انواع چوب طبیعی در صنعت ساخت و ساز

به گزارش مجله بای بلاگ، چوب از جمله مصالح ساختمانی است که در طبیعت به وفور یافت می گردد. این ماده بافتی بسیار زیبا دارد و حضور آن در ساختمان جلوه ای بی نظیر ایجاد می نماید. چوب درختان با توجه به بافت آنها متفاوت بوده و همین امر تنوع و زیبایی آنها را دوچندان کرده است. این متریال از قابلیت برش کاری، سمباده زنی، خراطی، پردازش و رنگ آمیزی برخوردار است و نه تنها در فضای بیرون ساختمان بلکه در دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع چوب طبیعی در صنعت ساخت و ساز

امروزه به دلیل مسائل ایجاد شده در اکوسیستم قطع درختان کمتر صورت می گیرد، از این رو چوب به متریالی لوکس در ساختمان سازی تبدیل شده است. ساختمان هایی که در نمای خارجی و دکوراسیون داخلی آنها چوب به کار رفته قیمت بالاتری دارند و زیبایی آنها منحصر بفرد است. امروزه در بازار، چوب طبیعی در مقایسه با چوب مصنوعی گران تر به فروش می رسد .

در حال حاضر فراوری چوب های مصنوعی مانند MDF، پی وی سی، نئوپان و … بسیار رایج شده و قیمت مناسب آنها باعث شده بیشتر افراد این چوب ها را بیشتر از چوب طبیعی ترجیح دهند. چوب طبیعی از درختان مختلف بدست می آید که در این نوشته از ما به آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

چوب گردو

یکی از بهترین چوب ها چوب درخت گردو است زیرا بافتی ریز داشته و رنگ آن قهوه ای تیره می باشد. این چوب از قابلیت صیقل کاری و رنگ پذیری برخوردار بوده و طرح و بافت آن بسیار زیبا است. چوب گردو از جمله مقاوم ترین و بادوام ترین چوب هاست که سالیان سال عمر می نماید. از این چوب برای ساخت اشیاء دکوراتیو، ابزارآلات موسیقی، روکش سایر چوب ها و … استفاده می گردد.

بافت چوب گردو به گونه ای است که می توان بر روی آن منبت کاری و کنده کاری انجام داد و آن را با انواع طرح ها تزئین نمود. مقاومت فشاری، خمشی و کششی این چوب بسیار بالاست و در مقایسه با سایر چوب ها در برابر نفوذ آب مقاوم تر است. این چوب سختی متوسطی دارد و در برابر ضربه کمتر دچار آسیب می گردد. قدمت این چوب باعث شده گزینه ای مناسب برای ساخت اجزاء معماری و مبلمان به شمار آید. قیمت چوب گردو به نسبت قیمت سایر چوب ها کمی بالاتر است.

چوب بلوط

درخت بلوط عمر بسیار طولانی دارد و تا 2000 سال عمر می نماید. امکان رشد قارچ و حشرات در این درخت وجود ندارد و استحکام و مقاومت چوب آن بی نظیر است. چوب درخت بلوط به در طیف های قهوه ای روشن تا تیره در طبیعت یافت می گردد بافت آن فشرده و درشت است. این چوب از مقاومت لازم در برابر سائیدگی و جذب رطوبت برخوردار است و از آن در فراوری مبلمان، کفپوش، کابینت، انواع قفسه و … استفاده می گردد. پرداخت این چوب آسان است و چوبی ایده آل برای استفاده طولانی مدت به شمار می آید.

چوب راش

چوب این درخت رنگ کرمی مایل به قرمز دارد و نوعی چوب نیمه سنگین به شمار می آید. بافت چوب راش همگن و متشکل از یکسری دوک است. این دوک ها که در سطح چوب وجود دارند زیبایی بی نظیری به آن بخشیده اند اما برای نجاران یک عیب به شمار می آیند زیرا آنها هنگام رنگ آمیزی رنگ سیاه به خود می گیرند.

این چوب کاربرد ویژه ای در مبل سازی و ساخت درب و پنجره دارد. یکی از مزایای این چوب قطر آن است زیرا به دو متر نیز می رسد. این چوب ها را می توان به صورت یکسره در اختیار مبل ساز یا سازنده درب قرار داد تا محصول مورد نظر را فراوری کند. مراقبت از چوب راش عمر آن را طولانی می نماید و آن را می توان سالیان سال حفظ نمود. مقاومت این چوب در برابر رشد قارچ و باکتری بالاست و به راحتی فرسوده نمی گردد.

چوب ملچ

چوب ملچ از جمله زیباترین چوب با طرح های بی نظیر است که از درخت نارون بدست می آید. رنگ این چوب قهوه ای مایل به قرمز است و به دلیل زیبایی فوق العاده امروزه از آن در طرحی داخلی ساختمان ها استفاده می گردد. این چوب بافت درشتی دارد و جزء چوب های نیمه سنگین به شمار می آید. مقاومت آن در برابر نفوذ و رشد حشرات موذی، خمیدگی و ضربه بسیار بالاست و عمر آن طولانی می باشد. چوب ملچ در ساخت تخته های چند لایه، روکش چوب، دکوراسیون داخلی و فراوری مبل و جایگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این چوب پس از چوب گردو از گران ترین چوب ها محسوب می گردد.

چوب روسی

چوب روسی همانطور که از نامش پیداست از کشور روسیه وارد می گردد. از این چوب در ساخت انواع کابینت آشپزخانه، پارکت چوبی، سقف های دکوراتیو و … استفاده می گردد. این چوب از خاصیت ارتجاعی بالایی برخوردار بوده و بافت آن نرم است. این چوب از درخت های کاج روسیه تهیه و وارد کشور می گردد.

این چوب برای ساخت دیوارپوش، سقف دکوراتیو، آلاچیق، نرده پله ها و … کاربرد دارد و جلوه ای زیبا به فضا می بخشد. چوب روسی به دلیل داشتن رنگ سفید و قابلیت شکل پذیری بالا قابل استفاده در محوطه و نمای ساختمان است. از ویژگی های شاخص چوب روسی می توان به مواردی نظیر سمباده کاری، وزن سبک، عدم وجود منافذ صمغی، واکشیدگی ناچیز، قابلیت پیچ خودی و … اشاره کرد.

چوب توسکا

چوب توسکا وزن بسیار سبکی دارد و مقاومت آن در برابر ضربه بالا نیست. رنگ بندی این چوب شامل رنگ های کرم تا صورتی و قرمز است و برای ساخت مبل و جایگاه و ساخت کفپوش از آن استفاده می گردد. بافت چوب درخت توسکا نرم است، از این رو از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد.

این چوب با آب و هوای مرطوب سازگار است و در برابر رطوبت دچار آسیب نخواهد شد. این چوب قابل میخ کاری، سنباده زنی، صیقل کاری و رنگ آمیزی است و استفاده از آن نیازمند مراقبت و نگهداری می باشد. قیمت چوب توسکا در مقایسه با سایر چوب ها ارزان تر است و می توان آن را در کنار سایر چوب ها مورد استفاده قرار داد.

چوب ساج

این چوب در مناطقی مانند کشور هندوستان و اندونزی یافت می گردد و به دلیل روغنی بودن به نسبت سایر چوب ها در برابر پوسیدگی و تجمع حشرات مقاوم تر می باشد. این چوب سنگین بسیار زیبا و خوش تراش است و از رنگ قهوه ای طلایی گرفته تا قهوه ای تیره با خطوط سیاه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم به کاربرد این چوب اشاره کنیم می توانیم ساخت اعضای باربر ساختمان، نماسازی، دکوراسیون داخلی، قالب سازی، چوب بست و … را نام ببریم.

چوب زبان گنجشگ

این نوع چوب که با نام ون نیز معروف است در کشور به وفور یافت می گردد. چوب زبان گنجشگ دارای بافت سخت بوده و دارای رنگ سفید صدفی تا سفید مایل به زرد می باشد. این چوب زیبا دارای رگه های بسیار است و می تواند به ترمووود با دوام و مقاومت بالا تبدیل گردد.

این چوب پس از انجام فرایند ترمو قابل ماشین کاری و پرداخت می گردد و به دلیل تراکم و دانسیته بالا می توان اتصال آن را با پیچ انجام داد. ترمو وود ون گزینه ای بسیار مناسب برای فراوری کفپوش در مکان های مختلف نظیر رستوران ها، بالکن ها، مراکز تجاری و … است زیرا زیبایی آن بی نظیر بوده و در اثر رفت و آمد دچار آسیب نخواهد شد.

چوب اکومه

درخت اکومه در کشور گابن و هندوستان رشد می نماید و رنگ بافت درون آن صورتی تا قهوه ای روشن است. این چوب به دلیل زیبایی منحصر بفرد در ساخت پلی وود، کابینت سازی، دکوراسیون داخلی و ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. وزن اکومه سبک است اما مقاومت بالای آن باعث شده برای مصارف مختلف مورد استقبال قرار گیرد. بافت این چوب بهم پیوسته است و چوبی راست تار به شمار می آید.

چوب افرا

درخت افرا دارای گونه های مختلفی است که می توان آن ها را در جنگل های شمال کشور یافت. چوب این درخت راست تار بوده و به دلیل سختی بالا برای مصارفی مانند ساخت کفپوش، دیوارپوش، تخته چند لایه، مبلمان و … گزینه ای مناسب محسوب می گردد. رنگ آن سفید مایل به کرم یا صدفی رنگ است. از انواع چوب افرا می توان افرا شیردار، افرا پلت و کیکم را نام برد.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: ساختمانچی
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1686

به "انواع چوب طبیعی در صنعت ساخت و ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع چوب طبیعی در صنعت ساخت و ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید