تاناتوفوبیا ، ترس از مرگ

به گزارش مجله بای بلاگ، بیشتر انسان ها از مرگ می ترسند و معمولاً از اعتراف کردن به آن اجتناب می کنیم. ولی، وقتی این ترس به طور غیر عادی افزایش پیدا می نماید به آن تاناتوفوبیا گفته می گردد.

تاناتوفوبیا ، ترس از مرگ

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

بیشتر انسان ها از مرگ می ترسند و معمولاً از اعتراف کردن به آن اجتناب می کنیم. ولی، وقتی این ترس به طور غیر عادی افزایش پیدا می نماید به آن تاناتوفوبیا گفته می گردد.

به طور کلی، این باور وجود دارد که فوبیاها به خاطر ترکیبی از رویدادهای خارجی و استعداد های داخلی به وجود می آیند. فوبیاهای خاصی وجود دارند که می توان رد پای آن ها را در یک رویداد محرک خاص پیدا کرد که معمولاً تجربه آسیب زایی در سنین پایین است. ولی، فوبیاهای اجتماعی و آگروفوبیاها علل پیچیده تری دارند که کاملاً در انی زمان شناخته شده نیستند و تنها حدس و گما ن هایی درباره آن ها وجود دارد. این باور وجود دارد که وراثت، ژنتیک و شیمی مغ با تجربیات زندگی ترکیب می شوند تا نقش عمده ای در ایجاد فوبیاها ایفا نمایند.

چه چیزی محرک تاناتوفوبیا است؟

تجربه قبلی آسیب زا مربوط به مرگ

از دست دادن نزدیکان و عزیزان

ترس از رویدادهای غیر منتظره و ناشناخته در زمان مرگ و بعد از آن

علائم اصلی

تنگی نفس

خشکی دهان

تنفس سریع

ضربان قلب نامنظم

عرق کردن

اضطراب

از دست دادن کنترل

در کنار علائم بالا، شخص دائماً احساس ناآرامی به همراه ترس از مرگ دارد. این ترس کیفیت زندگی را از بین می برد. فرد نمی تواند از لحظات زندگی خود لذت ببرد چون با این احساس روبروست که هر دقیقه ای که می گذرد از عمر او کاسته می گردد.

راهکار چیست؟

هیپنوتیزم درمانی: هنگامی که اتفاقی آسیب زا در دوران کودکی یا جوانی اتفاق می افتد، در ناخودآگاه باقی می ماند و فوبیا به وجود می آورد. هیپنوتیزم درمانی می تواند تاناتوفوبیا را درمان کند چون، ترس از مرگ عمدتاً به خاطر تجربه ای که فرد در کودکی داشته است به وجود می آید.

رگرسیون درمانی: این درمان به شخص اجازه می دهد که رویداد خاصی را به خاطر بیاورد و آن را مرور کند که سپس، اجازه می دهد فرد آن را به طور صحیح تفسیر کند و به این ترتیب مسائل مربوط به آن را حل می نماید.

گفتار درمانی: این روش برای هدف قرار دادن دو جنبه از تاناتوفوبیا استفاده می گردد. هدف اول یاری به فرد برای غلبه بر ترس خود و هدف دوم آموزش دادن به فرد برای کنار آمدن با آن است.

دارو: داروهای ضد اضطراب بعضی اوقات برای این مشکل تجویز می شوند ولی، این داروها باید با احتیاط مصرف شوند چون، می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند. بعلاوه باید اشاره نمود که داروها فوبیاها را درمان نمی نمایند بلکه به کاهش موقتی ترس یاری می نمایند.

مشاوره: مشاوره مذهبی بعضی اوقات برای یاری به شخص برای غلبه بر ترس خود مفید است.

بیشتر مردم موافق اند که ترس از مرگ ترس از ناشناخته است. و کاملاً طبیعی است که این احساس ترس را داشته باشیم چون، هرگز آن را تجربه نکرده ایم. مطالعات نشان می دهند که افراد با باورهای دینی عمیق کمتر از مرگ هراس دارند. مطالعات بعلاوه نشان می دهند که ترس از مرگ با افزایش سن کاهش پیدا می نماید چون، واقعیت های زندگی را می پذیریم.

تاناتوفوبیا بسیار پیچیده است ولی، نباید امید خود را از دست بدهید. خانواده و دوستان می توانند نقش حیاتی در یاری به شخص برای مقابله با این ترس داشته باشند. ناامید نشوید و اقدامات لازم برای کنار آمدن با آن را انجام دهید.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8495

به "تاناتوفوبیا ، ترس از مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاناتوفوبیا ، ترس از مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید