پایکوبی گرانشی دو سیاره در فضا

به گزارش وبلاگ خرید، رصدخانه فرانسه تایید کرد که واسپ 148 بی تقریبا به اندازه و جِرم ستاره زحل است و 8.8 روز طول می کشد که مدارش را به دور ستاره اش تکمیل کند، اما دوره مداری واسپ 148 سی که تصور می گردد جِرم آن نصف جرم ژوپیتر باشد، 34.5 روز است.

پایکوبی گرانشی دو سیاره در فضا

تفاوت میان چرخش مداری میان این دو سیاره نمایانگر آن است که سیستم واسپ 148 به افزایش واکنش های گرانشی میان آن ها می انجامد

دو سیاره در حال پایکوبی گرانشی در فضا رصد شده اند. به گفته پژوهشگرانی که این دو سیاره را ردیابی نموده اند، این دو جهان در میدان جاذبه یکدیگر با حرکاتی بس دلپذیر دور یکدیگر می چرخند.

این دو سیاره نخست توسط اخترشناسانی که در کنسرسیوم بین المللی جست وجوی گسترده برای سیارات (واسپ) کار می نمایند، شناسایی شدند. این دو کره که واسپ 148 بی و واسپ 148 سی نام گذاری شده اند، به دور یک ستاره خورشیدمانند می چرخند که در صورت فلکی هرکول واقع شده است.

به گفته دانشمندان، این دو سیاره بزرگ قادرند قوه جاذبه یکدیگر را حس نمایند. این امر موجب می گردد که واسپ 148 بی که در مدار سریع تری واقع شده است، وقتی به واسپ 148 سی می رسد و از آن می گذرد، سرعتش را در داخل مدار بیشتر و سپس کمتر کند.

اخترشناسانی که این فرایند را دنبال نموده اند، می گویند که این حرکت مشابه حرکات پایکوبی است. پرفسور اندرو کالیِر کامرون از دانشگاه سینت اندروز و عضو تیم واسپ، می گوید: این نخستین باری است که ما یک جفت سیاره بزرگ یافته ایم که چنین از نزدیک با یکدیگر فعل و انفعال دارند، و هیجان انگیز است که می توانیم پایکوبی آن ها را از زمین دنبال کنیم.

یک تیم بین المللی کارشناسان که شامل پژوهشگران دانشگاه آزاد و دانشگاه واریک بریتانیا نیز می گردد، این دو سیاره را با استفاده از دستگاه های رصد تعبیه شده در زمین ردیابی نموده اند، نه به وسیله تلسکوپ های فضایی.

واسپ 148 بی نخست با دستگاه های رصدخانه رُک دُ لُس موچاچوس در لاپالما در جزایر قناری شناسایی شد، سپس مدار های این سیارات با دستگاه موسوم به سوفی در رصدخانه اوُت پروُوانس در فرانسه پیگیری شد.

به گفته اخترشناسان، تفاوت میان چرخش مداری میان این دو سیاره نمایانگر آن است که سیستم واسپ 148 به ایجاد طنین و افزایش واکنش های گرانشی میان آن ها می انجامد.

اخترشناسان همچنین مرحله گذر مداری هر دو سیاره (زمانی که سیاره از مقابل خورشیدش می گذرد) را شناسایی کردند و متوجه شدند که هم سرعت واسپ148 بی و هم سرعت واسپ 148 سی در دقایقی که از کنار یکدیگر می گذرند، زیاد و کم می گردد که به گفته کارشناسان، موید آن است که میدان های جاذبه آن ها به یکدیگر واکنش نشان می دهند.

پژوهشگران، این پایکوبی ناشی از برخورد دو قوه جاذبه را به هل دادن یک کودک روی تاب تشبیه نموده اند که افزایش نیرو در لحظات درست، أمواج بزرگی در زمان و حرکت به وجود می آورد.

تحلیلِ داده ها نشان می دهد که هر دو سیاره در مدار هایی درست شبیه به منظومه شمسی حرکت می نمایند. جزئیات کشفیات مربوط به این دو سیاره در نشریه نجوم و فیزیک فضا منتشر شده است.

منبع: ایندیپندنت