جریان نمایشنامه نویسی در کشور ما پراکنده و تقلیدی است

به گزارش مجله بای بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی یک نمایش نامه نویس گفت: جریان نمایشنامه نویسی در کشور ما بسیار پراکنده و تا حد زیادی تقلیدی است.

جریان نمایشنامه نویسی در کشور ما پراکنده و تقلیدی است

احمد ملک نژاد در گفت وگو با خبرنگاران در مورد شرکت در اولین جشنواره ملی نمایش نامه نویسی اقتباسی گام دوم اظهار کرد: اقتباس از متون ادبی به ویژه متون کهن ایران مانند تاریخ بیهقی و تذکره الاولیاء همیشه جزو دغدغه های من بوده است. به نظر من تاریخ و ادبیات ایران سرشار از چهره های برجسته و وقایع منحصربه فرد است که آن را از نظر بار دراماتیک بسیار غنی می سازد. اما متأسفانه بر خلاف تاریخ کشورهایی چون انگلستان و فرانسه تا حد زیادی از دید نمایشنامه نویسان کشورمان مورد غفلت واقع شده است. با توجه به نگاه خاص این جشنواره به فراوری آثار اقتباسی و البته حضور چهره های شاخص ادبیات نمایشی کشور مانند سعید تشکری، نادر برهانی مرند و نصرالله قادری در هیأت داوران جشنواره تصمیم به شرکت در این جشنواره گرفتم.

وی همچنین در مورد ارزیابی خود از جریان نمایش نامه نویسی حال حاضر کشور گفت: به نظر من جریان نمایشنامه نویسی در کشور ما بسیار پراکنده و تا حد زیادی تقلیدی است. شکاف بزرگی که بین نسل اول نمایشنامه نویسان مطرح کشور مانند مرحوم اکبر رادی، مرحوم غلامحسین ساعدی، آقای بهرام بیضایی و نسل نمایشنامه نویسان پس از انقلاب به وجود آمد و همچنین ترجمه متون ادبیات مدرن غرب مانند آثار آرتور میلر، مارتین مک دونا و فلوریان زلر باعث شده است که نمایشنامه نویسان ایران بیشترا در دام تقلید از نمایشنامه نویسان مطرح نسل اول نمایشنامه نویسی یا تقلید از آثار مدرن غربی گرفتار شوند. برگزاری و البته استمرار جشنواره هایی مانند جشنواره گام دوم می تواند با ارائه افقی جدید پیش پای نمایشنامه نویسان کشور موجبات تزریق خون تازه ای به کالبد نیمه جان ادبیات نمایشی کشورمان را فراهم کند.

معضل اصلی در اقتباس، توجه بیش از حد به فرم و اولویت بخشیدن آن بر محتواست

این نویسنده درباره جریان آثار اقتباسی در کشور بیان کرد: جریان اقتباسی در کشور ما نیز مانند جریان نمایشنامه نویسی پراکنده و البته بسیار ضعیف تر است. نمونه مناسب این گونه آثار را شاید بتوان در آثار آقای محمد چرمشیر و خانم نغمه ثمینی و اقتباس های ایشان از داستان های شاهنامه و یرما اثر لورکا یافت. معضل اصلی در اقتباس در کشور ما توجه بیش از حد به فرم و اولویت دادن آن بر محتوا است. به گونه ای که بیشتر این آثار بیشتر توجه خود را معطوف به بازسازی زبان و تاریخ متون اصلی می نمایند. به عبارت دیگر متونی که با این رویکرد ایجاد می شوند، مناسب تماشاگران عصر متن اصلی است تا تماشاگر امروز که حافظه تصویری او سرشار از فیلم ها، سریال ها و داستان های مدرن است.

ملک نژاد در مورد راهبرد خود برای انجام یک اقتباس پیروز اظهار کرد: رویکردی که سعی نموده ام در اقتباس از متون ادبی در پیش بگیرم، معطوف به نگاهی مجدد به مخاطب امروز کشور است. به عنوان مثال در اقتباس از متون تاریخی در وهله اول این نکته را در نظر می گیرم که متن برای تماشاگری قرار است فراوری گردد که متن را تماشا می نماید؛ نه این که با خود لغت نامه ای آورده و در صورت عدم درک معانی لغات کهن به آن رجوع می نماید. به عبارت دیگر؛ ابتدا دغدغه های مخاطب خود را شناسایی نموده و بر اساس آن، با نگاهی به تاریخ به دنبال بازسازی این دغدغه در بافتی تاریخی و دراماتیک هستم.

وی ادامه داد: نکته دیگر استفاده از نمادهای ایرانی نظیر کاشی، اسطرلاب، کوزه، پوشش های تاریخی و حتی جغرافیای بومی ایران نظیر شهرها و سکونتگاه های باستانی در ساخت اثر است. به عبارت دیگر به جای صرف بازسازی زبان تاریخی کوشش می کنم که دوره ای از تاریخ و فرهنگ را برای تماشاگر بازسازی کنم تا او در همان ابتدای داستان خود را داخل یکی از تماشاخانه های کشور و البته دوره ای از تاریخ آن احساس کند.

این نمایش نامه نویس گفت: چالش اصلی در اقتباس از سایر متون مانند متون دفاع مقدس و متون دینی حرکت بر روی لبه ای است که متن را به راحتی می تواند اسیر کلیشه های مرسوم در این دو ژانر کند. برای گذر از این مشکل، به نظر من باید قاعده بازی را تا حد زیادی تغییر داد. به عبارت دیگر به جای پررنگ کردن نقش شخصیت های قهرمان و راست کردار در داخل متن، باید به شخصیت هایی پرداخت که با پشت کردن به ارزش های والای انسانی در ورطه سقوط قرار گرفته و دین و ارزش های والای بشری به عنوان ابزاری برای نجات آن ها مطرح است.

ملک نژاد توضیح داد: این نوع نگاه باعث می گردد نقش دین به عنوان یک گوهر ارزشمند مطرح گردد که رجوع به آن می تواند حیات بخش و البته نجات بخش انسان از مسائل عصر حاضر باشد. به عبارت دیگر به جای فریاد زدن ارزش های دینی در دهان تک تک شخصیت های نمایش و گرفتار شدن در معضل شعارزدگی، می توان تنها به لحظه یا موقعیتی خاص پرداخت که در آن دین زیبایی و درخشندگی خودش را برای تماشاگر نشان داده و این گونه تا عمق جان او نفوذ می نماید.+

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 66

به "جریان نمایشنامه نویسی در کشور ما پراکنده و تقلیدی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریان نمایشنامه نویسی در کشور ما پراکنده و تقلیدی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید