تا کجا باید درس بخوانیم؟ ، کدام مقطع بالاترین نرخ بیکاری را دارد؟ خبرنگاران

به گزارش مجله بای بلاگ، بسیاری از جوانان بعد فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی یا حتی کارشناسی ارشد به این دوراهی می رسند که به دنبال شغل باشند یا تحصیلات خود را تا دکتری ادامه دهند.

تا کجا باید درس بخوانیم؟ ، کدام مقطع بالاترین نرخ بیکاری را دارد؟ خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی- شرکت در کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه های معتبر برای تحصیلات عالیه و اخذ مدرک کارشناسی دیگر تبدیل به یک عرف و ضرورت زندگی شده تا دانش آموزان دوره جدیدی از زندگی را تجربه و برای آینده خود دانش و مهارت کسب نمایند، اما آیا تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری هم جزو ضروریات است؟ چرا تب مدرک گرایی در کشور بالاست و جوانان تشنه شرکت در کنکور های ارشد و دکتری هستند؟

ارتقای شغلی درپی ارتقای تحصیلی

خیلی از داوطلبان کنکور های تحصیلات تکمیلی معتقدند که داشتن مدرک تحصیلی بالاتر باعث رشد آن ها در جامعه و ارتقای شغلی شان می گردد یا حتی عده ای دیگر معتقدند با مدرک دکتری راحت تر می توانند وارد بازار کار شوند و درآمد کسب نمایند.

این گروه از جوانان به نظر آنچنان اشتباه هم نمی گویند، چون با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران و همچنین بر اساس نتایج طرح پایش وزارت علوم (که در آذرماه 99 منتشر شد) بالاترین نرخ بیکاری مربوط به مقطع کاردانی و پایین ترین نرخ مربوط به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

دانشجویان معمولا دست خالی از دانشگاه می فرایند

اما احتمالا افزایش اشتغال در مقاطع بالاتر به علت تعداد کم دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد و دکتری است، چون آنطور که به چشم دیده می گردد بخش اعظمی از کسانی که وارد دانشگاه می شوند، معمولا دست خالی برمی گردند و در های بازار کار هم به روی آن ها بسته است. بدون شک نوع آموزش های آن ها در مراکز علمی برای این مسئله تاثیرگذار بوده است. درواقع سال های زیادی است که دانشگاه ها به ارائه آموزش های تئوری بسنده نموده اند و تنها در همین چند سال اخیر است که قدری مهارت آموزی را هم در دستورکار قرار داده اند.

افزایش نرخ بیکاری در کنار افزایش تب مدرک گرایی

بالا بودن نرخ بیکاری در عین بالا بودن تب مدرک گرایی در کشور نشان از آن دارد که آموزشی های دانشگاهی دردی از سرنوشت کاری جوانان دوا نمی نمایند و جامعه و بازار کار دیگر به دنبال انتگرال دریافت و تاریخ گذشتگان نیست. عده ای دیگر از داوطلبان هم تنها برای پیدا کردن و کسب یک صندلی اجتماعی در مقاطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می نمایند که آنچنان مفید و کارا به نظر نمی رسد.

عدم کاریابی جوانان را به سمت تحصیل سوق می دهد

سید احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران درباره علت بالا بودن تب مدرک گرایی در کشور اعلام کرد: متاسفانه جوانان ما زمانی که شغل و بازارکار مناسبی در مقطع کارشناسی پیدا نمی نمایند به سمت تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی می فرایند. این در حالی است که در خارج کشور افرادی برای تحصیل در مقطع دکتری اقدام می نمایند که به انجام کار آکادمیک علاقه دارند و فردی که قصد ورود به صنعت را داشته باشد در مقطع دکتری تحصیل نمی نماید.

فشار خانواده ها جوانان را مدرک گرا می نماید

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره دلایل افزایش تب مدرک گرایی در بین جوانان کشور گفت: مدرک گرایی یک مسئله چند بعدی است که به راحتی نمی توان تحلیل کرد. بخش عمده این مسئله فرهنگی بوده و فشار خانواده ها باعث می گردد که فرزندشان کسب صندلی اجتماعی و داشتن یک آینده کاری پیروز و تضمین شده را در اخذ مدارک تحصیلات تکمیلی بداند.

خاکی صدیق با بیان اینکه درگذشته یافتن شغل با نوع مدرک تحصیلی ارتباط مستقیمی داشت، عنوان نمود: متاسفانه در گذشته و حال داشتن مدارک تحصیلی بالا در نظام اداری ما برای اضافه شدن پایه حقوق و مزایا موثر است که بدون شک این مسئله به افزایش مدرک گرایی دامن می زند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: عده ای از جوانان جویای کار فکر می نمایند که با دریافت مدارک تحصیلات تکمیلی می توانند شغل مورد نظر و درخور خود را پیدا نمایند، اما متاسفانه این طرز تفکر به معضل بیکاری در کشور منجر شده است.

مدرک تحصیلی شغل نمی آورد

وی گفت: البته آمار ها حاکی از آن است که این فرایند درحال تغییر بوده و استقبال گسترده جوانان برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کمی کاهش یافته و افراد بیشتر به سمت فراگیری آموزش های مهارتی درحرکت هستند. ناگفته نماند که این مسئله دلیلی نیست که در این زمینه شرایط ما خوب می گردد، چون هنوز با الگو های ایده آل فاصله زیادی داریم.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جوانان اخیرا به این موضوع فکر می نمایند که داشتن مدرک تحصیلی از کارشناسی گرفته تا دکتری شغل نمی آورد و اگر می خواهند آینده کاری پیروزی را تجربه نمایند باید مهارتی را آموزش ببینند.

خاکی صدیق با بیان اینکه کاهش تب مدرک گرایی و اشتغال تمام فارغ التحصیلان به طور کامل در دست وزارت علوم نیست و این وزارتخانه تنها بخشی از آن را مدیریت می نماید، توضیح داد: خوشبختانه در بخش خصوصی هم دیگر مانند 20 یا 30 سال گذشته نیست که برای استخدام معیار و ملاک را تنها مدرک دانشگاهی فرد بدانند و درحال حاضر برای استخدام و جذب به دنبال تخصص و مهارت های فرد هستن.

به آینده شغلی جوانان توجه گردد

بنابراین چنین سیستم و فرآیند اشتباهی که سال هاست در دانشگاه ها و مراکز آموزشی ما جریان دارد باید تغییر کند. از آنجایی که تب مدرک گرایی بیشتر به دنبال خواسته جوانان برای آینده شغلی و کسب درآمد بیشتر شکل گرفته است، اصلاح سرفصل های درسی و مطابق شدن آن ها با احتیاج های روز صنعت و جامعه در کنار مهارت آموزی به دانشجویان می تواند تا حد زیادی از نرخ بیکاری کشور بکاهد و جوانان را به سمت بازار کار سوق دهد. همچنین دیگر مانند سابق اشتیاق و وسوسه ای برای تحصیل در مقاطع بالاتر نخواهد بود. جوانی که در هر مقطع تحصیلی با تخصص و مهارت فارغ التحصیل گردد بدون شک شغل و حرفه خود را پیدا خواهد نمود و حتی با کارآفرینی جوانانی دیگر را مشغول کار می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6559

به "تا کجا باید درس بخوانیم؟ ، کدام مقطع بالاترین نرخ بیکاری را دارد؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تا کجا باید درس بخوانیم؟ ، کدام مقطع بالاترین نرخ بیکاری را دارد؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید