بیماری روحی روانی؛ یک غلط مصطلح

به گزارش مجله بای بلاگ، دکتر حسین رضاعی نخستین روان پزشک کشورمان بود که برای تعریف بیماری های روانی به درستی از واژه بیماری دماغی استفاده کرد. این واژه برگرفته از طب سینایی بود و تعیین می کرد با مسئله ای در مغز سروکار داریم. اینها را دکتر احمد جلیلی، روان پزشک و رییس انجمن روان پزشکان ایران می گوید که درباره غلط مصطلحی موسوم به بیماری روحی روانی نقطه نظرهای جالبی دارد.

بیماری روحی روانی؛ یک غلط مصطلح

بیماری روحی روانی؛ یک غلط مصطلح

نگاهی دوباره به بیماری های اعصاب و روان در مصاحبه با دکتر احمد جلیلی، رییس انجمن روان پزشکان ایران

دکتر حسین رضاعی نخستین روان پزشک کشورمان بود که برای تعریف بیماری های روانی به درستی از واژه بیماری دماغی استفاده کرد. این واژه برگرفته از طب سینایی بود و معین می کرد با مسئله ای در مغز سروکار داریم. اینها را دکتر احمد جلیلی، روان پزشک و رییس انجمن روان پزشکان ایران می گوید که درباره غلط مصطلحی موسوم به بیماری روحی روانی نقطه نظرهای جالبی دارد.

آقای دکتر! آیا بیماری روحی روانی همان بیماری عصبی است؟

در روان پزشکی چیزی به نام بیماری روحی وجود ندارد و ما در روان پزشکی با روان سروکار داریم که در واقع به فعالیت مغز گفته می شود. همان طور که تماشا، فعالیت چشم است، بروز اشکالاتی در ساختار مغز انسان هم می تواند ایجاد بیماری روانی کند. اصولا اشتباه رایجی است که گاهی مساله روح را با مساله روان پزشکی مخلوط می نمایند و از واژه های بیماری روحی روانی استفاده می نمایند. روان پزشکی شاخه ای از علم پزشکی است که با تشخیص و درمان و پیشگیری از بیماری های روانی سر و کار دارد و درباره مسایل و موضوعاتی بحث می نماید که قابل تجربه و قابل آنالیز و پژوهش هستند. در حقیقت روان پزشکی ظرف کوچکی است متناسب با مظروف؛ ظرفی که مسایل پزشکی و روان پزشکی در آن جا می گیرد.

و معنی روح؟

روح، مساله ای فلسفی و دینی است و از آنجا که روح موضوعی نیست که بتوانیم درباره آن پژوهش کنیم و یا آمار بگیریم، در تعریف روان پزشکی نمی گنجد. در حقیقت همان طور که می دانید، روح بحث گسترد ه ای است که در این ظروف کوچک نمی گنجد و هیچ ضرورتی ندارد با پیش داوری و علایق خودمان بخواهیم بحث کنیم. با توجه به استواری واژه روح باید گفت موضوع روح نوعی موضوع فلسفی، اعتقادی و ایدئولوژیک است و باید از مطرح کردن آن در سطح مسایل روان خودداری کنیم.

از لحاظ علمی چه تفاوتی میان روح و روان وجود دارد؟

مباحث روان موضوعات علمی نیستند و لاجرم تغییرپذیرند و هر زمان بر اساس یافته های جدیدتر تغییر می نمایند اما موضوعات ایدئولوژیک تغییرناپذیرند.

استفاده از عبارت روحی روانی چه مسائلی به بار می آورد؟

با این نام گذاری اذهان را از حیطه پزشکی و مسایل ملموس خارج می کنیم و در حقیقت قدمی برخلاف انگ زدایی از بیماران برمی داریم. همان طور که می دانید، روان پزشکی و روان شناسی در حیطه تجربی بر مبنای یافته ها، هر روز دستاوردهای تازه ای پیدا می نمایند که در خدمت درمان بیماران و پیشگیری از بیماری های روانی قرار می گیرد در حالی که اگر بگوییم بیماری روحی، این توانایی از دست می رود و راه برای ورود احضار ارواح، آیینه بینی و جن گیری باز می شود.

اما عبارت روحی روانی نه تنها در میان آحاد جامعه بلکه میان فرهیختگان هم گفته می شود.

بله. به نکته مهمی اشاره کردید. این اشتباه حتی در رسانه ها و رادیو و تلویزیون هم از طریق خواص و حتی همکاران پزشکمان هم به کار می رود. اما باز هم تاکید می کنم که بیماری های روانی هیچ تفاوتی با بیماری های قلبی یا بیماری های دستگاه گوارش ندارند.

آیا تا به امروز تحقیق نموده اید چرا این واژه ها در کشور ما در کنار یکدیگر استفاده شده است؟

در ادبیات کشور ما روح و روان در بعضی موارد به طور جداگانه و در بعضی موارد به جای یکدیگر استفاده شده است. در ادبیات ما کلمه روان هم به معنای روندگی، روان بودن و هم به معنای روح و هم به معنای جان به کار رفته است. اما در عالم ادبیات این موضوع چندان عجیب نیست. زیرا ادبا همواره با کلمات و ایهام و اشاره بازی کر ده اند. البته باز هم تاکید می کنم که قابل تجربه بودن علم پزشکی نفی نماینده روح و مسایل مربوط به آن نیست و موضوعات روحی هم باید در جای خود پیگیری شود.

سابقه تجانس بیماری روحی روانی به چه سالی برمی شود؟

نخستین باری که واژه بیماری روانی با بیماری روحی قرین شد، قرون وسطی بود که عده زیادی از طریق حکام قرون وسطی به این تصور که ارواح خبیثه در بدن آنها حلول نموده است، به قتلگاه سپرده شدند. حالا این مطلب را مقایسه کنید با کشورمان در دوران ابوعلی سینای فیلسوف که دید عضوی و ارگانیک به موضوع روان داشت و به گمراهی نرفت. ایشان در جلد سوم کتاب قانون ترجمه شرفکندی اشاره می نماید که دسته کوچکی از بیماران روانی علایمی بروز می دهند که این مسائل به اختلالاتی در مغز آنها مربوط است. عامه مردم از بیماری روانی فقط روان پریش ها را در فکر تصور می نمایند و بشر قدیم وقتی با این افراد روبه رو می شد، تصور می کرد با موضوعاتی ماوراء الطبیعه روبه رو شده است، به همین علت بیماران روانی را شکنجه می کردند.

در حالی که اغلب بیماران روانی مسائل اضطرابی و افسردگی دارند!

ولی تقریبا تمام این بیماران به یک چوب رانده می شوند و این امر ناشی از نگرش اشتباه جامعه است.

چگونه می توانیم این باورهای غلط را تصحیح کنیم؟

آموزش مناسب به گروه های هدف می تواند این باورها را تغییر دهد. به اسم مثال شما در نشریه تان می توانید روی جامعه تاثیر بگذارید و استادان دانشگاه روی دانشجویان شان.

چند درصد از بیماری های روانی تظاهرات جسمی دارند؟

اغلب بیماری های روانی تظاهرات جسمی دارند یعنی برعکس تصور مردم که فکر می نمایند هیچ علامت روانی ندارند، امروزه اغلب افرادی که دچار اضطراب و افسردگی هستند، با علایم جسمانی به پزشکان مراجعه می نمایند و حتی ممکن است بعضی از این بیماران به درستی تشخیص داده نشوند بنابراین باز تاکید می کنم که بیماری روانی عین بیماری جسمی است.

بنابراین بسیاری از افراد که از سردرد، درد قلبی، مسائل گوارشی و کمردرد رنج می برند، پیش از اینکه به متخصص مربوطه احتیاج داشته باشند، به روان پزشک احتیاجمندند؟

بله. متاسفانه بعضی همکاران پزشک ما از برهان خلف استفاده می نمایند و پس از اینکه به تشخیص درستی نرسیدند، بیماران را به روان پزشکان ارجاع می دهند.

این در حالی است که کتاب علامت شناسی بیماری های روانی قطورتر از سایر بیماری های جسمی است زیرا شکایت هایی در این کتاب مطرح است که در سایر بیماری ها مشاهده نمی شود. برای مثال، بیماری را در نظر بگیرید که ادعا می نماید مغز استخوان بازویش درد می نماید.

البته عکس این مطلب هم وجود دارد که بعضی پزشکان همه بیماری ها را ناشی از اختلالات مغزی و روان می دانند!

بله. فردی که سرش درد می نماید و پزشک از او سوال می نماید که چطور به این سردرد مبتلا شده اید، می گوید از هنگامی که دوستم فوت کرد، این رخ داد، در حالی که ممکن است به یک تومور مغزی مبتلا شده باشد اما تشخیص این بیمار سردرد عصبی گذاشته شود بنابراین در یک کلام معتقدم انسان را باید به طور کلی نگاه کرد. یعنی اینکه جسم از روان جدا نیست و همان طور که فردی را معاینه جسمانی می کنیم از لحاظ روانی هم باید مورد معاینه قرار دهیم.

منبع: http://www.salamat.com

ae

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8391

به "بیماری روحی روانی؛ یک غلط مصطلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری روحی روانی؛ یک غلط مصطلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید