پارکینگ مخفی ساعتی 10 هزارتومان!

به گزارش مجله بای بلاگ، تمرکز مراکز اداری و تجاری در بلوار میرداماد به ترافیک و کمبود جای پارک در کوچه ها و معابر فرعی محله داودیه نیز دامن زده است. در نبود پارکینگ عمومی، شرایط برای فعالیت شغل های کاذبی مثل فروش جای پارک حاشیه ای خیابان توسط بعضی افراد ناشناس مهیا می گردد.

پارکینگ مخفی ساعتی 10 هزارتومان!

خبرنگاران-حسن حسن زاده:صاحبان بعضی ساختمان ها و بناهای نیمه کاره بیکار ننشسته اند و با اجاره دادن جای پارک در ساختمان های نیمه کاره آن هم با مبالغ گزاف دردسرساز شده اند. سراغ یکی از ساختمان های نیمه کاره محله داودیه رفتیم که مدت هاست به عنوان پارکینگ استفاده می گردد و علاوه بر مسائل ایمنی متعدد، مبالغ زیادی هم از مشتریانش برای جای پارک می گیرد.

خطر آتش سوزی در کمین است

اول صبح پیدا کردن جای پارک در خیابان ها و کوچه های فرعی اطراف میدان مادر، کاری سخت و طاقت فرساست. ردیف خودروهایی که در خیابان نسا، کوچه دوم و دیگر معابر اطراف، در حاشیه خیابان پارک نموده اند از معضلی بزرگ برای ساکنان این بخش از محله داودیه خبر می دهد. فرهاد قادری از اهالی داودیه می گوید:تمرکز فروشگاه ها، مراکز تجاری و اداری در خیابان میرداماد باعث شده به سختی در خیابان های محله جای پارک پیدا گردد. بیشتر کارمندان مراکز اداری و فروشندگان پاساژهای اطراف از خودروی شخصی استفاده می نمایند و همین مسئله عامل اصلی کمبود جای پارک در خیابان های محله است. در جست وجوی جای پارک به خیابان نسا و ساختمان آجری غول پیکری می رسیم که به گفته بعضی اهالی در این ساختمان جای پارک پیدا می گردد. یک ساختمان آجری که پنجره هایش با چند ردیف آجر بهمنی مهر و موم شده و بنایی نیمه کاره و مخروبه در حاشیه بلوار میرداماد است. برای ورود به ساختمان و آنالیز مشکل با گذر از خیابان نسا به کوچه دوم می رسیم. چند خودرو در حاشیه کوچه دوم، دوبله پارک نموده و جهت تردد خودروهای عبوری را باریک تر نموده اند. روی دیوار آجری ساختمان هیچ نشانی از تابلوی پارکینگ عمومی نیست. طبقه همکف ضلع شمال و جنوب ساختمان نیمه کاره با ورقه های فلزی پوشانده شده و پیدا کردن ورودی پارکینگ را سخت می نماید. اما در تقاطع خیابان دوم و نسا برگه کاغذی کوچکی که روی آن عبارت پارکینگ نوشته و روی یک در فلزی نصب شده است جلب توجه می نماید. چند دقیقه بعد در فلزی ساختمان باز و یک خودروی سواری از طبقه همکف ساختمان نیمه کاره خارج می گردد. با خروج خودرو از پارکینگ، یکی از نگهبان های ساختمان که سن و سال کمتری دارد سراغ یکی از خودروهای حاشیه خیابان می رود و خودرویی را که دوبله پارک نموده بود وارد ساختمان می نماید. نگهبان مسن تر هم بلافاصله در فلزی را می بندد. فضای داخل ساختمان نیمه کاره شباهت زیادی به یک پارکینگ عمومی ندارد. طبقات زیرین بنا پر از نخاله های ساختمانی است و امکان تردد به آن بخش از ساختمان به آسانی ممکن نیست. در طبقه همکف که اکنون به عنوان پارکینگ استفاده می گردد خودروها در جایی که ظاهراً قرار بود یک روز به مغازه تبدیل شوند پارک نموده اند. نگهبان ها در گوشه محوطه با یک پیت حلبی آتش روشن نموده اند. با وجود بیش از 40 خودرویی که با باک های پر از بنزین در این ساختمان نیمه کاره پارک نموده اند نه خبری از تأسیسات اطفای حریق است و نه حتی یک کپسول آتش نشانی کوچک.

50 هزار تومان برای یک شبانه روز

سراغ یکی از نگهبان ها می رویم تا شرایط و هزینه جای پارک را از او پرس وجو کنیم. با وجود شرایط نامناسب پارکینگ، هزینه جای پارک کمترین شباهتی با نرخ مصوب شورای شهر برای پارکینگ های عمومی ندارد. برخلاف پارکینگ های عمومی، اینجا در فضای رعب انگیز ساختمان نیمه کاره خیابان نسا خبری از تابلوی هزینه جای پارک نیست و همه چیز توافقی رقم می خورد. نگهبان می گوید: هزینه جای پارک برای یک ساعت 10هزار تومان است. اگر از 9 صبح تا 4 بعدازظهر هم ماشینت را اینجا پارک کنی هزینه اش می گردد 20هزار تومان. این درحالی است که هزینه ورودی پارکینگ های عمومی شهرداری آن هم در محدوده طرح ترافیک 2هزار تومان است. با وجود شرایط بسیار نامناسب پارکینگ، امکان پارک خودرو به صورت شبانه روزی هم مهیاست. وقتی از نگهبان می پرسیم هزینه پارک خودرو برای یک شبانه روز چقدر است و آیا این ساختمان شب ها امنیت دارد اتاقک نگهبانی اش را نشان می دهد و می گوید: خیال تان راحت. ما شب ها هم بیداریم و مراقب ماشین ها هستیم. اگر شب ماشینت را اینجا پارک کنی به ازای هر شبانه روز 50هزارتومان باید بپردازی. حرف های نگهبان ساختمان نیمه کاره اما با توجه به شرایط نامناسب پارکینگ چندان دلگرم نماینده نیست.

این پارکینگ، مجوز فعالیت ندارد

موضوع فعالیت پارکینگ خیابان نسا را با علی وفقی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار منطقه 3 در میان می گذاریم. وفقی با بیان اینکه شهرداری به ساختمان های نیمه کاره که اصول ایمنی در آنها رعایت نشده است مجوز کاربری پارکینگ صادر نمی نماید می گوید: در محدوده منطقه 3 به جز پارکینگ های عمومی که مجوز فعالیت دریافت نموده اند تنها یک قطعه زمین بایر داریم که مالک زمین با دریافت مجوز پارکینگ موقت تا آغاز ساخت و ساز از آن به عنوان پارکینگ روباز بهره برداری می نماید. اما شهرداری به ساختمان های نیمه کاره یا هر مکان سرپوشیده دیگری به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی در ساختمان، حتی به صورت موقتی هم مجوز بهره برداری به عنوان پارکینگ نمی دهد. در نتیجه در محدوده منطقه هر ساختمان نیمه کاره ای که مالک از آن به عنوان پارکینگ عمومی استفاده کند مجوز نداشته، فعالیت آن غیرقانونی است و مصداق تغییر کاربری محسوب می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 500

به "پارکینگ مخفی ساعتی 10 هزارتومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارکینگ مخفی ساعتی 10 هزارتومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید