خبرنگاران فاز اول طرح تحولی مکان یابی مدارس اجرا شد

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران - خبرنگاران - رییس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس گفت: فاز اول طرح تحولی مکان یابی مدارس در قالب احصای شاخصه های مربوطه انجام و به صورت نشریه ای با عنوان رابطه مکان یابی و بازتخریب فضاهای آموزشی تدوین شد.

خبرنگاران فاز اول طرح تحولی مکان یابی مدارس اجرا شد

هر یک از معاونت های وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای اهداف سند تحول بنیادین بسته های تحولی را تدوین کردند که در این میان 25 برنامه تحولی طراحی شد. در این میان بسته تحولی مکان یابی مدارس یکی از 2 بسته تحولی مربوط به سازمان نوسازی مدارس کشور است.

طرح های تحولی آجر به آجر و استقرار سامانه مکان یابی مدارس، بسته های تحولی سازمان نوسازی مدارس کشور است که به گفته رییس سازمان نوسازی مدارس با توجه به اهمیت اجرای اسناد بالادستی و به ویژه زیرنظام فضا و تجهیزات این طرح به منظور اجرای هرچه بهتر اسناد طراحی شده است.

در واقع این طرح به منظور برنامه ریزی برای مکان یابی و تخصیص بهینه فضاهای آموزشی، نقش کلیدی و تاثیرگذار در فرایند تعلیم و تربیت بچه ها و نوجوانان تنظیم شده و علاوه بر مهیا کردن امکان حصول به عدالت اجتماعی، می تواند بر کیفیت آموزشی نیز بیفزاید.

استقرار سامانه مکان یابی مدارس یاری می نماید تا تعبیه مناسب در جانمایی مجدد مدارس جدید در مکان ها صورت گیرد، به طور مثال پژوه های آموزشی بسیاری در مناطقی از کشور وجود دارد که ظرفیت دانش آموزی آن خالی است و این امکان وجود دارد که کاربری های دیگر غیرآموزشی برای آن در نظر گرفت. همچنین مدارس بسیاری در جریان سیل های اخیر آسیب دیدند و به جانمایی مجدد برحسب اطلاعات منطقه ای احتیاج دارند.

این طرح تحولی در زیر نظام فضا و تجهیزات به موضوعات مکان یابی توجه نموده است و شاخصه های مهم مکان یابی را در سامانه در نظر می گیرد.

مهراله رخشانی مهر روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران درباره طرح مکان یابی مدارس گفت: برای طرح مکان یابی مدارس یک پیشنهاد به هیات دولت فرستاده شده است که به زودی در کمیسیون زیربنایی مطرح می گردد و قرار است پس از تصویب این پیشنهاد، مصوبه هیات دولت هم گرفته گردد تا بر این اساس همه دستگاه ها ملزم به همکاری با سازمان نوسازی برای وارد کردن اطلاعات باشند.

وی با بیان اینکه شاخصه های مکان یابی مدارس احصا شده است، اضافه نمود: همچنین تهیه نرم افزار برای وارد کردن و جمع آوری اطلاعات صورت گرفته و در 2 منطقه به صورت پایلوت راستایی آزمایی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: گام بعدی در طرح تحولی مکان یابی این است که اطلاعات 4 استان از جمله زنجان و خراسان شمالی در نرم افزار وارد گردد.

رخشانی مهر اعلام نمود: این طرح درحال حاضر وارد فاز عملیاتی و اجرایی جمع آوری اطلاعات شده است و اصطلاحات فضای موجود و اطلاعات مورد احتیاج برای این سامانه جمع آوری می گردد.

وی با بیان اینکه مطالعات جمعیت شناسی هم برای استان های مورد نظر آغاز شده است، گفت: پیش بینی می گردد تا مهر 1400، اطلاعات این 4 استان هم وارد گردد و پس از آن فاز بعدی که وارد کردن اطلاعات 27 استان دیگر است، آغاز گردد.

رییس سازمان نوسازی مدارس اضافه نمود: نرم افزار مکان یابی مدارس، کاربردی و مناسب است و جای آن در سیستم تصمیم گیری کشور خالی بود، این نرم افزار براساس برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات و سند تحول بنیادین تنظیم شده است.

به گزارش خبرنگاران، رخشانی مهر پیشتر گفته بود: در تدوین این بسته تحولی، تنظیم رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور مدنظر است. به نحوی که در مناطق مختلف کشور بتوان با کمترین هزینه، موجب ایمنی و دسترسی مناسب دانش آموزان و معلمان به مدارس شد و زمینه های شکوفایی استعدادهای تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی را با بهره گیری از فضاهای مطلوب، آسایش اقلیمی و استاندارهای جهانی فراهم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در استقرار نظام مکان یابی مدارس، باید با توجه به تحولات جمعیتی و پراکنش فضاهای موجود، با رعایت ضوابط و اصول فنی مانند همجواری، ویژگی های محیطی، شعاع دسترسی، اقلیم و ظرفیت، زمین مناسب انتخاب گردد.

وی اعلام نمود: تخصیص منابع به مناطق احتیاجمند و در نتیجه ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم، استانداردسازی فرآیند مکان یابی و ساخت وساز هدفمند مدارس بر اساس تحولات جمعیتی، هزینه کرد بهینه اعتبارات و موقوفات خیرین مدرسه ساز، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرضروری و ساماندهی وضع موجود فضاهای آموزشی، امکان برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت برای مناطق مختلف کشور در سطح ملی و استانی، توجه به مخاطرات محیطی و افزایش ایمنی دانش آموزان از اهداف این برنامه است.

رخشانی مهر اضافه نمود: بر اساس مطالعات صورت گرفته، انتظار داریم پس از استقرار این سامانه، چرخش های تحول آفرین از ساخت وسازهای سلیقه ای فضاهای آموزشی به ساخت وساز هدفمند و بر اساس تحولات جمعیتی و مطالعات آمایش سرزمین، از ساخت وسازهای غیرضروری به ساماندهی و بهینه سازی وضع موجود، از ساخت مدارس کوچک به احداث فضاهای آموزشی متوسط و عظیم، از اتلاف منابع در برخی مناطق به هزینه کرد بهینه در مناطق احتیاجمند، از بی توجهی به مخاطرات محیطی به افزایش ایمنی دانش آموزان، از برنامه ریزی کوتاه مدت بر اساس تقاضای امروز به برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت بر اساس تقاضاهای آینده اتفاق بیفتد.

sahandblog.ir: سهندبلاگ، سیستم مدیریت محتوای سهند

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

banima.ir: بانیما | مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

kurdeblog.ir: وبلاگ سرگرمی و بازی، مجله سرگرمی

منبع: ایرنا
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5389

به "خبرنگاران فاز اول طرح تحولی مکان یابی مدارس اجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فاز اول طرح تحولی مکان یابی مدارس اجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید