جباری: با رایکوف در فوتبال متولد شدم

به گزارش مجله بای بلاگ، علی جباری بازمانده نسلی که با مربیگری رایکوف اولین قهرمانی آسیا را به دست آورد این مربی را معمار نسل بزرگی از این باشگاه می داند...

جباری: با رایکوف در فوتبال متولد شدم

زمانی که پیکان قیمتش 11هزار تومان بود و با 12هزار تومان می شد در تهران آپارتمان خرید، علی جباری از پرسپولیس 50هزار تومان پیشنهاد دریافت کرد. عبدو گفته بود برای اعجوبه باشگاه رقیب حقوق ماهیانه هم در نظر می گیریم و مصمم بود شاه ماهی تاج سابق را برباید. پیشنهاد مالک پرسپولیس در زمانه خود بسیار نجومی می نمود. علی جباری اما دست رد بر سینه مالک پرسپولیس زد تا هوادارانی که مقابل خانه اش در نوبنیاد تجمع نموده بودند تا او از استقلال کوچ نکند را غم زده و دلگیر نکند. مسئولان سابق باشگاه تاج وقتی جباری را در آستانه جدایی دیدند به او قول دادند همه چیز را درست نمایند و کدورت ها را از بین ببرند. به جباری پیشنهاد دستمزد 30هزار تومانی داده شد اما سلطان بعدها در مصاحبه ای فاش کرد که هرگز این وعده عملی نشد.

جباری کاپیتان نسل طلایی بود که در سال 1349 اولین قهرمانی استقلال در آسیا را به دست آورد. وقتی نام رایکوف را مقابل علی جباری صدا می زنی او را به سال های دور می بری؛ سال های شکوه و قهرمانی. سال هایی که تاج، تاج سر فوتبال ایران و آسیا بود.

جباری در وصف رایکوف می گوید: وجه تمایز رایکوف با دیگر مربیان زمانه خود این بود که می دانست چطور انبوهی از ستاره ها را مدیریت کند. در آن روزگار ما بازیکنان بزرگی مثل حجازی، پورحیدری، مظلومی، قراب و خیلی های دیگر را در اختیار داشتیم که جزو عالی ترین بازیکنان دوران خود بودند. رایکوف اما با دیسیپلین خاص خودش همه این بازیکنان را مدیریت می کرد که ماحصل کارش شد قهرمانی در آسیا. رایکوف شخصیت کاریزماتیکی داشت و خوب توانسته بود با بازیکنان استقلال ارتباط بگیرد. گاهی با نگاه به بازیکنان متوجه میزان آمادگی شان می شد.

جباری درباره مهره چینی و تاکتیک های رایکوف نیز حرف هایی دارد: یک حسن بزرگی که در رایکوف دیده می شد بازیخوانی بود که من اثراتش را در فینال جام باشگاه های آسیا به خوبی حس کردم. رایکوف این قابلیت را داشت که در لحظه روش های بازی تیمش را با جابه جایی بازیکنان تغییر دهد و کفه ترازو را به سمت تیم خودش سنگین کند.

جباری آن فینال تاریخی را اینگونه توصیف می نماید: مردم برای ما سنگ تمام گذاشتند. قهرمانی در آسیا افتخار بزرگی بود که استقلال به عنوان اولین تیم ایرانی تجربه اش کرد. به جرأت می توانم بگویم هنوز هم آن قهرمانی برای من افتخار بزرگی است و از ذهنم پاک نمی گردد. رایکوف تیمی ساخت که بعدها از دلش بازیکنان و مدیران بزرگی برای فوتبال پدید آمد. من با رایکوف در فوتبال متولد شدم.

علی جباری همواره به نقش رایکوف در ساختن استقلال اشاره نموده و او را معمار بخش مهمی از تاریخ استقلال نامیده است. او هنوز هم اعتقاد دارد استقلال برای تحولی اساسی احتیاج به یک مربی با شخصیت های رایکوف کبیر دارد؛ مردی که نسلی را بسازد و نسل ساخته شده توسط او نیز سازنده نسل های تازه باشد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1662

به "جباری: با رایکوف در فوتبال متولد شدم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جباری: با رایکوف در فوتبال متولد شدم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید