آشنایی با مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما

به گزارش مجله بای بلاگ، وقتی صحبت از بستن کمربند ایمنی می شود، ناخداگاه ذهن همه به طرف اهمیت کمربند ایمنی در داخل خودروهای سبک و سنگین و همچنین آمار حیرت آور نجات یافتگان مسافران آن ها به هنگام تصادفات شدید جاده ای کشیده می شود. مجهز بودن خودروهای مختلف با هر مدل و برندی به کمربندهای ایمنی یک موهبت بزرگ برای عاشقان ماشین و همچنین مجنونان سرعت بحساب می آید که سبب می شود به هنگام بروز برخوردهای شدید با دیگر وسایل نقلیه موتوری یا حتی وقوع سایر اتفاقات غیرمترقبه از شانس بالایی برای زنده ماندن برخوردار باشند. اما، علت بستن کمربند هواپیما کاملا متفاوت است؛ زیرا بدترین اتفاقی که می تواند برای یک هواپیمای در حال پرواز رخ دهد، افتادن آن با هر میزان سرعت و شتابی به طرف زمین بوده که در این حالت شاید خیلی فرقی نکند که شما کمربند ایمنی متصل به صندلی خود را بسته اید یا اینکه آن را به دلایلی همچون راه رفتن در هواپیما به سبب ایجاد کوفتگی در پاها یا حتی استفاده از سرویس بهداشتی باز گذاشته اید! در واقع قصد مجله گردشگری خبرنگاران در خصوص انتشار این مطلب این است که شما را با مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما بیش از پیش آشنا نماید.

آشنایی با مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما

مشکل مسافران پرواز با کمربند ایمنی

بسته بودن یا نبودن کمربند ایمنی مسافران به هنگام نشستن آنان بر روی صندلی های داخل هواپیما هیچ اثری بر روی نجات جانشان به هنگام وقوع حادثه دلخراش افتادن برای یک فروند هواپیمای مسافربری یا حتی نظامی ندارد و در خوشبین ترین حالت ممکن چنانچه ایرلاین مربوطه از نظم کاری بالایی برخوردار باشد و برای هر بلیت هوایی تنها یک صندلی را به مسافرانش اختصاص دهد، می توان بعد از سقوط ناراحت کننده یک هواپیما به شناسایی مسافران از روی بلیت صادر شده برای آنان پرداخت که البته این مهم هم تنها در صورت عدم جا به جایی مسافران در داخل کابین و همچنین بسته بودن کمربندهای ایمنی ممکن خواهد بود! البته سقوط تنها حادثه ای نیست که می تواند سلامت یک هواپیما را تهدید کند، زیرا پرواز در آب و هوای نامساعد و وارد شدن تکان های شدید به بدنه هواپیما در طول پرواز و همچنین لرزش های ناشی از تیکاف (بلند شدن) یا لندینگ (نشستن) این نوع از پرندگان غول پیکر صنعتی در کنار خروج از باند یا حتی برخورد دو فروند هواپیما به هنگام جا به جایی در داخل فرودگاه و کلی پیشامدهای دیگر از این دست نیز می تواند برای یک هواپیما اتفاق بیفتد که در تمام آن ها علت بستن کمربند هواپیما مشخص می شود. با تمام این اوصاف، مجله معتبر تلگراف به انتشار مطلبی در خصوص مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما و همچنین مشکل مسافران با آن ها در حین پرواز پرداخته و گفته است که همچنان باورهای نادرست و فراوانی در خصوص بی فایده بودن بسته نگهداشتن کمربندهای ایمنی هواپیماها میان مسافران خطوط هوایی دنیا در حال ترویج و گسترش بوده و تقریبا بخش اعظمی از مسافران هوایی معتقد هستند که بستن کمربندهای ایمنی تنها به منظور شناسایی جسم بی جان آن ها پس از افتادن هواپیما مورد بهره بری قرار داشته و دیگر فایده خاصی ندارد! البته، آقای Heather Poole (هیثر پول)، کاتب کتابی در خصوص سوانح هوایی خیلی صریح و مستقیم در خصوص این موضوع با مجله تلگراف صحبت کرد و گفت:این یک باور کاملا احمقانه و مضحک است، زیرا پیوسته مسافران در داخل کابین در حال جا به جایی صندلی های خود با یکدیگر هستند و هیچ تضمینی وجود ندارد که بتواند گفت مسافری با مشخصات فلان از ابتدا تا انتهای پرواز بر روی صندلی به شماره مثلا 65B نشسته بوده و حال که برای هواپیما حادثه افتادن رخ داده است، می توانیم راحت جسد وی را به خانواده وی تحویل دهیم و دیگر هیچ بررسی و عمل کالبدشکافانه ای انجام ندهیم. تازه یادتان نرود برخی از ایرلاین های دنیا همچون خطوط پروازی ساوت وست تنها به صادر کردن بلیت آن هم بدون درج شماره صندلی بر روی آن می پردازند و با این وجود نباید خیلی نسبت به این ادعای برخی از مسافران بدبین پرداخته شود.البته باور اشتباه دیگری نیز در خصوص علت بستن کمربند هواپیما دیده شده و آن این است که بسیاری از مسافران معتقد هستند به محض وقوع هر نوع شرایط اضطراری همچون آتش دریافت بخشی از داخل کابین هواپیما به هر دلیلی، بسته بودن کمربندها باعث از دست رفتن زمان جهت رهایی و خارج شدن سریع از هواپیمای در حال احتراق می شود که البته این بخش از مقاله مجله تلگراف نیز از سوی متخصصان صنایع هوایی و پروازی دنیا نیز بطور قاطع رد شد.

اهمیت بستن کمربند ایمنی هواپیما

اگر از دسته گردشگران باشید که سالانه حداقل یکبار تجربه سفر با هواپیما را کنید، قطعا متوجه متفاوت بودن شکل کمربندهای ایمنی هواپیما با کمربندهای ایمنی به کار بسته شده در داخل انواع و اقسام خودروهای شخصی و عمومی شده اید. کمربندهای ایمنی موجود در هواپیما برای مسافران کاملا ساده و همگی آن ها مجهز به یک سگک جهت بسته شدن بوده و این در حالی است که کمربند ایمنی نصب شده بر روی صندلی خلبان ها و همچنین خدمه پرواز علاوه بر آن ها از یک بند شانه ای (Shoulder Starp) نیز برخوردار هستند. واقعیتش را بخواهید مجهز کردن هواپیماها با کمربندهای سکگی از دهه های 1930 و 1940 میلادی آغاز شد. البته قبل از این دهه های نام برده شده کمربندهای سکگی وجود داشتند و بصورت جسته و گریخته از آنان برای ایمن کردن شرایط مسافران در حالت نشسته استفاده می شد. این نوع از کمربندهای ایمنی ساده در عین ارزان بودن خود از کارایی مناسبی نیز به هنگام بروز وقایع شدید برای هواپیماها به غیر از حادثه سقوط برخوردار بوده و همین امر سبب شد تا شرکت Atlas Obscura در یک بیانیه مفصل به مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما اشاره نماید و پس از آن نیز مجله خبری بیزینس اینسایدر هم در سال 2013 میلادی به نقل از صحبت های معاون مدیر روابط عمومی سازمان هوانوردی ایالت متحده آمریکا یک مطلب در خصوص مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما منتشر و در آن اظهار کرد که سالانه چیزی نزدیک به 60 نفر از مسافران خطوط هوایی مختلف به دلیل عدم بستن کمربندهای خود در طول پرواز دچار آسیب و زخم هایی جدی می شوند.

هشدار بستن کمربند ایمنی هواپیما

هر نوع سفری از خطرات مخصوص به خود برخوردار است و سفرهای هوایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در هواپیماها یک نشان جهت اطلاع مسافران از زمان قفل فوری کمربندهای ایمنی تعبیه شده که معمولا با وخیم دیده شدن شرایط هوایی از سوی خلبان، علامت بستن کمربندهای ایمنی که درست در بالای سر شما مسافران عزیز قرار گرفته، روشن می شود و در این شرایط، فورا بایستی بر سر صندلی خود نشسته، کمربندتان را بسته و از صدا کردن خدمه پرواز خودداری کنید، زیرا آنان هم باید خیلی سریع به سراغ صندلی های مخصوص به خود رفته و شرایط ایمنی را برای خودشان فراهم کنند. طبق گفته مجله ATTN مدت زمان نسبتا زیادی است که خلبانان پروازهای نظامی و مسافربری با انواع مختلفی از شرایط هوایی و همچنین عکس العمل لازم در برابر آن ها آشنا می شوند و برای انجام واکنش های مثبت در چنین بزنگاه حساسی تحت آموزش های مهم و بسیار کارآمدی قرار می گیرند. با تمام این ها از قلم نیاندازید گاهی غفلت خلبان از اعلام شرایط اضطراری یا روشن کردن علامت مخصوص کمربندهای ایمنی با تاخیر سبب بروز صدمات جدی به مسافران شده و به همین خاطر براساس مقاله علت بستن کمربند هواپیما توصیه می کنیم در تمام طول پرواز خود که چه کوتاه باشد و چه بلند، حتما بستن کمربند ایمنی هواپیما را جدی بگیرید، زیرا اصلا معلوم نیست در آسمان چه اتفاقاتی به استقبال شما بیایند.

نقش کمربند ایمنی هواپیما در روبرو به تربولانس (تلاطم هوایی)

تربولانس در حقیقت به ایجاد شرایط نامساعد هوایی یا بهتر است بگوییم همان تلاطم جریان هوا گفته می شود که وقتی یک هواپیما در آسمان با آن روبرو می شود، با تکان های آرام تا شدید بسیاری دست و پنجه نرم می کند و گویی که بدنه هواپیما در حال از هم پاشیدن است. در چنین حالتی، قفل شدن کمربندهای ایمنی مسافران در داخل هواپیما نقش پررنگ و مهمی را در حفظ سلامتی و عدم ایجاد آسیب بر روی نواحی مختلف بدن ایفا می کند که هیثر بول در این خصوص اذعان داشت: با وارد شدن هواپیما به توده ای از ابرهای مشکوک و در هم تنیده شده که قطعا دارای جریان هوایی خاصی میان خود هستند و می توانند یک هواپیما را با مسائل کوچک تا بزرگ متعددی روبرو سازند، بهترین کار حفظ خونسردی از سوی تمامی مسافران و کادر پرواز حاضر در هواپیماست و سپس باید تمامی نکات ایمنی مو به مو چک شوند و از تمام مسافران خواسته شود تا کمربندهای ایمنی خود را بسته و در سر جای خود محکم بنشینند. آقای پول گرفتار شدن هواپیما در تلاطم جریان هوا را اینگونه توصیف کرد که گویی همه مسافران با قدرتی بسیار به طرف بالا در حال پرتاب شدن هستند که البته اگر کمربندهای خود را نبسته یا شرایط را جدی نگرفته باشند، دچار صدمات بسیار شدیدی در چنین شرایطی خواهند شد. اصولا با گیر افتادن افتادن هواپیما در دل توده ای از جریانات نامتعادل، خلبانان سعی می کنند تا حد امکان ارتفاع خود را به سرعت پایین آورند که در این حالت نیز ممکن است کسانی که هشدار بسته نگهداشتن کمربندهای ایمنی خود را جدی نگرفته باشند، به قسمت های مختلف بدنه هواپیما برخورد کرده و در نهایت، بخش هایی از استخوان هایشان شکسته یا بر اثر میزان جراحت دچار بیهوشی مقطعی یا حتی کامل شوند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1432

به "آشنایی با مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مزایای بستن کمربند ایمنی در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید