تدوین دستورالعمل نظارتی سگ های بلاصاحب تهران

به گزارش مجله بای بلاگ، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از تدوین دستورالعمل نظارتی سگ های بلاصاحب تهران اطلاع داد و گفت: باید این دستورالعمل در شورای شهر تهران مصوب گردد تا قابلیت اجرایی پیدا کند؛ با این دستورالعمل که کوشش شده نظر فعالان حقوق حیوانات، دامپزشکی و محیط زیست در آن لحاظ گردد، فرایند اقدامات در این حوزه شفاف سازی خواهد شد.

تدوین دستورالعمل نظارتی سگ های بلاصاحب تهران

شینا انصاری در مصاحبه با خبرنگاران، در تشریح نحوه نظارت بر باغ پرندگان تهران گفت: در فاز نخست این مجموعه اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همکاری داشته است و مجوزها توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده و در طول مدت افتتاح تا به امروز نیز بر مجموعه نظارت دارند؛ برای فاز دوم هم پیگیری های لازم اجرا شده و مجوز بهره برداری نیز از اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران دریافت شده است.

وی اضافه کرد: مغایرت ها و ایراداتی که در فاز نخست باغ پرندگان توسط سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست شهرداری تهران احصا شده بود با پیگیری شهرداری منطقه چهار برطرف شد و با هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست مقرر شده بهره برداری از فاز دوم مجموعه با رعایت شروط معین شده و رعایت ملاحظات محیط زیستی صورت پذیرد.

وی درباره نظارت بر بازار پرندگان خلیج فارس نیز گفت: در این مورد اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان از نظر قانونی متولی هستند و نظارت دارند. تمامی مراکز نگهداری حیات وحش در سطح شهر تهران موظف به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت ضوابط و مقررات محیط زیستی هستند. در خصوص مراکزی که بدون اطلاع و مجوز آغاز به فعالیت نمودند پیگیری از جانب اداره کل محیط زیست شهرداری صورت می گیرد تا نسبت به اخذ مجوز و یا در صورت لزوم توقف فعالیت اقدام کنند.

انصاری اضافه کرد: در خصوص دلفیناریوم برج میلاد نیز از منظر تکالیف قانونی، پیش تر مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت شده بود و نظارت ها توسط محیط زیست بر این مجموعه صورت می گرفت. اداره کل محیط زیست شهرداری به لحاظ وظیفه و اختیارات محوله، موضوعات را با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات تابعه انجام می دهد و در صورت دریافت گزارش از هر گونه مغایرت، اقدام و پیگیری می نماید.

وی گفت: یکی از کارهایی که در دستور کار داریم تهیه بانک جامع تنوع زیستی شهر تهران در سطح شهرداری های مناطق است تا تنوع زیستی مناطق شهری احصا گردد. همچنین در اطلس جامع محیط زیست شهر تهران که هم اکنون در دست اقدام است، تهیه بانک کامل از تمام عناصر محیط زیست شهر تهران در مرحله یکپارچه سازی است.

وی تاکید نمود: در اداره کل محیط زیست شهرداری در کوششیم که نظارت ها را در عرصه محیط زیست شهری افزایش دهیم. حدود یک سال است که محیط زیست شهرداری تهران از ستاد به اداره کل ارتقا یافته است، لذا به موازات این موضوع باید اثرگذاری اداره کل محیط زیست در حوزه های مختلف محیط زیست شهری تقویت گردد و در این جهت حتما نیازمند تعامل و همکاری رسانه ها هستیم.

انصاری در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع ساماندهی سگ های بلاصاحب اشاره نمود و اضافه کرد: در موضوع سگ های بلاصاحب چندین جلسه با دستگاه های ذیربط همچون ادارات محیط زیست، دامپزشکی، فرمانداری تهران و همچنین سمن های محیط زیستی برگزار کردیم که خروجی آن تدوین دستورالعمل نظارتی بوده که تمامی بخش های فرایند اعم از زنده گیری، عقیم سازی و نگهداری را معین می نماید. این دستورالعمل نهایتا باید به کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ارائه و مصوبه دریافت کند تا لازم الاجرا گردد. با این دستورالعمل که کوشش شده نظر فعالان حقوق حیوانات، دامپزشکی و محیط زیست در آن لحاظ گردد، فرایند اقدامات در این حوزه شفاف سازی خواهد شد.

وی ادامه داد: در مبحث حیوانات شهری، آموزش به شهفرایندان و نحوه رفتار و مواجهه با آنها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ تا از یکسو ضمن رعایت حقوق این حیوانات، شاهد رفتارهای ایذایی با این مخلوقات نشویم و از سوی دیگر با فرایند صحیح غذارسانی و ساماندهی جمعیت آنها، بهداشت شهری تحت الشعاع قرار نگیرد. در دستورالعمل های ملی و بین المللی در این مورد، اولویت اول حفظ بهداشت و سلامت انسان ها بوده و کوشش شده در این شیوه نامه داخلی به موازات رعایت این موضوع، حقوق این حیوانات در نظر گرفته گردد. بر همین اساس در تدوین دستورالعمل مربوط به سگ های بلاصاحب، ضوابط سایر کشورها نیز ملاحظه شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

تور کانادا: تور کانادا | برای دیدار از شگفتی های کشور زیبای کانادا و دریافت ویزای مولتی 5 ساله کانادا با ما همراه باشید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 761

به "تدوین دستورالعمل نظارتی سگ های بلاصاحب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین دستورالعمل نظارتی سگ های بلاصاحب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید