اورامان در یک قدمی جهانی شدن قرار گرفته است

به گزارش مجله بای بلاگ، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، اورامان در یک قدمی جهانی شدن واقع شده است.

اورامان در یک قدمی جهانی شدن قرار گرفته است

اینجا اورامان است، سرزمین اهورایی و جایگاه اهورامزدا! از باریک راهی قدم در مکانی خواهی گذاشت که تا چشم باز کنی زیر لب با خود خواهی گفت اینجا بهشت است بهشت.

عبور از راه تنگ و پیچ در پیچ دروازه اورامان آغاز لذت بخش سفری است که در آن قدم نهاده ای، دروازه اورامان که می گویم یعنی جایی درست بین زمین و آسمان، خیره شدن به ارتفاع و غرق شدن در لذت دیدن دره!

اینجا گذر زمان بی معنی است هر گوشه از آن هر تکه ای از آن را که می نگری به واقعیت پیوستن تعریفی است که در کتاب ها از بهشت خوانده ای، آری اینجا اورامان است، سرزمین خورشید، سرزمین نور و رنگ و اصالت.

حال که به این مکان سحرآمیز وارد شده ای خوب گوش بسپار به نوایی که از دور دست به گوش می رسد، اینجا صدایی نیست جز صدای آواز آزادانه پرندگان، صدای آب صدای طبیعت و صدای مردمانی زلال تر از آب روان، اینجا اورامان سرزمین اصالت ها و نواها است.

صبح هنگام خورشید سایه گرم و پر مهرش را بر قلمرو خود می پراکند، به آدمی جانی دوباره می بخشد و آنها را برای آغاز روزی دیگر به تکاپو وا می دارد.

اینجا میتوان زمان را به عقب برگرداند و به گذشته ها سفر کرد، هنوز هم می توان صبح ها با بوی نان تنوری تازه مست شد و با دیدن کوچ نشینی و عشایری این منطقه غرق در گذشته های دور شد، می توان از زندگی ماشینی شهری فاصله گرفت و دوباره طعم خوب همدلی و با هم بودن را احساس کرد.

شب اما حکایت دیگری دارد، زمانی که سایه شب بر دره و کوه ها هورامان سایه می اندازد سکوت آرام بخشی بر جهان حاکم می شود صدایی به گوش نمی رسد الا صدای طبیعت و مردمانی که خسته از تکاپوی روزانه در خانه های خود و یا در پشت بام ها در هوای سرد و خنک منطقه لم داده اند و مشغول بازگویی خاطرات و یا انجام بازی های محلی هستند.

گه گاه در دور دست ها صدای حزن انگیز مردی به گوش می رسد که سکوت شب را همچون انداختن سنگی در برکه ای آرام به هم می ریزد، صدای هوره! نوایی حزن انگیز و آسمانی که از گذر تاریخ هزار ساله همچنان در گوش مردم منطقه نجوا می شود.

بافت پلکانی این منطقه سبب صفا و صمیمیت همسایگان آن شده است، بام همسایه حیاط خانه دیگری است، میتوان روزها زن هایی را دید که با لباس هایی رنگارنگ و به صورت جمعی نشسته و مشغول کلاش بافی یا نخ ریسی هستند، می توان پیرمردها و پیرزنانی را دید که در خلوت تنهایی خود لم داده اند و در اندیشه های دور خود به دیدنی تصویری نشسته اند که همه عمر و جوانی خود را در آن سپری کرده اند.

مدیر پایگاه منظر تاریخی اورامان در خصوص فرایند ثبت جهانی اورامان گفت: از سال 1395 و 1396 پایگاه پژوهشی منظر فرهنگی اورامان در استان کردستان و کرمانشاه راه اندازی شد.

پویا طالب نیا پیرامون اینکه اورامان در یک قدمی جهانی شدن قرار گرفته است، اظهار کرد: در همان سال اول و بعد از راه اندازی پایگاه پژوهشی منظر فرهنگی اورامان، جمع آوری اطلاعات و مطالعات منطقه در در حوزه های مختلف باستان شناسی، مردم شناسی، معماری، تاریخ، تمدن و ...، طراحی نقشه های سه بعدی از منطقه صورت گرفت.

وی نام کرد: در سال 1398 با همکاری دفتر ثبت جهانی میراث فرهنگی تهران، داده های جمع آوری شده از منطقه اورامان که به صورت خام جمع آوری شده بود؛ براساس فرمت مخصوص پفراینده ثبت جهانی تدوین شد.

طالب نیا ادامه داد: بعد از تدوین داده ها، پفراینده ثبت جهانی اورامان تکمیل و در بهمن 1398 به یونسکو ارسال شد و پفراینده اول مورد تایید یونسکو قرار گرفت.

مدیر پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات ادامه داد: در مهر 1399 ارزیاب یونسکو به منظور راستی آزمایی پفراینده ثبت جهانی اورامان و برای بازدید نهایی از منطقه هورامان وارد کشور شد و طی بازدید 10 روزه از روستاهای منطقه اورامانات در استانهای کردستان و کرمانشاه دیدن کرد و فرایند تهیه پفراینده ثبت جهانی اورامان را مورد بررسی قرار داد.

پویا طالب نیا در ادامه سخنان خود از برگزاری جلسه اجلاس سازمان جهانی یونسکو در مورخ 25 تیر تا 9 مرداد خبر داد و اضافه نمود: در این اجلاس قرار بر این است در خصوص ثبت جهانی اورامان رای گیری و ثبت آن نهایی شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی اورامان هنوز به صورت قطعی نهایی نشده، گفت: با توجه به سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی به استان کردستان و خبرهای خوبی که در خصوص ثبت جهانی اورامان به مردم کردستان دادند، قطعی شدن این پفراینده در چند روز اخیر دور از انتظار نیست.

طالب نیا با اشاره به اینکه این پفراینده کل منطقه اورامانات را در برمی گیرد، شرح داد: پهنه جغرافیایی منطقه اورامانات شامل شهرستان پاوه و شهرستان جوانرود، بخشی از ثلاث باباجانی و قسمتی از شهرستان روانسر در استان کرمانشاه و در استان کردستان هم شهرستان سروآباد و کامیاران و سنندج است.

وی گفت: وقتی که گفته می شود منظر فرهنگی، یعنی تعامل انسان با طبیعت در طول تاریخ، و ما بر همین اساس اقدام به ثبت جهانی اورامان کرده ایم و آثار تاریخی، معماری، فرهنگی اورامان را جمع آوری و نشان دادیم که اورامان در طول هزاران سال از سکونت انسان در این منطقه توانسته است خود را با طبیعت تطبیق دهد.

طالب نیا ادامه داد: وجود بافت پلکانی و هوارنشینی و مرنام و جشن های آیینی مانند مرنام پیرشالیار نشان از ادغام آنها با طبیعت دارد که اثبات کردیم که این ویژگی ها نمونه های منحصر بفرد جهانی است.

وی در خصوص نقش ثبت جهانی اورامان در حفظ تاریخ اورامان اضافه نمود: با نهایی شدن ثبت جهانی اورامان، به نام یک سند جهانی در جهان ثبت خواهد شد و به نام یک اثر تاریخی جهانی به همه جهان تعلق دارد و ثبت و ضبط آن از طریق یونسکو سبب معرفی آن به سراسر جهان خواهد شد و به جرات میتوان گفت که اقداماتی که در این راستا اجرا شده است هیچ ارگان پژوهشی دیگری در جهان آن را انجام نداده است.

به عقیده این مقام مسئول با ثبت جهانی اورامان برای حفاظت از بافت آن، چشم انداز ها طبیعی و تاریخی و ...به صورت جهانی و بین المللی برنامه ریزی می شود.

پویا طالب نیا گفت: با نهایی شدن ثبت جهانی اورامان توسعه پایدار در منطقه حاکم خواهد شد، زیرا گردشگران خارجی زمانی که قصد سفر به کشور ایران را داشته باشند اولین سایتی که برای تعیین مقصد گردشگری خود به آن مراجعه می کنند سایت جهانی یونسکو است؛ با توجه به وجود 24 اثر جهانی که بیشتر گردشگران به آنها رجوع و سفر می کنند بنابراین زمانیکه گردشگران به این سایت مراجعه کنند اورامان به یکی از مقاصد گردشگری آنها تبدیل خواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع که ثبت جهانی اورامان سبب ایجاد توسعه پایدار در منطقه خواهد شد؛ اضافه نمود: با جذب گردشگران داخلی و خارجی و حفظ بافت فرهنگی و تاریخی منطقه به صورت بین المللی سبب ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در این منطقه ها خواهد شد و سبب فروش بیشتر صنایع دستی و رونق بومگردی در این منطقه خواهد شد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7839

به "اورامان در یک قدمی جهانی شدن قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اورامان در یک قدمی جهانی شدن قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید