چگونه با بچه ها خود در خصوص ویروس کرونا صحبت کنیم

به گزارش مجله بای بلاگ، پاسخ دادن به سوالات بچه هایتان در خصوص ویروس کرونا وقتی که حتی خودتان مطمئن نیستید، بسیار طاقت فرسا است. متخصصان ما نکاتی را برای یاری به شما و مدیریت خانواده در این دوران ارائه می دهند.

چگونه با بچه ها خود در خصوص ویروس کرونا صحبت کنیم

آیا سال جاری تولد خواهم داشت؟ سوال دختر ده ساله ام مرا متحیر کرد. من جواب دادم: البته شما این کار را در هر صورت انجام خواهید داد. تولدها هر سال اتفاق می افتند و چیز مهمی نیست. او گفت: خوب من می دانم که من 11 ساله خواهم شد اما منظور من این بود که آیا سال جاری می توانم کار سرگرم نماینده ای انجام دهم؟ با دوستانم؟ یا مهمانی عظیم دیگری در کار خواهد بود؟

طی چند ماه گذشته، دخترم جشن تولد برادرانش، فارغ التحصیلی یک برادر، مراسم تشییع جنازه یک دوست و سیسمونی کودک یکی از اقوام خود را مشاهده نموده است اما همه به صورت آنلاین، برای اهداف فاصله اجتماعی برگزار شده اند. تعجبی نداشت که او از قبل به روز تولد پاییز خود فکر می کرد و فکر می کرد چه اتفاقی خواهد افتاد.

خاتمه گفتم: مطمئن نیستم، باید منتظر بمانیم و ببینیم ویروس در پاییز چه می نماید.

اشک ریخت. او کودکی نیست که به راحتی گریه کند اما این بار سیل دلشکستگی اش جاری شد. این چیزی بود که بالاخره باعث شد او ضربه ای محکم و ناگهانی بخورد؟ برای من، این فقط یک جشن دیگر بود که به دلیل همه گیری COVID-19 باید به طور موثر لغو می شد اما هنگامی که هق هق می کرد که چگونه 11 شماره مورد علاقه او است، فهمیدم که این برای او بسیار مهم است. این شامل همه اشتباهات و تغییراتی که طی سال گذشته انجام گرفته است می باشد.

آنچه بچه ها در حین ویروس کرونا می اندیشند

صنم حافظ، روانشناس مغز و اعصاب متخصص رشد کودک و عضو هیئت علمی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک می گوید: والدین در سراسر جهان مکالمات مشابهی با این مکالمه را دارند. او می گوید: اگرچه بچه ها می توانند بسیار مراقب باشند و آنچه را که اتفاق می افتد بپذیرند اما آنها تجربه زندگی لازم برای درک آنچه که اتفاق می افتد را تجربه ننموده اند، ممکن است برای آنها آسان باشد که شرایط را درست تفسیر ننمایند یا بترسند، در صورتی که اطلاعات کافی در خصوص آن ندارند اما دقیقاً به همین دلیل بسیار مهم است که والدین در خصوص ویروس کرونا با فرزندان خود صحبت نمایند.

رابرت همیلتون متخصص اطفال در مرکز بهداشت پراویدنس سن جان در کالیفرنیا می گوید: مغز بچه ها متفاوت از مغز عظیمسالان است. و این جاییست که بچه ها و فرهنگ با هم درگیر می شوند.

بچه های خردسال

دکتر همیلتون شرح می دهد به عنوان مثال، بچه ها خردسال (حدود 10 سال و کمتر) بسیار متفکر هستند بنابراین شما باید صریح و روشن باشید و در خصوص موضوع مبهم صحبت نکنید و فقط امیدوار باشید که منظور شما را بفهمند. آنها همچنین درک درستی ندارند، بنابراین صحبت در خصوص آنچه در گذشته رخ داده است یا آنچه ممکن است در آینده رخ دهد ممکن است برای آنها منطقی نباشد. اما شاید عظیمترین تفاوت در این است که بچه ها خردسال هر آنچه را به آنها می گویید باور دارند، بنابراین بسیار مهم است که به سوالات آنها به طور دقیق و مناسب پاسخ دهید.

بچه های عظیمتر

او می گوید: حتی نوجوانان که به نظر می رسد اطلاعات بالغین را در اختیار دارند، آنها را به همان روش عظیمسالان پردازش نمی نمایند. هورمون های بلوغ می توانند احساساتی تر یا از بین برنده شوند. مغز آنها تا حدود 25 سالگی کامل رشد نمی نماید. شما باید با بچه ها در هر سنی باز، صادق و صریح باشید. زمان کنایه یا اغراق نیست.

چگونه در خصوص ویروس کرونا با بچه ها خود صحبت کنیم

مکالمه در خصوص ویروس کرونا و هر آنچه همراه آن است، مانند علائم ویروس کرونا، یک آغاز عالی است. دکتر همیلتون می گوید: با این وجود، کارهایی وجود دارد که می توانید برای اطمینان از دریافت اطلاعات و پشتیبانی مورجهانز از فرزندان انجام دهید.

بگذارید بچه های شما بحث را پیش ببرند

حافظ می گوید، اجازه دادن به آنها برای صحبت و سوال به آنها یاری می نماید احساس شان شنیده گردد و به شما یاری می نماید به چه فکر می نمایند. وی می گوید: COVID-19، میکروب ها و بیماری ها ممکن است مواردی باشد که کودک شما از آن چیزی نمی داند بنابراین ممکن است لازم باشد با اصول اولیه آغاز کنید.

بحث را متناسب با سن شان نگه دارید

شما نمی خواهید آنها را در اطلاعاتی که نمی خواهند یا نمی توانند پردازش نمایند غرق کنید. به عنوان والدین آنها، شما بهترین چیزهای مورد احتیاج آنها را می دانید. هر کودکی متفاوت است، بنابراین مکالمات خود را متناسب با سطح رشد و احتیاجهای کودک خود تنظیم کنید.

نترسید

دکتر همیلتون می گوید، بچه ها احساسات والدین خود را منعکس می نمایند، بنابراین اگر مضطرب و ترسیده وارد مکالمه شوید، احساس آنها نیز چنین خواهد بود. او می گوید: اگر نگرانی های زیادی دارید یا ناراحت هستید، عظیمتر دیگری را پیدا کنید که با او صحبت کند.

از لمس فیزیکی بهره ببرید

نوع و میزان لمسی که فرزند شما ترجیح می دهد به سن شخصیت او بستگی دارد اما به طور کلی، کودک شما به وسیله لمس ویژه، به ویژه از طرف شما رشد می نماید. آغوش، دست زدن به بازو همه می توانند بسیار آرامش بخش و تسکین دهنده باشند.

مکالمه را بیش از یک بار انجام دهید

شما باید هر زمان که کودکتان سوال کرد، در خصوص ویروس کرونا و سایر موارد مرتبط با آن بحث کنید. به احتمال زیاد، فرزندان شما سوالات زیادی خواهند داشت، بنابراین آماده باشید که صریح و صادقانه به آنها پاسخ دهید، حافظ می گوید: به طور دوره ای با کودک خود مشورت کنید تا احساس او را دریابید و بدانید آیا سوال دیگری دارد.

چگونه به سوالات معمول بچه ها در خصوص ویروس کرونا پاسخ دهیم

کمی احساس خستگی می کنید؟ این همه گیری برای هیچکس آسان نیست، از جمله والدین و بسیاری از ما متخصص رشد کودک یا بحران درمانی نیستیم. برای یاری به شما، از متخصصان خواسته ایم الگویی برای پاسخ دادن به سوالات متداولی که این روزها بچه ها می پرسند، ارائه دهند. ما آن را تفکیک نموده ایم که به بچه ها خردسال چه بگوییم و به نوجوانان چه بگوییم و همچنین مطمئن شوید که خودتان از جدیدترین اطلاعات در خصوص ویروس کرونا آگاه هستید.

آیا من خواهم مرد؟

حتی اگر بچه ها درست ندانند و بدون اندیشه این حرف را بزنند، به احتمال زیاد آنها به شیوه ای جدید و شخصی به مرگ فکر می نمایند.

برای بچه های خردسال: بچه ها تقریباً هرگز به دلیل این بیماری نمی میرند، شما خوب خواهید شد و من اینجا هستم تا از شما مراقبت کنم.

برای بچه های نوجوان: هر کس هر از گاهی بیمار می گردد اما بیا با هم گروه های سنی شما را آنالیز کنیم. این در نوجوانان بسیار نادر است اما اگر شما به طور اتفاقی به آن مبتلا شوید، من از شما مراقبت می کنم و پزشکان و پرستاران نیز همین کار را می نمایند.

اگر شما بیمار شوید چه می کنید؟

نگرانی در خصوص والدین و پدرعظیم و مادرعظیم برای بچه ها امری کاملاً طبیعی است زیرا این امر علاوه بر افرادی که آنها را دوست دارند، بر روی کسانی که از آنها مراقبت خواهند کرد نیز تأثیر می گذارد.

برای بچه های خردسال: من یک عظیمسال هستم و احتیاجی نیست نگران مراقبت از من باشید. اگر بیمار شوم خوب خواهم شد گرچه ممکن است مجبور باشم مدتی در رختخواب بمانم.

برای بچه های نوجوان: من یک عظیمسال هستم و لازم نیست نگران مراقبت از من باشید. اما بیایید برنامه ای تنظیم کنیم که اگر بیمار شدم باید چه کار کنم. من احتمالاً شرایط خیلی بدی پیدا نخواهم کرد اما در اینجا لیستی از افرادی که می توانید برای یاری با آنها تماس بگیرید، از جمله دکتر و بستگان نزدیک آورده شده است.

چرا مادرعظیم را نمی توانم ببینم؟ اگر بمیرد چه؟

واقعیت این است که افراد مسن در معرض خطر بیشتری از عوارض COVID-19 و مرگ ناشی از بیماری هستند و شما نباید این واقعیت را از بچه ها خود پنهان کنید، خصوصاً که می تواند به آنها یاری کند تا درک نمایند چرا ما ماسک زده ایم و فاصله اجتماعی را رعایت می کنیم.

برای بچه های خردسال: ما باید از پدرعظیم و مادرعظیم شما محافظت کنیم، به این معنی که نمی توانیم برای مدتی به آنها سر بزنیم. اگر مادرعظیم یا پدرعظیم بیمار گردد، این بدان معنا نیست که آنها حتماً خواهند مرد اما اگر این اتفاق بیفتد، آن روز برای همه یک روز سخت و غم انگیز خواهد بود اما خانواده خوب خواهند بود و ما با هم از پس آن خواهیم گذشت.

برای بچه های نوجوان: مادرعظیم دیابت دارد که او را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، به همین دلیل است که ما برای محافظت از او بسیار مراقب هستیم. با این حال، همه زمانی می میرند و این چیزی است که ما باید به عنوان یک خانواده با هم روی آن کار کنیم. چرا ما به مادرعظیم نامه ای ننویسیم که بعضی از خاطرات مورد علاقه خود را به او بگوییم یا با او تماس ویدیویی برقرار کنیم؟

آیا بازگشت به مدرسه خطرناک است؟

بحث در خصوص بازگشت حضوری به مدرسه یا یادگیری از راه دور بسیار داغ است و بچه ها قطعاً این اضطراب را پیدا نموده اند.

برای بچه های خردسال: شما احتیاجی به ترسیدن ندارید. شما می توانید به معلمان خود و ما اعتماد کنید تا بهترین تصمیم را برای ایمن نگه داشتن شما و یاری به یادگیری اتخاذ کنیم.

برای بچه های نوجوان: بله، در حال حاضر شرایط مدرسه بسیار نامشخص است و ممکن است در طول سال تحصیلی تغییرات زیادی ایجاد گردد. دقیقاً نگران چه هستید؟ در اینجا مواردی وجود دارد که می توانیم آنها را نرمال نگه داریم و در اینجا چند روش وجود دارد که در صورت لزوم می توان آنها را تنظیم کرد. این سال احتمالاً سال سختی خواهد بود اما همه گیری برای همواره ادامه نخواهد داشت.

آیا واقعاً باید ماسک به صورت بزنم؟

استفاده از ماسک صورت و اعمال فاصله اجتماعی تغییرات عظیمی برای بچه ها در هر سنی است و منطقی است که بسیاری از افراد آن را پس بزنند یا به دنبال اطلاعات بیشتر باشند.

برای بچه های خردسال: بله، این سرگرم نماینده نیست اما کاری است که ما باید انجام دهیم تا به همه یاری کند تا ایمن و سالم بمانند. درست مثل بستن کمربند ایمنی یا جلیقه نجات است. بیایید یک بازی بسازیم تا ببینیم چه کسی می تواند طولانی مدت ماسک خود را بدون دست زدن به آن روی صورت نگه دارد.

برای بچه های نوجوان: اکنون قانون این است و این کاری است که هر کس باید هر وقت در جمع است انجام دهد، حتی اگر کاملاً راحت نباشد. اگر همه از ماسک استفاده نمایند می تواند انتقال ویروس را به سطح بسیار کمی کاهش دهد. ممکن است احساس بیماری نکنید اما بچه ها در سن شما می توانند ویروس را منتقل نمایند و بدون اینکه بدانند ویروس را به دیگران منتقل می نمایند بنابراین بهتر است ایمن باشید.

آیا نمی توانم از این بابت نگران باشم؟

سطح اضطراب برای همه بالا است از جمله بچه ها و اگر آنها بتوانند در خصوص آن صحبت نمایند، به آنها یاری می نماید ترس خود را بیشتر کنترل نمایند.

برای بچه های خردسال: نگرانی در این موارد طبیعی است. اگر احساس ترس می کنید یا کابوس می بینید، به من خبر بده تا یک راهکاری برای آن پیدا کنیم.

برای بچه های نوجوان: بعضی از نگرانی ها امری طبیعی است اما اگر دائماً احساس اضطراب می کنید و بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، می توانیم در خصوص راه های دیگر یاری به شما با پزشک صحبت کنیم. بدان که من همواره اینجا هستم تا گوش بدهم. بیایید به بعضی از روش ها فکر کنیم که چگونه می توانیم به افراد دیگر یاری کنیم، این همواره به من یاری می نماید چرخه افکار اضطراب آور را بشکنم.

چرا نمی توانم جشن تولد بگیرم؟

بچه ها سال جاری بسیاری از جشن های مهم را از دست می دهند و این احساس ضرری واقعی برای آنها است.

برای بچه های خردسال: این یک چیز ناراحت نماینده است! اما قرار نیست در حال حاضر کسی در مهمانی های تولد یا دیگر مهمانی ها شرکت کند. این برای یاری به ایمنی همه مهم است. بیایید در خصوص بعضی از کارهایی که می توانیم در خانه انجام دهیم صحبت کنیم تا آن روز را فوق العاده کنیم.

برای بچه های نوجوان: این اصلاً عادلانه نیست و من هم ناراحتم که سال جاری نمی توانید مهمانی داشته باشید. این برای همواره دوام نخواهد داشت و سال آینده آن را فوق العاده برپا خواهیم کرد. بعضی از کارهایی که می توانم انجام دهم تا به شما یاری کند سال جاری دوست داشته باشید چیست؟

مصاحبه درباره موارد طبیعی

با توجه به احتمال ابتلا به ویروس در پاییز، چه به وسیله COVID-19 و چه از آنفلوانزای فصلی، مجبور شدم به دخترم بگویم که سال جاری فقط می تواند یک مهمانی کوچک فقط با ما و برادرانش برگزار کند. من انتظار داشتم که به دلیل ناتوانی در جشن دریافت با دوستانش اشک بریزد اما چیزی که بیشتر از همه قلبم را شکست، پذیرش سریع اوضاع بود. آه کشید: خوب است طبیعی است. این عادی است و فقط طبیعی است. دخترم در نوامبر 2009، در اوج شیوع بیماری همه گیر H1N1 به دنیا آمد و به نظر می رسد که بیماری های همه گیر همچنان برای آینده ای قابل پیش بینی زندگی او را شکل می دهند و هیچ چیز عادی در این مورد وجود ندارد. به طور قطع بچه ها انعطاف پذیرند و با هر چیزی کنار می آیند فقط ما باید یاری کنیم که آثار روحی و روانی آنها در این شرایط به هم نریزد.

منبع:

rd

منبع: هفت گنج
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6614

به "چگونه با بچه ها خود در خصوص ویروس کرونا صحبت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با بچه ها خود در خصوص ویروس کرونا صحبت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید