گردشگری کشاورزی فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان کهگیلویه و بویراحمد است

به گزارش مجله بای بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، گردشگری کشاورزی فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان کهگیلویه و بویراحمد است.

گردشگری کشاورزی فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان کهگیلویه و بویراحمد است

براساس راهبردهای توسعه توریستی کشاورزی که سالهای اخیر در کشورمان مرسوم شد، بهره برداران حوزه کشاورزی به ویژه در بخش های باغداری و دامپروری می توانند با اخد پروانه بهره برداری زمینه جذب توریستان برای تماشا و کسب تجربه تولید محصول را فراهم کرده و در کنار آن با راه اندازی زیرساخت های اقامتی بستر ایجاد شغل های نو را هم ایجاد کنند.

به نام مثال، مزرعه پرورش ماهی را در نظر بگیرید که با انجام هزینه ای اندک می تواند امکان گرفتن ماهی در استخر از سوی توریست و پخت یا کباب آن را فراهم کند در کنار این مزرعه یک سرمایه گذار هم با احداث زیرساخت های اقامتی ضمن اشتغالزایی بستر فروش تولیدات مزرعه و سوغات محلی روستا را فراهم می کند.

اگر مثلا یک باغدار، با تولیدکنندگان مرغ محلی و گل در یک روستا با هم تعامل کند با راه اندازی یک واحد اقامتی در باغ، توریست می تواند ضمن درست کردن غذا، چیدن و خریدن میوه در همان باغ هم اقامت کند که این می شود یک تیر و چند نشان تجربه به یادماندنی برای مسافر، رونق فروش محصولات تولیدی بهره برداران و ایجاد چند فرصت شغلی نو.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن آداب و رسومی زیبا در هنگام برداشت محصول بویژه زمزمه شعرهای محلی، غذاهای بومی و 14 روستای نمونه توریستی ظرفیت تبدیل به قطب توریستی کشاورزی را دارد.

در این سرزمین رویایی وجود کوهساران، طبیعت بکر، هوای پاک، آبشار و چشمه سارها در کنار تنوع تولید محصولات کشاورزی خاص نظیر پسته کوهی، گلهای زینتی، بلوط، پرورش کرم ابریشم و مزارع کشت زعفران مستعد توسعه توریستی کشاورزی است.

توجه به توسعه توریستی کشاورزی با همراهی ظرفیت های طبیعی و مردمانی مهمان نواز، ضرب آهنگی آرام و دلنشین زندگی در روستاهایی مانند مارین، کریک، کلگه امیرشیخی واقعا می تواند تجربه های به یادماندنی برای توریستان باشد.

چوپانی گله گاو، گوسفند در مراتع و چمنزارها، پرورش احشام، دوشیدن شیر، درست کردن کشک، برداشت و پاک کردن زعفران، چیدن میوه های جنگلی و پخت نان محلی تداعی خاطره شیرین رویاهای دوران کودکی برای برخی شهرنشین ها و آرامش روحی آنان خواهد بود.

توریستی کشاورزی می تواند تجربه ای همگون با محیط زیست که علاوه بر کاهش استرس و فشارهای روحی زندگی شهرنشینی، درآمدزایی پایدار با حفظ شیوه زندگی سنتی را برای اهالی منطقه ها روستایی به همراه داشته باشد.

اگروتوریسم نوعی توریستی است که در آن، مهمانان با خانوارهای روستایی و کشاورزان زندگی کرده و علاوه بر آموزش نحوه فعالیت های کشاورزی و زندگی در کشتزارها و منطقه ها کشاورزی، در کار سنتی کشاورزی هم مشارکت می کنند.

ایجاد نخستین واحد توریستی کشاورزی در دهدشت

معاون توریستی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین واحد خدماتی توریستی کشاورزی استان در شهر دهدشت پروانه بهره برداری دریافت کرده است.

محمد حسین زاده پیرامون اینکه توریستی کشاورزی فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان کهگیلویه و بویراحمد است، افزود: این طرح که در زمینی به مساحت 17 هزار متر مجوز فعالیت گرفته در یک باغ تولید انواع میوه شامل مرکبات، انجیر و انگور ایجاد می شود که افزون بر ایجاد 30 فرصت مستقیم شغلی باعث جذب توریستان هم خواهد شد.

طرح های پیش بینی شده در سایر شهرستان ها

حسین زاده تاکید کرد: توریستی کشاورزی با تصویب چهار طرح در شهرستان های بویراحمد، دنا و گچساران تقویت می شود.

وی نام کرد: براساس تصمیم کارگروه توریستی کهگیلویه و بویراحمد، سرمایه گذاران این طرح ها ابتدا پروانه بهره برداری دریافت کرده، سپس تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای ایجاد زیرساخت های توریستی به آنها اعطا می شود.

حسین زاده گفت: توریستی کشاورزی اولویت اصلی میراث فرهنگی برای توسعه توریستی کهگیلویه و بویراحمد است.

او با اشاره به اهمیت رونق توریستی کشاورزی در توسعه اقتصادی روستاها شرح داد: از سرمایه گذاران برای ایجاد توسعه زیرساخت های توریستی کشاورزی در مزارع، باغ ها دامپروری ها گلخانه های محل پرورش گل و گیاه و مراکز پرورش طیور حمایت ویژه می شود.

حسین زاده گفت: معرفی واحدهای توریستی کشاورزی به مسافران تورهای توریستی از دیگر برنامه های حمایتی برای رونق این شاخه نوپای توریستی در استان است.

او یادآور شد: برگزاری جشنواره های محلی برداشت انگور، سیب، برنج و لیمو در شهرستان های استان هم برای رونق توریستی کشاورزی پس از مهار ویروس کرونا برنامه ریزی شده است.

حسین زاده با اشاره به موفقیت کشورهای پیشرفته در کسب درآمد از طریق توریستی کشاورزی بویژه محصولاتی مانند گل رز بدلیل زیبایی های بصری و بوی مطبوع آن ابراز امیدواری کرد: با بهره برداری از اینگونه طرح ها به درآمدزا شدن این صنعت در مرکز استان کمک می شود.

او افزود: شالیزارهای برنج، مزارع پرورش ماهی، مزارع کشت زعفران، منطقه ها پرورش کرم ابریشم، مزارع پرورش شترمرغ از جمله بخش هایی است که با ایجاد اقامتگاه های بومگردی مقصدی برای توریستان خواهد بود.

معاون توریستی و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توریستی کشاورزی از جمله ظرفیت های فراموش شده توسعه اقتصادی استان است که رونق آن نیازمند شناسایی، تدوین طرح جامع و فراهم کردن زیرساخت هاست.

سایر برنامه های توسعه توریستی

به گفته حسین زاده توسعه توریستی روستایی ایجاد کمپ های عشایری، توسعه بومگردی با هدف رونق اقتصادی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت اولویت های توریستی در سال جاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی و توریستی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: 34 میلیارد ریال اعتبار به تکمیل اردوگاه های توریستی آبشار کمر دوغ، موگرمون و تنگ ماغر اختصاص یافته است.

مجید صفایی با اشاره به اینکه این طرح ها جز پروژه های جهش تولید حوزه توریستی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود، گفت: پیمانکار تکمیل زیرساخت های رفاهی توریستی منطقه ها مذکور پس از تعیین مراحل مناقصه انتخاب و هم اکنون عملیات اجرایی پروژه ها در دست اقدام است.

وی شرح داد: از این میزان بودجه 13 میلیارد ریال به تکمیل زیرساخت های اردوگاه توریستی بی بی حکیمه شامل اصلاح ورودی، توسعه روشنایی و نوسازی تجهیزاتی مانند روشویی ها تخصیص یافته است.

صفایی گفت: همچنین هشت میلیارد ریال اعتبار برای اردوگاه توریستی موگرمون، هفت میلیارد ریال به آبشار کمردوغ و 6 میلیارد ریال هم برای ساماندهی ورودی و تکمیل اردوگاه تنگ ماغر اختصاص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و توریستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد:با توجه به اهمیت منطقه ها توریستی محل اجرای این طرح ها در منطقه ها مختلف استان تکمیل این طرح ها می تواند نقش اثرگذاری در رونق توریستی منطقه ها مذکور داشته باشد.

صفایی نام کرد: پارسال بیش از یک هزار میلیارد ریال اعتبار به 9 طرح توریستی جهش تولید این استان اختصاص یافت که امید می رود اعتبار پیش بینی شده برای دیگر طرح های مذکور بزودی تخصیص یابد.

وی افزود: با اجرای این طرح های بزرگ سرمایه گذاری کهگیلویه و بویراحمد در حوزه توریستی برای 552 نفر شغل ایجاد می شود.

وی با یادآوری اینکه چهار اولویت توسعه این استان در برنامه آمایش سرزمین شامل آب، کشاورزی، توریستی و صنایع نفت و گاز تعیین شده، ابراز امیدواری کرد که چشم انداز توریستی استان روشن و امیدبخش باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8137

به "گردشگری کشاورزی فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان کهگیلویه و بویراحمد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری کشاورزی فرصتی برای افزایش درآمد روستاییان کهگیلویه و بویراحمد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید