برترین مکان ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت دوم)

به گزارش مجله بای بلاگ، گشت و گذار در دنیای زیر آب و شنا کردن در میان پایکوبی مرجان ها و شیطنت ماهی ها حال و هوایی شگفت انگیز دارد. با مرور برترین نقاط آسیا برای غواصی کردن همراه شما هستیم.

برترین مکان ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت دوم)

در بخش نخست این مطلب سری به آسیا زدیم و گلچینی از برترین نقاط این قاره که بهشتی وصف ناپذیر برای غواصان و عاشقان دنیای زیر آب به شمار می آیند را به حضور شما عزیزان معرفی کردیم. در این مجال با بخش دوم این مطلب با شما خواهیم بود تا ببینیم کدام کشورهای آسیایی دیگر می توانند مقاصد گردشگری ایده آل برای جذب گردشگران این فعالیت مفرح باشند، با کجارو همراه باشید.

راجا آمپات (Raja Ampat)، اندونزی

راجا آمپات مجمع الجزایری متعلق به کشور اندونزی است که از بیش از 1.500 جزیره ی کوچک تشکیل شده است. این جزایر همگی در شمار منحصربفردترین مکان های این کره خاکی بوده و دارای بالاترین اندازه گونه های مختلف ماهی و مرجان هستند. از جمله در حوالی این منطقه شاهد حضور بیش از 537 نوع مختلف از مرجان و 1.074 گونه های مختلف ماهی هستیم. کتدرال راک (Cathedral Rock) واقع در جزیره بو (Boo Island)، یکی از برترین نقاط دیدنی این ناحیه است. در این بخش شاهد دو ساختار پنجره مانند در صخره های آهکی هستیم که به تدریج به وسیله جریانات قدرتمند اقیانوس و در میان صخره های آهکی کنده کاری شده و شکل گرفته اند.

در محل قرارگیری این دو پنجره جادویی و شگفت انگیز زیرآبی، جزایر مرجانی غنی و شگفت انگیزی قرار دارند که چشم بیننده را خیره می نمایند. در این بخش می توان هر دو نوع مرجان نرم و سخت را مشاهده کرد که روی این پنجره های سنگی رشد و نمو نموده اند. خفاش ماهی، Blue-flash fusilier، اسنپرهای زرد رنگ و ماهی تک شاخ از جمله گونه های آبزیانی هستند که در نزدیکی این صخره های مرجانی رفت و آمد می نمایند.

Monad Shoal، فیلیپین

فیلپین یکی از کشورهای مطلوب و مجذوب کننده برای عاشقان غواصی است که بی شک در این زمینه حرف های بسیاری برای گفتن دارد. Monad Shoal که به نام شارک پوینت (Shark Point) نیز معروف است، یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده این کشور در حوزه غواصی است. محلی ایده آل برای غواصان که درست در نزدیکی جزیره مالاپاسکوا (Malapascua) واقع شده است.

این نقطه به عنوان یکی از معدود مکان های واقع در کره زمین شناخته می گردد که امکانی جالب توجه را برای هواداران کوسه ها فراهم آورده است. همانگونه که از نام این منطقه معین است، اینجا برترین جا برای تماشای کوسه ماهی های درنده است، ویژگی که باعث شده این مکان مبدل به یکی از برترین نقاط آسیا برای غواصی گردد.

در این منطقه جزیره ای زیر آبی واقع شده که در عمق 16 الی 32 متری واقع شده است. اگرچه کوسه ها اغلب در اعماق اقیانوس به جستجوی شکار می فرایند، اما بسیاری از آنها از این مکان به عنوان ایستگاهی برای نظافت و پاکیزگی استفاده می نمایند و به همین دلیل می توان اوایل صبحدم به تماشای شنا و رفت و آمد آنها نشست. از دیگر آبزیانی که در این محدوده حضور خود را به رخ می کشند می توان به انواع سفره ماهی های غول پیکر، خفاش ماهی، دهان فلوتی ها، باراکودا، ماهی تن، ماهی لوله ای، ماهی تک شاخ، اسکوئید، اختاپوس و مارماهی اشاره نمود. گاهی دیگر گونه های کوسه همانند کوسه سفید خال دار و سر چکشی نیز در این منطقه مشاهده می گردد.

جزیره مرجانی توباتاها (Tubbataha) ، فیلیپین

پارک ملی جزیره مرجانی توباتاها واقع در میانه دریای سولو واقع شده است. این پارک بی نظیر از منظر حیات آبی چیزهای بسیاری برای عرضه دارد. مکانی شگفت انگیز که دارای 374 گونه مرجان، نزدیک به 600 گونه ماهی، 11 گونه کوسه و 13 گونه دلفین و وال است. این پارک درست روی تپه های کاگایان (Cagayan Ridge) واقع شده است که به علت آتشفشان های خاموش و زیر آبی خود بسیار مورد توجه بوده و تنها برای چند ماه در سال در دسترس واقع شده است. کوسه های مرجانی سفید اغلب در این منطقه مشاهده می شوند، بعلاوه اینجا محل رفت و آمد سفره ماهی، محل رشد و نمو ماهی جک، ماهی تن، باراکودا و وال کوسه است.

جزایر مرجانی بعلاوه آشیانه ای مناسب برای لاک پشت های منقار دار و نیز لاکپشت های دریایی سبز را فراهم نموده اند که آزادانه در این اطراف شنا می نمایند. این مکان که به عنوان یکی از برترین محل های غواصی قاره آسیا شناخته می گردد، در سال 1993 و از سوی یونسکو به عنوان میراثی دنیای ثبت شده است. از سوی دیگر در سال 2008 این جزایر نامزد عنوان یکی از هفت شگفتی طبیعی نو دنیا بودند. به هر حال یک غواص واقعی سفر و بازدید از این منطقه را به سادگی از دست نخواهد داد.

    • عجایب هفتگانه طبیعی دنیا

نیا جان ( Nha Trang) ، ویتنام

نیا جان شهری ساحلی واقع در کشور ویتنام است که به علت برخورداری از سواحل و امکانات مناسب غواصی بسیار مورد توجه گردشگران این حوزه واقع شده است. از سوی دیگر این شهر ساحلی عنوان یکی از زیباترین خلیج های دنیا را یدک می کشد. صخره مدونا (Madonna) و ساحل مورِی (Moray) دو تا از برترین مقاصد گردشگری این منطقه هستند که به علت حضور پرتعداد مرجان های رنگارنگ و حیات آبی و دریایی شگفت انگیز خود بیش از بقیه مورد توجه بازدیدنمایندگان قرار می گیرند.

با داشتن چندین حفره و غار که دست کم در عمق 25 متری واقع شده اند، صخره مدونا مکان شگفت انگیزی است که حیات آبی آن شامل حضور آبزیانی همانند مارماهی، شیرماهی، عقرب ماهی و تنوعی گسترده از مرجان هاست. اما ساحل موری نیز از افسونی خاص برخوردار است، اینجا در عمق 18 متری غاری به همین نام واقع شده که در میان سایه روشن ها و پایکوبی ملایم آب، می توان لوله ماهی، دلقک ماهی، قورباغه ماهی سیاه، تیغ ماهی و عقرب ماهی شیطانی را مشاهده کرد.

جزیره مرجانی اَری (Ari Atoll)، مالدیو

اَری جزیره ای است مرجانی در کشور مالدیو که به وسیله اقیانوس هند احاطه شده است. در واقع در این محدوده نزدیک به 105 جزیره کوچک واقع شده که هر کدام دارای مکان های مناسب غواصی هستند. به طوری که بسیاری اینجا را به عنوان یکی از برترین مقاصد گردشگری کشور مالدیو معرفی می نمایند.

در این میان صخره های شکسته را باید یکی از برترین و معروف ترین جاذبه های گردشگری این نقطه دانست که در اصلی شامل دره ای است که به دو بخش تقسیم شده و راهروی میانی آن با انبوهی از مرجان ها سنگفرش شده است. بعلاوه این راهروی مرجانی محل گشت و گذار گونه های مختلف آبزیان همانند لاک پشت آبی، عقرب ماهی و زمرد ماهی است.

رانگالی مادیوارو (Rangali Madivaru) یکی از دیگر نقاط معروف این جزیره است که به عنوان محلی مناسب برای تماشای شنای سفره ماهی ها شناخته می گردد. سومین مکان معروف مایا تیلا (Maya Thila) است که بخشی از منطقه آبی است که از سوی دولت مالدیو به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده و شامل جزیره مرجانی به وسعت هشتاد متر است که به راحتی می توان حول آن غواصی کرد.

جزیره مرجانی اَری، مالدیو

به خاتمه این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این گشت و گذار زیر آبی لذت برده باشید. نظر شما در خصوص غواصی کردن چیست؟

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8699

به "برترین مکان ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین مکان ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید