امروز از طریق یک سونامی ثبت شده است.

خلیج لیتویا یک ورودی آب یخی، در ساحل شمال شرقی خلیج آلاسکا است. طول آن در حدود 11.3 کیلومتر و عرض آن بیش از 3.2 کیلومتر است. حداکثر عمق آن در حدود 219 متر است، اما ورودی آن به عمق 9.7 متر آن را از خلیج آلاسکا بین لا چاوسی اسپیت(La Chaussee Spit) و هاربر پوینت(Harbor Point) جدا می کند.

ریزش سنگ ها در9 جولای 1958 از روی صخره های شیب دار بالای ساحل شمال شرقی ورودی گیلبرت رخ داد. این منطقه بر روی نقشه با رنگ قرمز مشخص شده اند. سنگ ها از ارتفاع حدود914 متری به پایین سقوط کردند. برخورد 30.6 میلیون متر مکعب سنگ با آب، یک سونامی محلی را بوجود آورد که تمام طول خلیج لیتویا و منطقه لاچاوسی اسپیت را در بر گرفت. این موج تمام پوشش گیاهی و خاک های لبه های خلیج را تخریب کرد. این منطقه آسیب دیده در نقشه بالا به رنگ زرد نشان داده شده است. در نقشه فوق، ارتفاعات بر حسب فوت نشان داده شده اند و اعداد نشانگر تقریبا بالاترین ارتفاع عبور موج از خلیج هستند. این نقشه با استفاده از داده های موجود در مقاله تخصصی 354-C سازمان زمین شناسی ایالات متحده ترسیم شده است.

چه چیزی باعث سونامی خلیج لیتویا شد؟

1-وقوع زلزله در گسل Fairweather باعث شد حدود 30 میلیون متر مکعب سنگ از دیوار شرقی ورودی گیلبرت سقوط کند.

2- سقوط چنین حجم زیادی از سنگ موج بسیار قدرتمندی را در سرتاسر ورودی گیلبرت ایجاد کرد.

3- این موج در دیواره غربی ورودی گیلبرت تا ارتفاع حدود 525 متر بالا رفت.

4- ارتفاع موج از دیواره های غربی ورودی گیلبرت بالاتر رفت و در خلیج لیتویا فرود آمد و از آنجا به سمت خلیج آلاسکا سرازیر شد. در این حادثه میلیون ها درخت در امتداد هر دو خط ساحلی خلیج لیتویا از ریشه کنده شدند.

گزارش شاهدان عینی از بازماندگان

در اینجا به دو مورد از گزارش هایی که از طریق شاهدان عینی در مورد این اتفاق آمده می پردازیم. این گزارش ها در سال 1960 از طریق دان جی میلر در مقاله تخصصی 354-C زمین شناسی ایالات متحده، با نام امواج غول پیکر در خلیج لیتویا، آلاسکا، ثبت شده اند.

به نقل از حساب کاربری هاوارد جی. اولریش

آقای اولریش و پسر 7 ساله اش، در حدود ساعت 8 شب سوار بر قایق شانادری وارد خلیج لیتویا شدند، و در آبهایی با عمق تقریبی 9 متر در یکی از خورهای کوچک در ساحل جنوبی لنگر انداختند. اولریش با تکان های شدید قایق از خواب بیدار شد، زمان را یادداشت کرد و برای تماشای اثر زمین لرزه به عرشه رفت. او در گزارشش از یک لرزش شدید و بالا آمدن آب می گوید که در پی آن سقوط سنگ ها از کوه در خلیج اتفاق افتاده است. به گزارش اولریش، تخمین زده می شود که در حدود دو و نیم دقیقه پس از اولین زمین لرزه، در بالای خلیج صدای کر کننده ای از سقوط به گوش رسیده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 مهر 1402 بروزرسانی: 19 مهر 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8983

به "وقوع سونامی بلندتر از برج میلاد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "وقوع سونامی بلندتر از برج میلاد!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع سونامی بلندتر از برج میلاد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید