کوشش ایران برای شکست آمریکا در سرزمین آفتاب

به گزارش مجله بای بلاگ، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن به معنی شکست راهبرد آمریکا در منزوی کردن کشورمان است.

کوشش ایران برای شکست آمریکا در سرزمین آفتاب

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، محسن احدی، کارشناس مسائل بین الملل طی یادداشتی نوشت: سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن به معنی شکست راهبرد آمریکا در منزوی کردن کشورمان است.

ژاپن از دورانی که شینزو آبه در آن به قدرت رسید، کوشش می نماید که حضور فعال تری در سطح مناسبات بین المللی داشته و سیاست های انزواگرایانه قبلی را کنار گذارد. از همین رو است که توکیور در بسیاری از کنفرانس های بین المللی و معاهدات دنیای نقشی فعال تر ایفا می نماید.

غرب آسیا به دو دلیل برای توکیو از اهمیت برخوردار است. صادرات انرژی از مبدا خلیج فارس و همچنین بازار کالا های ژاپنی، دلایل مهمی هستند که آبه و دولت ژاپن را نسبت به ثبات و امنیت خاورمیانه حساس می نماید.

ایران نیز به عنوان کشوری که اولا دارای منابع انرژی بوده و همواره یکی از محل های تامین احتیاج های سوخت ژاپن بوده است، بازار مصرف مناسب و همچنین دروازه ورود به غرب آسیا، آسیای میانه و قفقاز بسیار برای ژاپن مهم بوده است.

ژاپن به خوبی می داند که ایران به عنوان تنها کشوری در خاورمیانه پر از آشوب است که نه تنها از ثبات برخوردار است که امنیت این منطقه در گرو کوشش های تهران است. از همین رو است که توکیو به درستی افزایش تنش آمریکا با ایران را موجب بر هم خوردن ثبات منطقه می داند که به سرعت تاثیر نامناسبی بر اقتصاد این کشور وارد می آورد.

ژاپنی ها به دلیل سطح همکاری های اقتصادی و امنیتی با ایران از همان ابتدای حصول توافق هسته ای از آن استقبال نموده و بعد از آنکه آمریکا به طور یک جانبه از آن خارج شد، از جمله کشور هایی شدند که نسبت به موضوع برجام حساس بوده و برای حفظ این توافق کوشش کردند.

آبه نیز همانند امانوئل مکرون برای کاهش سطح تنش، یک راه حل رائه دارد که البته هنوز جزئیات آن رسانه ای نشده است؛ ولی با استناد به صحبت های بعضی از مسئولان ایرانی، بسیار شبیه طرح رئیس جمهور فرانسه است.

وی در سفر به ایران کوشش کرد تا جزئیات طرح و برنامه خود را برای کاهش سطح تنش در منطقه را ارائه نموده و برای حفظ برجام مذاکره کند.

در نهایت و بعد از برآورد های متعدد رسانه های داخلی و خارجی درباره سفر رئیس جمهور ایران به ژاپن، درنهایت محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت (20 آذر) در پاسخ به خبرنگاران درباره سفر روحانی به ژاپن گفت که این سفر به دعوت شینزو آبه صورت می پذیرد و در راستای مناسبات دوجانبه است.

آمریکا کوشش بسیاری در نزیک به 18 ماه خروج از برجام انجام داد تا ایران را در سطح دنیا منزوی نشان دهد؛ ولی چنین سفری دقیقا عکس خواست واشنگتن بوده و نشان می دهد که تهران به لحاظ سیاسی دست بالا را در مناسبات بین الملل دارد.

از همان زمان که سفر آبه به تهران و در مقابل سفر روحانی به ژاپن مطرح شد، بسیاری بر این باور بودند که نخست وزیر ژاپن حامل پیامی از سوی واشنگتن است. این سخن آنجا مهم می گردد که دونالد ترامپ در موضوعات سیاسی و بین الملل هیچ دستاوردی نداشته و راهبردش در پرونده ایران به طور کامل جواب عکس داده، از همین رو به دنبال یک دستاورد است تا به افکار عمومی ارائه کند.

البته این به این معنی نیست که حتما واشنگتن امتیازی به ایران بدهد؛ ولی ترامپ سعی می نماید برای کسب یک دستاورد سیاسی، کمی از سطح تنش ها بکاهد و به متحدانش برای کاهش تنش میدان بدهد. قبول این گزاره که واشنگتن به وسیله توکیو پیغامی به تهران می دهد، چندان نمی تواند درست باشد؛ ولی به دلیل روابط خوب ژاپن و آمریکا، حتما هماهنگی هایی میان مقام های دو کشور صورت می پذیرد.

در کنار موضوع کاهش سطح تنش ها، مسائلی، چون بحث پول های بلوکه شده ایران در ژاپن و همچنین تصمیم توکیو برای ارسال نیروی نظامی به خلیج فارس از مواردی است که میان رهبران دو کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وقتی سفری در این سطح و آن هم در این مقطع زمانی انجام می پذیرد، به این معنی است که تبادل نظر های اولیه به نتایج قابل اتکایی رسیده و قرار است رهبران دو کشور مذاکرات جدی داشته باشند.

اگر تهران و توکیو بتوانند سازوکار هایی برای تسویه طلب ایران پیدا نمایند و ژاپن هم بتواند موافقت آمریکا را برای انجام این تبادل اقتصادی جلب کند، می توان گفت: پیروزی بزرگی برای ایران حاصل خواهد شد.

شایعاتی هنوز پیرامون این سفر وجود دارد که پاسخ داده نشده است؛ ولی به نظر بنده اهمیت سیاسی این سفر به این دلیل که نشان می دهد، راهبرد آِمریکا برای منزوی کردن ایران شکست خورده، مهم است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 37

به "کوشش ایران برای شکست آمریکا در سرزمین آفتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش ایران برای شکست آمریکا در سرزمین آفتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید