بهبود محیط کسب وکار در فصل پاییز

به گزارش مجله بای بلاگ، نتایج پایش ملی محیط کسب وکار کشور در پاییز 1398 از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران منتشر شد. بر اساس نتایج حاصل از این پایش، رقم شاخص کل 6.03 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شده که بهتر از شرایط این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (تابستان 1398 با میانگین 6.07) است. همچنین این ارزیابی بیانگر آن است که از دید فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پایش، در بیشتر استان ها، شرایط بیشتر مؤلفه های مؤثر بر محیط کسب وکار ایران در پاییز 1398، تا حدودی مساعدتر شده است.

بهبود محیط کسب وکار در فصل پاییز

موانع اصلی کسب و کار

نظرسنجی های اجرا شده از فعالان مالی مشارکت کننده در این پایش نشان می دهد در پاییز 1398، به ترتیب سه مؤلفه غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب وکار و دشواری تأمین مالی از بانک ها نامناسب ترین مؤلفه های محیط کسب وکار بوده اند.

در مقابل سه مؤلفه محدودیت دسترسی به آب، محدودیت دسترسی به حامل های انرژی (برق، گاز و گازوییل و ...) و نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار و ارائه خدمات و محصول به عنوان مناسب ترین مؤلفه های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه ها ارزیابی شده اند.

قابل ذکر است که در 4 دوره نخست اجرای طرح پایش ملی محیط کسب وکار کشور، دشواری تأمین مالی از بانک ها به عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب وکار ارزیابی شده بود اما در 9 دوره اجرا یعنی از پاییز 1396 تا پاییز 1398، غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات به عنوان نامساعدترین مؤلفه کسب وکار در ایران ارزیابی شده است.

شرایط کسب وکار در استان ها

بر اساس یافته های این طرح در پاییز 1398، استان های چهارمحال و بختیاری، تهران و البرز دارای بدترین شرایط محیط کسب وکار و استان های آذربایجان غربی، گیلان و زنجان دارای بهترین شرایط محیط کسب وکار نسبت به سایر استان ها ارزیابی شده اند.

شرایط بخش های مالی

همچنین بر اساس نتایج این پایش در پاییز 1398، شرایط محیط کسب وکار در بخش خدمات در مقایسه با بخش های صنعت و کشاورزی نامناسب تر ارزیابی شده است.

شرایط رشته فعالیت های مالی

بررسی ها نشان می دهد در بین رشته فعالیت های مالی، رشته فعالیت های آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه، اطلاعات و ارتباطات و آموزش به ترتیب دارای بدترین شرایط کسب وکار و رشته فعالیت های سایر فعالیت های خدماتی، مالی و بیمه و فعالیت اداری و خدمات پشتیبانی به ترتیب بهترین شرایط کسب وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت های مالی در کشور داشته اند.

شاخص کسب وکار بر اساس نظریه شین

طبق اعلام مرکز آمار و اطلاعات مالی اتاق ایران، بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، شاخص ملی محیط کسب وکار ایران در پاییز 1398، عدد 6.15 (عدد 10 بدترین ارزیابی است) به دست آمده است که بهتر از شرایط این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (تابستان 1398 با میانگین 6.22) است.

بر اساس نتایج پایش، میانگین ارزیابی محیط مالی عدد 6.50 است که در ارزیابی فصل گذشته عدد 6.34 حاصل شده بود و میانگین ارزیابی محیط نهادی عدد 5.87 است که در فصل گذشته عدد 6.13 ارزیابی شده بود.

نگاه اجمالی نشان می دهد همانند فصل گذشته محیط نهادی با عدد 5.87 و محیط مالی با عدد 8.54 به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط ها بر اساس نظریه عمومی کارآفرینی شین بوده اند. همچنین در این گزارش برای نخستین بار، موانع و مسائل محیط کسب وکار شرکت های دانش بنیان نیز گزارش شده است.

متن کامل گزارش مرکز آمار و اطلاعات مالی اتاق ایران از طرح پایش ملی کسب و کار در پاییز 98 را اینجا دریافت کنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 690

به "بهبود محیط کسب وکار در فصل پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود محیط کسب وکار در فصل پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید