تنوع زیستی، ابزاری در مقابله با بیماری های همه گیر

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی دهه های بسیاری است که بشر به عنوان عامل اصلی ازبین رفتن تنوع زیستی شناخته شده است و اکنون زمان آن رسیده که در 22 ماه مه (اول خرداد)، روز جهانی تنوع زیستی با شعار ما بخشی از این راهکار هستیم در این راه گام برداریم. بر اساس گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد تا سال 2030، انتقال به مدل های مالی طبیعی مثبت در بخش های اصلی می تواند سالانه تقریبا 400 میلیون شغل و بیش از 10 تریلیون دلار ارزش تجاری ایجاد کند.

تنوع زیستی، ابزاری در مقابله با بیماری های همه گیر

در روز دنیای تنوع زیستی، برای حل بسیاری از مسائل دنیای باید از پتانسیل طبیعت استفاده کنیم. طبق آمار مجمع دنیای اقتصاد، بیش از نیمی از فراوری ناخالص داخلی دنیا به دلیل از دست دادن طبیعت در معرض خطر است. در حال حاضر، تنوع زیستی سریع تر از هر زمان دیگری در تاریخ، در حال کاهش است و عواقب زیادی برای معیشت، سلامتی و شکوفایی به همراه دارد و بیماری همه گیر کووید - 19 عواقب تجاوز به اکوسیستم های طبیعی را نشان داده است. محققان هشدارهای بسیاری در خصوص خطرات بیماری های عفونی با از دست دادن تنوع زیستی را اعلام نموده اند و اگر نتوانیم از اکوسیستم های طبیعی در سطح دنیا محافظت کنیم، بحران های دنیای بهداشت مانند بیماری همه گیر کووید - 19 بیشتر خواهد شد.

یونسکو بیان کرد: تنوع زیستی، بافت زنده سیاره زمین و زمینه ساز رفاه انسان حال و آینده است و کاهش سریع آن، طبیعت و بشر را تهدید می نماید. دانشمندان تخمین می زنند که امروز حداقل 8 میلیون گونه گیاهی و جانوری از جمله انسان روی زمین زندگی می نمایند. روز دنیای تنوع زیستی روزی برای ارتقاء درک و آگاهی از موضوعات مرتبط با تنوع زیستی است.

تنوع زیستی پایه و اساس همه چیز اعم از آب وهوا، بهداشت، انرژی، علم و فناوری، آب و غیره است. بر اساس گزارش ارزیابی دنیای در خصوص تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم در سال 2019، مهم ترین عامل اصلی ازبین رفتن تنوع زیستی تغییرات اقلیمی، گونه های مهاجم، بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی، آلودگی و شهرنشینی است. تنوع زیستی به عنوان دارایی دنیای، ارزش فوق العاده ای برای نسل های آینده دارد و بعضی از فعالیت های انسانی عامل کاهش تعداد گونه ها شده است.

نتایج تحقیقات بسیاری نشان داده است که خدمات اکوسیستم مانند گرده افشانی، تصفیه آب، محافظت از سیل و ترسیب کربن (رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو) در رفاه انسان نقش حیاتی دارند. ارزش چنین خدماتی در سراسر دنیا، 125 تا 140 تریلیون دلار در سال تخمین زده می گردد که معادل بیش از 150 درصد از فراوری ناخالص داخلی دنیای است. با این وجود فشارهای انسانی تنوع زیستی که این خدمات اکوسیستم به آن متکی هستند را تضعیف می نماید. گزارش سازمان همکاری و توسعه مالی (OECD) بر این باور است که عدم اقدام در کاهش تنوع زیستی، اشتباهی پرهزینه است.

اقدامات برای توقف و ازبین بردن تنوع زیستی باید به طرز چشمگیر و فوری افزایش یابد. حفاظت از تنوع زیستی را می توان اقدام اساسی برای دستیابی به امنیت غذایی، کاهش فقر و ایجاد یک توسعه فراگیرتر و عادلانه در نظر گرفت. گزارش های دنیای نقش مسئولیت فعالیت های انسانی در از دست دادن تنوع زیستی برای اکوسیستم های زمینی را 75 درصد اعلام نموده است و همچنین راهکارهایی را ارائه نموده که هنوز موثر هستند. تغییر نقش، اقدامات و روابط افراد با تنوع زیستی برای متوقف کردن یا معکوس کردن این کاهش بسیار حیاتی است. راهبرد مقطعی یونسکو برای تنوع زیستی بر اساس سه رکن بازیابی ارتباط بین انسان و طبیعت، بازسازی اکوسیستم ها و حفظ هماهنگی اکوسیستم ها و تقویت قدرت جوانان است.

بهره برداری گسترده از منابع در چند دهه گذشته بدون توجه به نگهداری از آنها اجرا شده که منجر به آسیب رساندن به محیط زیست شده است. در این اواخر، نگرانی های گسترده ای برای حفظ و محافظت از اکوسیستم وجود داشته است. وقتی تنوع زیستی مسئله ای دارد، بشر نیز مشکل خواهد داشت. بیش از 80 درصد رژیم غذایی انسان به وسیله گیاهان تامین می گردد. حدود 80 درصد از افراد ساکن در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه برای مراقبت های بهداشتی به داروهای گیاهی سنتی اعتماد می نمایند و از دست دادن تنوع زیستی سلامتی را تهدید می نماید.

همچنین، از دست دادن تنوع زیستی می تواند باعث گسترش بیماری هایی مشترک انسان و دام گردد و این در حالی است که اگر تنوع زیستی را حفظ کنیم، ابزار خوبی برای مبارزه با بیماری های همه گیر مانند بیماری هایی است که ویروس های کرونا ایجاد نموده اند. با توجه به بیماری همه گیر کووید - 19، این روزها فرصتی است تا یک بار دیگر به ما یادآوری کند که با یک رویکرد مقطعی و جاه طلبانه می توانیم از نظر محیط زیستی آینده ای پایدار بسازیم.

فعالیت های خودسرانه انسانی تقریبا 75 درصد از سطح زمین را تغییر داده و باعث آسیب گسترده به تنوع زیستی شده است. تا زمانی که مسیرمان را اصلاح نکنیم، این آسیب بیشتر خواهد شد. هرگونه بر روی زمین ارزش خود را دارد و به تنوع زیستی یاری می نماید و برای انسان ها لازم است و اگر این تنوع زیستی به دلیل رفتارهای انسانی آسیب ببیند، بشر با کمبود منابع طبیعی و موارد دیگر روبرو خواهد شد.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد (ONU)، فعالیت های انسانی سه چهارم محیط زمینی و حدود 66 درصد از محیط دریایی را تغییر داده است و طبق آخرین گزارش بسترهای نرم افزاری بین دولتی در تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم (IPBES)، بیش از یک میلیون گونه جانوری و گیاهی (بیش از نیمی از گونه های شناخته شده اولیه) را در معرض خطر انقراض قرار دارند.

اهمیت تنوع زیستی برای مشاغل، بهداشت و اقتصاد

تنوع زیستی، سلامت و امنیت غذایی را تضمین می نماید. میلیون ها گونه با همکاری یکدیگر طیف متنوعی از غذاها (برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل) را در اختیار ما قرار می دهند. سه محصول گندم، ذرت و برنج تقریبا 60 درصد کل کالری گیاهی مصرف شده توسط انسان را تامین می نماید.

تنوع زیستی به مبارزه با بیماری یاری می نماید. 25 درصد داروهای مورد استفاده در پزشکی مدرن از گیاهان جنگل های بارانی حاصل می گردد. ازبین رفتن تنوع زیستی همچنین با افزایش بیماری مرتبط است، زیرا جنگل زدایی و شهرنشینی بیشتر به طبیعت آسیب می رساند. تخمین زده می گردد که 43 درصد از بیماری های عفونی در حال ظهور از حیات وحش ناشی می گردد!

تنوع زیستی نقش موثری برای تجارت دارد. به وسیله محافظت از تنوع زیستی، اقتصاد دنیای می تواند در واقع رشد کند و از مقاومت بیشتری برخوردار گردد. فروش دنیای داروها بر اساس مواد با منشاء طبیعی حدود 75 میلیارد دلار در سال تخمین زده می گردد.

حفاظت از تنوع زیستی در کشاورزی و فراوری غذا به تنهایی می تواند 4.5 تریلیون دلار سالانه در فرصت های جدید تجاری تا سال 2030 ایجاد و در عین حال از آسیب های اجتماعی و زیست محیطی به ارزش تریلیون دلاری جلوگیری کند.

تنوع زیستی عامل امرارمعاش است. جنگل ها برای معیشت بیش از 1.6 میلیارد نفر لازم است. مشاغل طبیعی می توانند مشاغل مقرون به صرفه، ضد ربات و مناسب برای مشاغل مناسب را فراهم نمایند که اقتصاد روستایی را بدون آسیب به محیط زیست تحریک می نماید.

تنوع زیستی از ما محافظت می نماید. اکوسیستم های زیستی راهکار های مبتنی بر طبیعت را ارائه می دهند که ما را از بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان محافظت، آب را فیلتر و خاک را دوباره احیاء می نماید. حفاظت و بازیابی اکوسیستم های طبیعی نیز برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی حیاتی است. راهکار های مبتنی بر طبیعت می توانند 37 درصد کاهش دی اکسیدکربن موردنیاز تا سال 2030 و حفظ گرمایش دو درجه ای زمین تا سال 2100 را تامین کند.

اقدام شرکت خودروسازی ŠKODA به منظور حفظ تنوع زیستی

به مناسبت روز دنیای تنوع زیستی، شرکت سازنده خودرو ŠKODA، در سایت های فراوریی خود به منظور حفظ تنوع زیستی در سراسر دنیا پروژه های خاصی را ارائه نموده است. این خودروساز متعهد به پایداری در کل زنجیره ارزش شده و تدابیری در نظر گرفته است تا بتواند ردپای اکولوژیکی فعالیت های تجاری خود را با توجه به راهبردهای آینده سبز به حداقل برساند.

ŠKODA در جمهوری چک، از سال 2007 با کاشت درخت برای هر وسیله نقلیه فروخته شده (طرح یک خودرو یک درخت) از جنگل کاری پشتیبانی می نماید. این شرکت تا سرانجام سال جاری، از زمان شروع کار در مجموع یک میلیون و 10 هزار درخت کاشته است. همچنین از کاشت درختچه هایی که در تنوع زیستی نقش مهمی دارند نیز حمایت نموده است. این فراورینماینده خودرو حداکثر 5 درصد از کل مبلغ یاری هزینه پرداخت شده برای نگهداری درختان و در نتیجه ارتقاء پایداری این اقدام را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

این خودروسازی در سال 2019 یک پارک اکسیژن در کارخانه خود در هند ایجاد کرد و از آن موقع 25 هزار درخت کاشته است که 3250 تن اکسیژن در سال ارائه و حداکثر 600 تن دی اکسیدکربن را جذب می نماید. لانه های مصنوعی نیز زیستگاه های اضافی را برای گونه های مختلف پرندگان فراهم می نماید.

در این شرکت به موضوعات تغییرات آب وهوا، منابع، کیفیت هوا و انطباق با محیط زیست توجه بسیاری شده است و هدف به حداقل رساندن تاثیرات زیست محیطی همه محصولات و راهکارهایی در چرخه کاری آنها از استخراج مواد اولیه تا سرانجام عمر آنهاست.

تنوع زیستی یک سرمایه دنیای است، زیرا تمدن بر اساس آن بنا شده است. حتی اگر پیشرفت های تکنولوژیکی در اوج باشد بازهم انسان ها همچنان به اکوسیستم وابسته هستند و هرگز نباید آنها را نادیده گرفت و این پایه و اساس راهکار های طبیعی برای بشریت است، بنابراین، حفظ تنوع زیستی وظیفه انسان هاست تا نسبت به محیط زیست مسئولیت داشته باشند و همچنین حیوانات را از نابودی نجات دهند. بیایید دنیا را به سمت تغییر بهتر پیش ببریم تا نسل های آینده بتوانند در یک محیط پایدار و سالم زندگی نمایند.

منابع

investors-corner.bnpparibas-am.com

en.unesco.org

un.org

republicworld.com

timesnownews.com

english.jagran.com

freepressjournal.in

fundacionmona.org

volkswagenag.com

earth.org

genevaenvironmentnetwork.org

greenpeace.org

mahsanblog.ir: مهسان بلاگ | سیستم مدیریت محتوای مهسان

1com.ir: مجله کامپیوتر | مجله کاربردی فناوری در صنعت گردشگری

heevblog.ir: هیو بلاگ | سیستم مدیریت محتوای هیو بلاگ

dabiblog.ir: دَبی بلاگ، سیستم مدیریت محتوای دَبی

persinablog.ir: پرسینا بلاگ، سیستم مدیریت محتوا پرسینا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7401

به "تنوع زیستی، ابزاری در مقابله با بیماری های همه گیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنوع زیستی، ابزاری در مقابله با بیماری های همه گیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید