احساس تنهایی چیست و چه کنیم تا تنها نباشیم؟

به گزارش مجله بای بلاگ، تنهایی می تواند منجر به زندگی اجتماعی تخیلی پرباری گردد و موجب گردد که برخوردهای اجتماعی در زندگی واقعی رضایت کمتری در فرد ایجاد نمایند.

احساس تنهایی چیست و چه کنیم تا تنها نباشیم؟

احساس تنهایی تغییراتی را در مغز ایجاد می نماید که موجب دورترشدن فرد از روابط اجتماعی می گردد. تنهایی علاوه بر منزوی کردن فرد، مغز او را طوری تغییر می دهد که بر توانایی اعتمادکردن به دیگران و برقراری ارتباط با آن ها اثر می گذارد. در سرانجام راه چاره های رهایی از تنهایی را بیان می کنیم. با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

عناوین مطلب

  • علت احساس تنهایی چیست؟
  • رابطه میان احساس تنهایی و شبکه پیش فرض مغز
  • اشتیاق افراد تنها به ارتباط با دیگران
  • اثرات احساس تنهایی بر سلامتی
  • رهایی از احساس تنهایی
  • نتیجه اسکن مغز افراد تنها
    • بعلاوه بخوانید:

علت احساس تنهایی چیست؟

بر اساس علوم اعصاب، احساس تنهایی لزوما ناشی از کمبود فرصت برای دیدار با دیگران یا ترس از تعاملات اجتماعی نیست. بلکه مدارهایی در مغز و تغییراتی در رفتار می توانند ما را در موقعیت تبصره 22 قرار دهند، یعنی در حالی که می خواهیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، آن ها را غیرقابل اعتماد و اهل قضاوت و غیردوستانه می دانیم. درنتیجه فاصله خود را حفظ می کنیم و آگاهانه یا ناخودآگاه فرصت های بالقوه برای برقراری ارتباط را رد می کنیم.

رابطه میان احساس تنهایی و شبکه پیش فرض مغز

تحقیقات درباره اتصال شبکه پیش فرض، شواهد تصویربرداری عصبی را ارائه کرد که اکتشافات قبلی روان شناسان را تأیید می کرد. اکتشافاتی که طبق آن افرادِ تنها تمایل دارند که درباره تعاملات اجتماعی رؤیاپردازی نمایند، به راحتی برای رویدادهای اجتماعی گذشته دلتنگ شوند و حتی حیوانات خانگی خود را مانند انسان تصور نمایند؛ مثلا با گربه خود طوری صحبت نمایند که گویی انسان است.

اشتیاق افراد تنها به ارتباط با دیگران

با اینکه افراد تنها برخوردهای خود با دیگران را ناراحت نماینده و بی ارزش می دانند، باز هم میل شدیدی به ارتباط با دیگران دارند. دکتر جان کاسیوپو، عصب شناس دانشگاه شیکاگو که به علت پژوهش هایش به او لقب دکتر تنهایی را داده بودند، این فرضیه را عنوان نمود که تنهایی نوعی سازگاری است که در طول تکامل ایجاد شده است و نشان می دهد که چیزی در زندگی ما درست نیست. همان طور که گرسنگی موجب می گردد که در پی غذا بگردیم، تنهایی نیز ما را به جست وجوی ارتباط با دیگران سوق می دهد. برای اجداد ما در ساوانای آفریقا که بقایشان به زندگی در گروه بستگی داشت، انگیزه ایجاد ارتباط با دیگران مسئله مرگ و زندگی بود.

اثرات احساس تنهایی بر سلامتی

تنهایی فقط احساس بدی ندارد، بلکه روی سلامتی ما نیز اثر می گذارد. تنهایی می تواند منجر به فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری قلبی گردد. بعلاوه می تواند خطر دیابت نوع 2 را 2 برابر کند و احتمال زوال عقل را تا 40درصد افزایش دهد. درنتیجه افرادی با تنهایی مزمن 83درصد بیشتر از کسانی که کمتر احساس انزوا و تنهایی می نمایند، در معرض خطر مرگ ومیر قرار دارند.

رهایی از احساس تنهایی

سازمان ها و دولت ها اغلب کوشش می نمایند با تشویق مردم به بیشتر بیرون رفتن و راه اندازی کلوپ های تفریح، باغ های مشارکتی و گروه های صنایع دستی به کاهش تنهایی یاری نمایند، ولی علوم اعصاب نشان می دهد که رهایی از تنهایی همواره به این سادگی نیست.

طبق تحقیقات، درمان های شناختی می توانند برای کاهش تنهایی مؤثر باشند. برای این کار می توانیم به افراد یاری کنیم که نقش رفتارها و الگوهای فکری خود در جلوگیری از ایجاد ارتباطاتی ارزشمند را درک نمایند.

نتیجه اسکن مغز افراد تنها

لیبرز و همکارانش فعالیت مغزی افرادی را آنالیز کردند که بازی ای مبتنی بر اعتماد را انجام می دادند. در اسکن مغز افراد تنها فعالیت یک ناحیه مغز بسیار کمتر از افراد اجتماعی بود. این ناحیه (اینسولا) معمولا زمانی فعال می گردد که احساسات شهودی خود را آنالیز می کنیم. شاید به همین علت است که اعتماد کردن به دیگران برای افراد تنها مشکل است. آن ها نمی توانند بر احساسات [شهودی] خود تکیه نمایند. بنابراین انجام مداخلاتی که اعتماد فرد را هدف قرار می دهند، می تواند راه چارهی برای رهایی از موقعیت تبصره 22 تنهایی باشد. پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از روانشناسی چگونه یک مهمان باکلاس باشیم؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8922

به "احساس تنهایی چیست و چه کنیم تا تنها نباشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احساس تنهایی چیست و چه کنیم تا تنها نباشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید