فراوری محصولی راهبردی با کوشش محققان ایرانی بومی سازی شد

به گزارش مجله بای بلاگ، صمغ زانتان نخستین نسل جدید چندقندی برون سلولی در علم زیست فناوری است و محققان ایرانی توانسته اند به این فناوری دست یابند.

فراوری محصولی راهبردی با کوشش محققان ایرانی بومی سازی شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، واحد های سازنده این صمغ، گلوکز، مانوز و دی-گلوکورونیک اسید هستند. این صمغ، با وجودِ داشتنِ وزن مولکولی بالا، به سادگی در آب سرد و گرم حل می گردد و حتی در مقادیر کم، محلول بسیار غلیظ فراوری می نماید. در اثر بهم زدن، از گرانرویی آن کاسته می گردد. تغییرات PH پی اچ، اثر چندانی بر روی آن ندارد.

مجتبی بدری بنام مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان که فراوری کننده این محصول پرکاربرد در صنایع کشور است درباره این محصول گفت: این صمغ در صنایع بسیاری از جمله شیمی صنایع غذایی، فراورده های نفتی و مواد آرایشی کاربرد دارد. این صمغ در انواع مختلفی از نوشابه ها، کنسرو ها و مواد غذایی منجمد مورد استفاده قرار می گیرد.

این فعال فناور به ویژگی های این محصول اشاره نمود و گفت: به دلیل وجود گروه های استیل و پیروویل، گزانتان یک پلی ساکارید آنیونی است.

وی با بیان این که صمغ زانتان یک ترکیب پیچیده اگزو پلی ساکارید است که به وسیله میکروارگانیسم ها در طول فرآیند تخمیر فراوری می گردد، شرح داد: هنگامی که گلوکز، سقز یا فروکتوز تخمیر می گردد، این پلی ساکارید پیچیده فراوری می گردد و می تواند با استفاده از الکل استخراج گردد. پس از خشک شدن، این صمغ را می توان به صورت یک پودر خرد کرد و به عنوان یک اضافه نموده از آن استفاده کرد.

بدری احتیاج مصرف سالانه را 500 تن عنوان نمود و اضافه کرد: از این مقدار 400 تن توسط این شرکت فراوری می گردد و 100 تن باقی مانده به وسیله واردات تامین می گردد؛ بنابراین با توجه به احتیاج گسترده کشور به این محصول استراتژیک توان خود را بر روی بازار داخل متمرکز نموده ایم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان به کاربرد این محصول در صنایع مختلف اشاره نمود و گفت: این ماده در صنایع بالا دستی نفت، صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی، دارو سازی، رنگ های ساختمانی، لعاب و سرامیک، نساجی، سرامیک، کشاورزی و راه سازی و معدن کاربرد بسیاری دارد.

وی ادامه داد: محصول فراوری شده این شرکت کاملا بومی و حاصل چندین سال تحقیق و پژوهش است و در جهان نیز کشور های معدودی مانند: آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس دارنده فناوری فراوری این ماده هستند.

این فعال فناور توضیح داد: در این کارخانه با فعالیت فقط یک خط فراوری 16 نفر مشغول به کار هستند و اگر 5 خط فراوری دیگر نیز تکمیل راه اندازی شوند تعداد شاغلین و فراوریات در این کارخانه نیز بیشتر خواهد شد.

به گفته بدری، کیفیت فراوریات این شرکت در مقایسه با نمونه فراوری شده کشور چین بسیار بهتر است، ولی متاسفانه به لحاظ قیمتی با هم برابر هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 551

به "فراوری محصولی راهبردی با کوشش محققان ایرانی بومی سازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری محصولی راهبردی با کوشش محققان ایرانی بومی سازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید