تاثیر موسیقی بر یادگیری و هوش بچه ها و بزرگسالان

به گزارش مجله بای بلاگ، تاثیر موسیقی بر یادگیری را در همه سنین می توان مشاهده کرد. فرد در حین نواختن و تمرین کردن یا گوش دادن به موسیقی تمام تمرکز و حواس خود را به موسیقی می دهد که این امر موجب افزایش دقت فرد می گردد. موسیقی همچنین باعث افزایش سرعت یادگیری و میزان آی کیو می گردد.

تاثیر موسیقی بر یادگیری و هوش بچه ها و بزرگسالان

خبرنگاران | سرویس فرهنگ و هنر - در جامعه امروزی، هنر و به خصوص موسیقی علاوه بر بحث زیبایی شناسی و لذت و آرمشی که به انسان می دهد، به یک حرفه تبدیل شده و راه و روشی برای تقویت مهارت های دیگر در بشر است. تاثیر موسیقی بر یادگیری امری انکار ناپذیر است و این روز ها عده زیادی از موسیقی برای تقویت مهارت هایی به خصوص برای بچه ها استفاده می نمایند. با ما همراه باشید تا با اثرات موسیقی بر یادگیری آشنا شوید.

تاثیر موسیقی بر مغز

قطعات موسیقی بر اساس ترکیب فواصل موسیقایی و ریتم، دارای ارتعاشات خاصی هستند که موجب تحریک سلول های عصبی می گردد و این تحریکات احساسات و انگیزه را در افراد تقویت می نماید.

موسیقی و نوع آن تاثیر بسیار مثبت و مستقیمی روی مغز می گذارد. برای مثال:

  • یک موسیقی با ریتم تند یا محتوای شعری مثبت باعث تحریک قوه یادگیری می گردد.
  • نواختن یک ساز و فراگیری آن به تقویت تمرکز در مطالعه، درس خواندن و نوشتن یاری می نماید. به خصوص گوش دادن و نواختن قطعات آهنگسازان مشهور مانند باخ، موتزارت و هندل.
  • موسیقی با ریتم تند انرژی های منفی و خستگی را از بدن دور می نماید.
  • موسیقی آرام فرد را ریلکس می نماید.

تاثیر موسیقی بر یادگیری

موسیقی برای همه سنین مفید و لذت بخش است و باعث افزایش تمرکز و دقت در کار ها و فعالیت ها می گردد. همچنین گوش دادن به موسیقی باعث داشتن ذهنی آرام و خلق و خوی مثبت می گردد. علاوه بر این نوع موسیقی هم بر یادگیری موثر است؛ موسیقی باید مورد علاقه فرد باشد. مثلا در بعضی از افراد موسیقی بدون کلام تاثیر بیشتری دارد.

استفاده از موسیقی یکی از روش های اساسی برای آموزش بچه ها در هر زمینه ای است. آموزش موسیقی در سن کم و به بچه ها به گونه ای است که بچه ها به درک ریتم، یادگیری نت ها، همخوانی و نواختن ملودی های ساده و بچه هاه با ساز های بچه ها (از قبیل زایلافون، فلوت ریکوردر و ساز های ضربی ساده) مشغول و آشنا می شوند.

ارزش های اجتماعی یادگیری موسیقی بر نظریاتی بنا شده است که بخشی از آن ها به اثرات فراموسیقایی آموزش موسیقی در سنین کودکی اشاره دارد؛ به طوری که قدمت این نظریه ها در جامعه آمریکا به بیش از یک قرن می رسد. در کشور هایی مانند آمریکا و دیگر کشور ها برنامه هایی با هدف تثبیت تاثیر موسیقی بر یادگیری و افزایش نمرات دانش آموزان ارائه می گردد.

موسیقی در یادگیری عمیق و ماندگار تاثیر فراوانی می گذارد و باعث تقویت و رشد ذهنی می گردد. بین دو فرد با میزان هوش و آی کیو یکسان فردی که موسیقی را فرا گرفته است دارای سرعت یادگیری بیشتر است. چون کودک در خلال نواختن و تمرین موسیقی، قوه تفکر خود را به کار می اندازد و به وسیله تمرکز و تفکر به تمرین می پردازد.

یک موسیقی دان آلمانی می گوید که موسیقی تاثیر زیاد و مثبتی بر هوش و آینده بچه ها دارد. برای اثبات این موضوع طی یک آزمایش و تحقیق دو گروه ده نفره از بچه ها تشکیل دادند و میزان توانایی، دقت، تمرکز و سرعت این بچه ها را هنگام پازل بازی مورد آنالیز قرار دادند. این بچه ها هر روز به مدت سی دقیقه آموزشی همراه با موسیقی داشتند. پس از شش ماه مشاهده کردند که بچه ها در چیدن و سرعت عمل قطعات پازل پیشرفت زیادی داشتند.

طی یک مطالعه تحقیقاتی دیگر نیز نشان داده شده است، بچه های که حداقل سه سال آموزش نوازندگی یک ساز را دارند از نظر توانایی های شنوایی بهتر از دیگر بچه ها عمل می نمایند. همچنین دارای دایره لغات و توانایی های استدلال غیرکلامی بهتری هستند.

موسیقی و ریاضی

با مراجعه به کتاب هایی مثل کتاب شفا ابن سینا متوجه خواهیم شد که علم موسیقی از دیرباز بر پایه ریاضی راسخ بوده است؛ و همان طور که می دانیم ابن سینا در کتاب خود موسیقی را در مبحث ریاضی مطرح نموده است. لذا می توان از تاثیر موسیقی بر یادگیری ریاضی و رابطه آن دو با هم نیز سخن گفت.

صدای پس زمینه باعث تقویت خلاقیت می گردد

با وجود اینکه موسیقی تند و بلند انرژی بخش است، ولی همواره هم بهترین گزینه نیست. در بحث خلاقیت موسیقی ملایم تاثیر بیشتری می گذارد و همچنین موسیقی پس زمینه نقطه عطفی برای خلاقیت می گردد. در واقع موسیقی ملایم باعث دشواری پردازش شده و منجر به افزایش پردازش انتزاعی و خلاقیت بالاتری می گردد. به عبارت دیگر، هنگامی که در کوشش برای پردازش یک کار هستیم، به سمت روش های خلاقانه تر می رویم.

موسیقی در برنامه روزانه کدام دانش آموزان لازم است؟

بعضی از مسائل هستند که قطعا موسیقی به برطرف آن ها یاری بسزایی می نماید. مانند:

  • دانش آموزانی که در بعضی دروس مردود شده اند باید موسیقی را در برنامه روزانه خود قرار دهند.
  • افرادی که اختلال یادگیری دارند؛ و فاقد قدرت تخیل هستند.
  • افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند.
  • بچه های که تفکرات و احساسات اجتماعی شان پائین تر از استاندارد های آموزشی است.
  • کسانی که دچار افسردگی، استرس و اضطراب هستند.

بیشتر بدانید: تاثیر موسیقی در درمان مسائل جسمی و روحی

اثرات مثبت موسیقی

با یک جمع بندی برای اثرات مثبت موسیقی می توان به نتایج زیر رسید.

  • افزایش حس اعتماد به نفس و قدرت عمل که می تواند با گوش کردن به موسیقی تقویت گردد.
  • تقویت نظم
  • افزایش ضریب هوشی یا آی کیو؛ با آموختن موسیقی در طولانی مدت 7 امتیاز به میزان IQ یا ضریب هوشی اضافه می نماید در حالی که آموزش هنر های نمایشی 3 تا 4 امتیاز به ضریب هوشی آن ها خواهد اضافه نمود.
  • آموزش یک ساز موسیقی می تواند در بهبود رفتار، حافظه و دانش عمومی بچه ها تاثیر مثبت داشته باشد.
  • موسیقی باعث توسعه و عظیم تر شدن قسمت چپ مغز بچه ها شده و حافظه بچه ها را 20 درصد افزایش می دهد.
  • تمرینات گروهی موسیقی، همکاری و هماهنگی با یکدیگر و مهارت های اجتماعی را به بچه ها آموزش می دهد.
  • محققان معتقدند زمانی که یک فرد به آهنگ مورد علاقه اش گوش می دهد، حال بهتری پیدا نموده و همین باعث بهبود کارایی فرد می گردد.

در نهایت، با توجه به اثرات مثبت یادگیری موسیقی و همچنین توجه به اینکه دوران کودکی نقشی حساس و مشخص نماینده در زندگی آینده فرد داشته و در این دوران یادگیری افراد در بالاترین درجه خود است، از آموزش موسیقی به بچه ها خود غافل نشوید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: setare.com
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6145

به "تاثیر موسیقی بر یادگیری و هوش بچه ها و بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر موسیقی بر یادگیری و هوش بچه ها و بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید