کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران افتتاح شد

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران عصر روز شنبه 23 اسفند آغاز به کار کرد.

کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران، نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران که به همت کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران با همکاری موسسه فرهنگی سپندار جاودان خرد برگزار می شود، عصر روز شنبه 23 اسفند به صورت آنلاین آغاز به کار کرد.

زهرا حیاتی رئیس کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی نخستین سخنران این برنامه بود که طی صحبت هایی گفت: ادبیات نمایشی هر کشور در شمار میراث ناملموس فرهنگی آن سرزمین است و نمایشنامه به عنوان یک سند فرهنگی نمایش گر بسکمک از مولفه های هویتی است و نیز نمایان گر چرخش ها و گردش های خلاقیت در هنر ملی در گذر زمان است. نمایشنامه نمودار تعامل های فرهنگی میان اقوام و ملل گوناگون است که با زبان هنر مصاحبه می کند؛ هست و نیست های فرهنگ خود را نمایش می دهد. نمایشنامه مانند هر هنر دیگری به تغییر یا تثبیت گفتمان موجود کمک می کند و این چنین، راه را برای بالندگی و پویایی فرهنگ هموار می کند.

وی ادامه داد: اگرچه از بروز و ظهور نمایشنامه در ایران زمان زیادی نمی گذرد و نمی توان زمان زیست آن را با ادبیات کلاسیک نمایشی برابر نهاد. به هر روی، گذشت صد و اندی سال از ادبیات معاصر و شاید یک صد سالگی نمایشنامه نویسی ایران، ما را برمی انگیزد تا دستاوردهای علمی را در حوزه ادبیات نمایشی بازبینی کنیم. به نظر می رسد چند و چون کارهای علمی صورت گرفته درباره ادبیات نمایشی چنان که شایسته این هنر والاست چشم گیر نیست؛ و این کمبود به ویژه در مقام مقایسه با پژوهش هایی که درباره سایر انواع ادبی و قالب های ادبی صورت گرفته به چشم می آید.

یک جستجوی ساده نشان می دهد که تعداد مقالات دانشگاهی تالیف و منتشر شده در این زمینه بسیار اندک است و از میان نوشته های موجود هم تعداد زیادی از کارها ماهیت بین رشته ای دارد و به قلم پژوهشگران رشته های حوزه علوم انسانی نوشته شده استعضو هیات علمی گروه مطالعات بین رشته ای پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یادآور شد: یک جستجوی ساده نشان می دهد که تعداد مقالات دانشگاهی تالیف و منتشر شده در این زمینه بسیار اندک است و از میان نوشته های موجود هم تعداد زیادی از کارها ماهیت بین رشته ای دارد و به قلم پژوهشگران رشته های حوزه علوم انسانی نوشته شده است که بی گمان در جای خود به جا و رواست و یکی از راه های توسعه رویکرد علمی، افزایش همین پژوهش های بین رشته ای است.

حیاتی با اشاره به اینکه پرسش های بی شماری پیش روی ادبیات نمایشی ایران است که حضور جدی تر پژوهشگران را مطالبه می کند. گفت:مانند پرسش از سهم ادبیات کهن در نمایشنامه ها، میزان نمایشنامه های بومی و مردمی، آثار ترجمه شده، سیر تطور و تکوین نمایشنامه ها در گذر زمان و مانند آن. به همین سبب کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان ایران که ایده برپایی کنفرانس را ارائه داد و موسسه فرهنگی سپندار جاودان خرد که اجرایش را پذیرفت، این مهم را بر عهده دریافتد و پیش بردند.

او در ادامه ارائه گزارشی از تقویم کنفرانس و اقدامات صورت گرفته در آن پرداخت و گفت: فراخوان کنفرانس آذر ماه 99 ارسال شد و با اقبال گسترده پژوهشگران روبه رو شد. صد و اندی چکیده ارسال شد و برگزیدگان در فرصت مقرر اصل مقالات را برای دبیرخانه ارسال کردند. در جلسه نهایی، رای داوران جمع بندی شد که بر اساس آن 83 مقاله پذیرفته، 19 مقاله به مجلات علمی و پژوهشی ارائه، 30 مقاله برای ارائه در کنفرانس معرفی و همچنین 23 مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات انتخاب شد. از میان نویسندگان شرکت کننده در کنفرانس، کسانی که رشته شان ادبیات نمایشی است 25 نفر، نویسندگانی با رشته های هنری 28 تن و نویسندگان رشته های غیر هنری 12 تن بودند.

حیاتی در پایان با اظهار امیدواری برای اینکه ادبیات نمایشی ایران بتواند از 1400 خورشیدی بالنده تر از پیش بدرخشد، گفت: امیدوارم که مصاحبهبا زبان هنر، صدای گلوله را در شرق و غرب عالم و شمال و جنوب دنیا خاموش کند.

محمد عارف رئیس کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران سخنران بعدی مراسم افتتاحیه کنفرانس بود که با اظهار امیدواری مبنی بر اینکه کوشش 5-6 ماهه کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران با مشارکت و همکاری موسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد به ثمر بنشیند، گفت: کار کردن در موضوع نمایشنامه و نمایشنامه پژوهی در ایران گامی ضروری، اساسی و مهم به نظر می رسید؛ آنالیز نمایشنامه از آغاز تا امروز در فرمتی جامع و کامل برای ایران بزرگ، ضرورتی بود که بدانیم از آغاز نمایشنامه نویسی در دنیا، ایران و هنرمندان ایران در چه جایگاهی قرار دارند؟ و چگونه می توان نمایشنامه نویسی ایران را در این کنفرانس مورد مداقه قرار داد؟

وی ادامه داد: در گام اول پرسش هایی از این دست را مورد مداقه قرار دادیم که آیا واقعا ایران هم زمان با یونان، نمایشنامه نویسی و تئاتر داشته است یا نه؟ آیا تعزیه متعلق به ایران است یا نه؟ چگونه ممکن است ایران دارای ادابیت و موسیقی و حتی نمایش باشد و تماشاخانه داشته باشند، اما نمایشنامه نه؟ اما حضور نمایشنامه از آغاز تا امروز و اینکه ذات نمایشنامه نویسی منهای اجرای نمایش و نمایش های سنتی، آیا مورد مداقه قرار گرفته؟ کجای کار اشکال دارد؟ اکنون نمایشنامه نویسی ایران در کجای دنیا است؟ مکاتب و ژانرها و فرم ها و سبک های اجرایی نمایش در ایران چقدر به نمایشنامه مربوط است؟ اینها از مواردی است که در این کنفرانس انتظار مداقه و آنالیز آنها را داشته و داریم.

این کنفرانس فرصت تامل و بازخوانی و بازنگری به ذات تئاتر به خصوص نمایشنامه که اساس و پیرنگ اصلی تئاتر در دنیاست، را فراهم آورده استوی با اشاره به اهداف کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر که در مهر ماه 1399 در اهمیت و آنالیز درام در ایران منتشر شده، گفت: هیأت مدیره کانون اهمیت موضوع را مطرح و تصویب کرد آن هم در زمانی که کرونا تمام دنیا را فراگرفته، این کنفرانس فرصت تامل و بازخوانی و بازنگری به ذات تئاتر به خصوص نمایشنامه که اساس و پیرنگ اصلی تئاتر در دنیاست، را فراهم آورده است.

دانشیار انسان شناسی هنر دانشگاه همچنین شرح داد: کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر نمی توانست به تنهایی گام بزرگی که از ابتدای نمایشنامه در ایران تا امروز باید برداشته می شد، را مورد مداقه قرار دهد، در مورداینکه نمایشنامه های وارداتی و ترجمه ها چقدر می تواند کمک کند، آیا مطالعات بوم شناختی، مردم شناختی، انسان شناختی، زبان شناسی، باستان شناسی و... توانسته اند از منظر نمایشنامه در این زمینه کاری انجام دهند این موارد را با مشاوره و حمایت اغلب استادان برجسته تئاتر و به ویژه گرایش ادبیات نمایشی دانشگاه های کشور، استقبال مدیران دانشگاهی و اجرایی و موسسه مشارکت همه جانبه سپندار جاودان خردانجام داد.

محمد عارف ادامه داد: علاوه بر همراهی مدیر عامل خانه تئاتر، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر و مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، بالغ بر هشتاد نفر از اساتید صاحب نظر در حوزه ادبیات نمایشی با این کنفرانس ملی در شورای سیاست گذاری، کمیته هیئت علمی، مدیریت کنفرانس، داوری مقالات و نشر آنها در مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی و آی اس سی همکاری کردند. بالغ بر یک صد چکیده مقاله در گام اول به دبیرخانه رسید که توسط هیات داوران کنفرانس آنالیز شد. از این میان هفتاد و یک چکیده پذیرفته شده است. یقینا نخستین دوره کنفرانس به منزله نهایت آنالیز موضوعات نمایشنامه نویسی نیست. دوره های بعدی قطعا به بیان حرف های زده نشده و اکتشاف های جدید خواهد پرداخت و تجزیه و تحلیلی که در کنفرانس ها هرچه جلوتر برویم به تفصیل انجام می شود.

وی با بیان اینکه مقالات پذیرفته شده در مجلات علمی خوبی که با ما اعلام همکاری کردند منتشر می شود، یادآور شد: در این کنفرانس بسکمک از صاحب نظران تئاتر ایران داور این مقالات بودند. همچنین قرار است از میان آثار پذیرفته شده در هفت پنل ارائه شود. تعدادی هم برای چاپ در مجموعه مقالات کنفرانس در نظر گرفته شدند و تعدادی هم که درجه الف دریافتد تا مرحله چاپ حمایت می شوند.

رئیس کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان خانه تئاتر شرح داد: این دوره از کنفرانس به صورت ملی برگزار شده و به آغاز ادبیات نمایشی تا امروز به عنوان محدوده مطالعاتی برای پژوهشگران توجه داشته؛ به کهن الگوهای ایرانی، اساطیر، زبان، ترجمه، جایگاه دراماتورژی، انسان شناسی بوم شناختی و موضوعات متنوع دیگری در این مقالات پرداخته شده است.

عارف با تاکید بر اینکه به نظر می رسد نمایشنامه نویسی در ایران باید از فردی به یک امر جمعی تبدیل شود، گفت: ظرف و قالب نمایشنامه را غرب به ما داده است بنابراین مظروف باید کاملا ایرانی و بومی و ملی باشد. انتظار از تئاتری های ایران این است که نمایشنامه ایرانی را مانند سینمای ایران در دنیا طرح کنند و با نمایشنامه های ایرانی با زبان مشترک تئاتر دنیا حرف بزنند و امکان قابل تاملی فراهم کنند که نمایشنامه ایرانی در دنیا مورد مطالعه قرار گیرد و از پی آن منتقدین و پژوهشگران هنرهای نمایشی دنیا متن ایرانی را با شاخص های فرهنگ و تمدن ایرانی بشناسند. در واقع ادبیات نمایشی ایران در دنیا صاحب شناسنامه بشود.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس تخصصا در زمینه نمایشنامه است نه هیچ عنصری دیگر، گفت: البته دنیا نمایشنامه به قدری به لحاظ محتوا وسیع است که چنانچه کنفرانس های نمایشنامه پژوهشی ایران استمرار یابد وان آینده بهتری برای تئاتر پیش بینی کرد. به ویژه اینکه ایران دارای یک قوم با یک مذهب نیست، شاید ایران برجسته ترین کشور در دنیا باشد که به لحاظ قومی قبیله ای عشیره ای مذهبی قابلیت آنالیز دارد و می توان هزاران بن مایه ایرانی را کشف و آنالیز و تفسیر و خوانش کرد و تبدیل به نمایشنامه ایرانی در دنیا کرد. در واقع نیاز درجه دوم ادبیات نمایشی با نهاد کنفرانس در این است که درام نویسان ضرورت ایجاد زبان مشترک با دنیا را اساسی ترین رکن درام نویسی قلمداد کنند. اگر زمین درام ایرانی شخم زده شده و مرتب بذرهای جدید در آن کاشته شود می توان با دنیا به راحتی به مصاحبه نشست.

این نمایشنامه نویس با اظهارامیدواری از اینکه نتیجه بتواند برای همه خوب باشد، گفت: کما اینکه سه کتابی که از کنفرانس چاپ می شود امکان آنالیز عملکردمان را در آینده خواهد داد. امیدوارم مجلاتی که منتشر می شود بتواند آئینه ای برای نشان دادن ما نمایشنامه نویسان به خودمان باشد و بتوانیم به زیرساخت خوبی برسیم تا حقوق و اعتبار اجتماعی نمایشنامه نویس در ایران پرداخت بشود.

پژوهشگر برگزیده هنر دانشگاه های ایران در پایان صحبت هایش با تاکید بر اینکه تعدادی از مقالات رسیده به کنفرانس فراتر از انتظار بود که می تواند مصاحبههای خوبی صورت دهد و نویدبخش آینده ای خوب باشد، گفت: امیدوارم قاموس نمایشنامه و نمایشنامه نویس که متعلق به ایران است بتواند راه خوب تری برای احقاق حقوق مادی معنوی و اجتماعی و جایگاه دنیای اش پیدا کند و بتوانیم از طریق نمایشنامه صاحب یک زبان مشترک با مردم دنیا شویم و از طریق آن به مصاحبه بپردازیم.

در ادامه پیام فرهاد ناظرزاده کرمانی دبیر علمی کنفرانس، توسط حسین جمالی دبیر اجرایی کنفرانس و نویسنده و کارگردان تئاتر قرائت شد.

در بخشی از متن این پیام که دیباچه ای بر چکیده 80 مقاله رسیده به نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران است، چنین آمده:

نمایشنامه، نوشتاری ادبی-نمایشی است که برای نمایش تبدیلی در برابر تماشاگران حاضر در تماشاخانه، تصنیف شده و به کلانی از گنجایش ها و توانش های نمایش تبدیلی برخوردار است. نمایشنامه، نمایشی بالقوه است که حتی با خواندن آن در ذهن و خیال خواننده نیز، بالفعل می شود. نمایشنامه نویس معماری نمایشگانی است که اسباب و لوازم ساختن یک بنا، نمایش را می آفریند و در اختیار بناسازان، نمایش سازان قرار می دهد. از این قرار، شناختِ نمایشنامه و چنداچون آن، برای آنانی که برای ارزشمندی، گرانسنگی، شایگانی هنر نمایش، کوشش و تکاپو می ورزند، از بایستگی هستی سازی برخوردار است. روشن است که چنداچون هر بنایی در گروی طرح و ترسیمی است که نخستین معمار و آفریدگار آن رقم زده است. شواهد گواهی می دهد که هیچ نمایش شایسته و ارزشمندی بدون نمایشنامه یی شایسته و ارزشمند، آفریده نخواهد شد، مگر معجزه نمایش صورت پذیرد!

در هر حوزه جغرافیایی- فرهنگی که این سه بنیاد در هم پیچیده- که هر کدام علت و معلول دیگری اند- رونق و ارتقا یابد، محصول آن، نمایشگانی کارآمد و ارزشمند است. اگر با این گزاره ها موافقید، از چه کاری منطقی تر و عقلانی تر که در پویش ها و پیمایش ها نخستینی به نمایشنامه و نمایشنامه کاری (دراماتورژی) نمایشنامه پژوهی و نمایشنامه شناسی در ایران پرداخته شود، و این امر تا آنجا که نویسنده دریافته - و امیدوارم که چنین نیز بوده باشد- آماج و آرمانِ کانون نمایشنامه نویسان و مترجمان ایران و هیات استادان برگزار کننده با همکاری موسسه سپندار جاودان خرد بوده است و این کنفرانس را نخستین کنفرانس ملی نمایشگان پژوهی ایران در دوران اخیر تاریخ ایران باید خواند.

این نویسنده، به سهم خود، از همه کسانی که در راستای رشد، و ارتقا و اعتلای نهاد تماشاگانی و نمایشگان میهن عزیزمان، ایران، کوشش، کوشش و تکاپو ورزیده اند، سپاس گزار است و این گفته را به یاد می آورد که فرهنگ ایران، گاهی درخت بی برگ بوده اما هرگز و هرگز برگ بی درخت نبوده است.

سخن گفتن از ارزشمندی، نقش مندی، پرهودگی و کارآمدی تماشاگان و نمایشگان در رشد، ارتقا، توسعه و اعتلای فرهنگی، سخن گفتن از حقانیتِ حق است. از آن می گذرم. این جانب نزدیک به هشتاد چکیده دریافتی برگزیده برای شرکت در نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران را خوانده و بیشتر آنها را که استادان داور برگزیده اند، پسندیده و پیشنهادهای خود را در راستای بهتر و بیشتر و گوناگون تر شدن آن چکیده ها و چنداچون کنفرانس به آگاهی رسانده است.

پژوهش اگر تبدیل به چشم انداز، ماموریت، استراتژی، اولویت ها و محورهای موضوعی نشود شاید کارکرد لازم را برای پیش برد اهدافی که معمولا در زحمات پژوهشی وجود دارد، پیدا نکندشهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر سخنران بعدی مراسم بود که نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران را گام بلندی در ارتباط با نمایشنامه نویسی خواند که در آینده نزدیک می تواند تبدیل به فرایندهای اجرایی شود و گفت: پژوهش اگر تبدیل به چشم انداز، ماموریت، استراتژی، اولویت ها و محورهای موضوعی نشود شاید کارکرد لازم را برای پیش برد اهدافی که معمولا در زحمات پژوهشی وجود دارد، پیدا نکند. البته که این کار بزرگ در همین حد هم ستودنی است اما سیاست گزاران باید نظرگاهی جدی نسبت به این پژوهش ها داشته و مبنای حرکت قرار بگیرد.

گیل آبادی ادامه داد: در غیر این صورت نقصی درون سیستم اجرایی وجود دارد که با وجود اینکه تولید فکر صورت می گیرد اما تبدیل به برنامه نمی شود. پس اولین موضوعی که باید در ارتباط با آن فکر و به آن توجه کرد تبدیل چنین پژوهش هایی به برنامه است که بتوانیم استفاده لازم را از زحمات پژوهشگران برای استفاده از ظرفیت فکری جامعه ببریم.

رییس شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی خاطرنشان کرد: شکسپیر در اشعار خود توجهی جدی به ما می دهد که دنیا، صحنه ای تئاتریکال است و زندگی را تعبیر به صحنه نمایش بزرگی می کند که روزانه همه ما در آن نقش آفرینی می کنیم و اهمیت درام را به این شکل بیان می کند و جالب است که اگر اشعار شکسپیر را تحلیل محتوا کنیم، با توجه به تحقیقی که روی این کلیدواژه اتفاق افتاده متوجه می شویم که 17 بار از این ترکیب واژه ها بهره گرفته است. این توجه به زندگی، صحنه نمایشی بیش نیست در تحلیل محتوای کیفی این پژوهش آمده و ما را توجه به چند موضوع مختلف می دهد و چهار دسته معنا را تولید می کند.

گیل آبادی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه در درام ادبیاتی را تولید می کنیم که به آنمی توانیم ارتباطات راهبردی بگوییم؛ ارتباطاتی که نگاه در زمانی و نگاه هم زمانی داشته باشند. یعنی نگاه دنیا شمول و نگاه نقطه ای به نیازهای روز انسان. گفت: برای همین هر درام، درون خودش نقد و تحلیل و نگاهی دارد که امروزه از آن با عنوان آینده پژوهی نام برده می شود و به چند چیز توجه می دهد؛ آینده و چشم انداز و نظرگاه.

وی ادامه داد: پیوند درام با زمانه خود به گونه ای است که اگر به چند دهه گذشته برگردیم، به ویژه از 1960 به بعد که زمزمه درام های اجتماعی و مستند پیش آمد، متوجه می شویم که کم کم حتی درام از مکان هم عبور می کند یعنی دیگر وابستگی به مکان را هم از دست می دهد و وارد فضا و تولید فضا می شود. درام ها برای انسان ها هستند چون زندگی صحنه نمایش گسترده ای است که شکسپیر با تفکر خود بارها به آن توجه کرده.

گیل آبادی در پایان صحبت هایش یادآور شد: امیدوارم نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران که با اندیشمندان و بخش های مختلف و کنارهم قرار دریافت بزرگان و تازه نفس ها برپا شده، منشا تولید تفکر و آن هم منشا تولید برنامه شود و برنامه ریزان از این تفکرها و تولید فکرها برای پیشبرد اهداف بلند درام که چیزی جز توسعه فکری جامعه انسانی نیست، استفاده کنند. در غیر این صورت باید بگویم باز هم یک حرکت فوق العاده خوب تبدیل به حرکتی مکتوم شده که لطمه ای جدی است که جامعه انسانی متحمل می شود. امیدوارم این لطمه را نبینیم و سیاست گزاران و برنامه ریزان از این کنفرانس باشکوه برای برنامه ریزی و استراتژی های تولید درام استفاده کنند.

نمایشنامه نویسی و ادبیات نمایشی پایه و اساس نمایش و سینما و تلویزیون است و باید به این موضوع اهتمام ویژه بورزیم و نسبت به تولید آثار نمایشی ایران زمین در این جغرافیا اهمیت بیشتری بدهیمقادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی هم که به صورت آنلاین در این افتتاحیه حاضر شده بود، گفت: نمایشنامه نویسی و ادبیات نمایشی پایه و اساس نمایش و سینما و تلویزیون است و باید به این موضوع اهتمام ویژه بورزیم و نسبت به تولید آثار نمایشی ایران زمین در این جغرافیا اهمیت بیشتری بدهیم. ما داشته های فراوان و فرهنگی غنی داریم حتی همان خرده فرهنگ ها که به عبارتی فرهنگ تام و تمام هستند؛ بنابراین این کنفرانس ملی را به فال نیک می گیرم و امیدوارم تکرار شود و همه بر اهمیت امر نمایش و نمایشنامه نویسی در جغرافیای ایران زمین بر اساس فرهنگ و هویت بومی ایران زمین تاکید کنیم.

عضو شورای سیاستگزاری کنفرانس یادآور شد: وقتی نویسنده ای دست به قلم می گیرد نمی تواند با زادگاه خود فاصله بگیرد. بنابراین وقتی می خواهیم متون دیگران را اجرا کنیم، ناخودآگاه فرهنگ دیگری را تبلیغ می کنیم که هرچند مضموم نیست اما ممدوح هم نیست و باید توجه در مراکز علمی و دانشگاهی قرار بگیرد. ما نیز در اداره کل هنرهای نمایشی بر این موضوع تاکید داریم که نمایشنامه نویسی محور اصلی و اساسی است. بر این باوریم باید این موضوع را گسترش و مورد توجه قرار دهیم.

آشنا در پایان صحبت هایش شرح داد: برنامه داریم که از نمایشنامه نویسی ایران تمام قد حمایت کنیم همانطور که به این کنفرانس هم ایمان و باور داریم و از آن حمایت می کنیم و امیدوارم اجراهای زیباتری را در دوره های بعدی این رویداد ببینیم که بتواند حوزه هنر را به وجد بیاورد.

پایان بخش مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران، پخش پیام تصویری پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی دبیر علمی کنفرانس و چهره ماندگار هنرهای نمایشی کشور، بود.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با  مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه ...

تور تایلند: تور تایلند ارزان قیمت، تور سامویی، تور پوکت، پاتایا، بانکوک، چیانگ مای، کرابی را با ما تجربه کنید.

زرین گراف: زرین گراف: عصر طلایی گرافیک

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6590

به "کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنفرانس ملی نمایشنامه پژوهی ایران افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید