خبرنگاران ملخ های صحرایی در راستا هجوم به استان های جنوبی

به گزارش مجله بای بلاگ، استان ها -خبرنگاران- مقام های کشاورزی هشدار داده اند که استان های جنوبی کشور طی دو تا سه هفته آینده در معرض حمله گسترده ملخ های صحرایی قرار می گیرند.

خبرنگاران ملخ های صحرایی در راستا هجوم به استان های جنوبی

آفت ملخ صحرایی که منشاء آنها شرق آفریقاست از سواحل سودان، جیبوتی، اتیوپی و سومالی وارد شبه جزیره عربستان می شوند و با مناسب شدن شرایط به شمال این کشور رفته و عموما با وزش باد از شمال عربستان وارد ایران می شوند.

به گفته بعضی مقام های کشاورزی ، انتظار می رفت حمله ملخ های صحرایی در ابتدای بهمن به استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب فارس صورت گیرد اما دما و جهت باد به سمت ایران نبود.

6 استان جنوبی کشور در حالی با هجوم گسترده ملخ های صحرایی و این آفت خطرناک روبه رو است که این استان ها بیش از 20 درصد محصولات زراعی و باغی کشور را فراوری می نمایند و 21 درصد مراتع ایران را در بر دارند.

ملخ های صحرایی در پی تنش های آب و هوایی حمله می نمایند. بارش های شدید ناگهانی و گردبادها به یکباره رطوبت را در مناطق خشک و نیمه خشک افزایش داده و زمینه را برای هجوم ملخ ها و تخم گذاری مساعد می نماید.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیشتر نیز به دنبال بارندگی های شدید و طوفان چرخنده در آفریقا که هجوم ملخ های صحرایی را به سودان و اریتره گزارش نموده بود، پیش بینی کرد که موج ملخ ها به زودی از سمت دریای سرخ وارد عربستان و مصر خواهد شد و می تواند جنوب ایران و امارات متحده عربی را تهدید کند.

مقام های سازمان جهاد کشاورزی کشور نیز حمله ملخ های صحرایی به جنوب کشور را هشدار داده و تجهیزات سم پاشی را در استان های جنوبی مستقر کردند .

گرچه آمادگی نسبی برای مبارزه با ملخ در هرمزگان و بعضی استان های جنوبی فراهم شده است اما بارندگی های شدید فروردین ماه، جنوب ایران را به محیطی مرطوب و مساعدی برای هجوم میلیونی ملخ ها تبدیل کرد و عملیات مبارزه با این آفت حالا باید در وسعت بسیار بالایی اجرا گردد .

آفت ملخ صحرایی به هر چیزی که منشا گیاهی دارد از جمله جنگل ها، مراتع، تالاب ها و محصولات سبزی و صیفی حمله می نمایند .

ملخ ها قدرت پرواز بالایی دارند و اگر باد موافق باشد روزانه 500 تا 1000 کیلومتر جابجا می شوند. با این شرایط اگر در استان های جنوبی کشور کنترل نشوند بیم آن می رود که به استان های مرکزی و شمالی نیز نفوذ نمایند.

عملیات مبارزه با ملخ ها تا قبل از تابستان و شروع فصل تخم گذاری بسیار مهم است و به همین دلیل سرعت عمل در کنترل و سم پاشی زمینی و هوایی در تمام مناطق آفت زده باید در اولویت اول قرار داشته باشد .

آبان ماه سال جاری یک دسته کوچک ملخ صحرایی از پاکستان وارد شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان شد و در آذر ماه هم دسته دیگری از سمت کویت وارد خوزستان و بوشهر شدند.

در سال های اخیر ورود این ملخ ها به ایران باعث آسیب بسیاری به زمین های کشاورزی و مراتع شده است.

ملخ ها تا دو هفته آینده به مزارع جنوب استان کرمان هجوم می برند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این باره گفته است که حسب اعلام سازمان حفظ نباتات کشور هجوم ملخ های صحرایی از دو سه هفته آینده در جنوب کشور شروع می گردد .

عباس سعیدی در نشست هفته جاری ستاد مبارزه با آفت ملخ صحرایی گفت: بارندگی های در پیش رو در اسفند ماه موجب تفریغ تخم های سال گذشته ملخ ها و و سرسبزی مراتع و پوشش گیاهی موجب مهاجرت ملخ پروازی از نواحی جنوبی کشور به استان می گردد بر این اساس برنامه ریزی لازم انجام و در حال رفع کمبودها هستیم و عمده مشکل استان تأمین خودرو وانت مناسب است که با مشارکت سایر ادارات رفع می گردد.

وی با اشاره به اقدامات سال گذشته اضافه نمود: سال گذشته ردیابی ملخ صحرایی در سطح 550 هزار هکتار در 6 شهرستان انجام و مبارزه با ملخ در سطح 6هزار و 900 هکتار انجام شد.

هجوم ملخ ها در سال زراعی جاری افزایش می یابد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت با توجه به اینکه شرایط رشد و زاد و ولد برای ملخ های صحرایی در سال زراعی جاری همچون بارندگی های خوب در شاخ آفریقا، شبه قاره هند و شبه جزیره عربستان مساعد شده، پیش بینی می گردد که با هجوم بیشتر ملخ ها به کشور در سال زراعی جاری روبرو باشیم.

کیخسرو چنگلوایی اضافه نمود: در سال زراعی گذشته مبارزه با ملخ صحرایی در سطح 450 هزار هکتار و در سال پیش از آن این مبارزه در سطح 750 هزار هکتار انجام شد.

وی گفت: که پیش بینی می گردد در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته، مبارزه با آفت ملخ صحرایی تا 2.5 برابر افزایش یابد.

آمادگی مبارزه با آفت ملخ در یک سطح میلیون هکتار وجود دارد

رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: تمهیدهای لازم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی سال جاری در سطح یک میلیون هکتار در 11 استان کشور پیش بینی شده است.

کیخسرو چنگلوایی اضافه نمود: از ابتدای سال جاری با توجه به پیش بینی حمله ملخ ها 16میلیون هکتار از عرصه ها توسط یکهزار و 500 گروه مورد رصد و پایش نهاده شد و به محض بروز نخستین نشانه های این آفت، کار مبارزه انجام شد.

وی اعلام کرد: سال جاری تا به امروز کار مبارزه در سطح 240 هکتار اجرا شده اما پیش بینی می گردد از اواخر بهمن سال جاری با هجوم چندین برابری این آفت نسبت به 2 سال گذشته روبرو شویم.

چنگلوایی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات و روسای سازمان های جهاد کشاورزی رصد و پایش آفت را انجام داده اند گفت: یکهزارو 300 تن سم برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی احتیاج است که با تمهیدات اجرا شده کل این میزان سم تامین و در انبارها نگهداری و به لحاظ تنوع و میزان آن مسئله ای وجود ندارد.

فعالیت چهار گروه پایش ملخ صحرایی در شادگان شروع شد

مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: فعالیت چهار گروه پایش و رصد ملخ صحرایی (دریایی) در زمین های کشاورزی ، نخلستان ها و تالاب شادگان شروع شد.

خلیل منیعات گفت: تا به امروز موردی از ریزش ملخ های مهاجم در شهرستان شادگان مشاهده نشده است و کارشناسان پایش در قالب گروه های دیده بانی به منظور رصد ملخ ها در روستاها و تالاب شادگان مستقر شدند تا در صورت مشاهده وارد عمل شوند.

وی از بهره برداران و کشاورزان شادگانی خواست در صورت مشاهده ملخ صحرایی به وسیله سامانه 131 و یا به مراکز کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی اطلاع دهند.

ایجاد آمادگاه دائمی مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان وبلوچستان لازم است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و ریس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ایجاد آمادگاه دائمی برای مقابله با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان به دلیل مهاجر پذیر بودن از نظر آفت لازم است.

کیخسرو چنگلوایی در ستاد گیاه پزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت نقش اقدامات حفظ نباتات در ارتقای امنیت غذایی اظهارداشت: اگر در این استان مبارزه شیمیایی علیه ملخ صحرایی پیروز نمی شد روزانه بیش از 45 میلیارد ریال به فراوریات بخش کشاورزی منطقه خسارت وارد می شد که خوشبختانه با عزم جدی این مهم بموقع انجام شد.

30 تن سم برای مبارزه با ملخ صحرایی در استان بوشهر تامین شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برای مبارزه با هجوم احتمالی آفت ملخ صحرایی، 30 تن سم و بیش از 50 دستگاه سمپاش مختلف برای مبارزه با این آفت در این استان تامین شده است.

احمد سبحانی اضافه نمود: طبق پیش بینی فائو و با توجه به شرایط اقلیمی در کشورهای شاخ آفریقا، شمال آفریقا و شبه جزیره عربستان به دلیل بارندگی های خوب و مناسب در پائیز و به تبع آن پوشش گیاهی خوب آن مناطق شرایط برای فراوری مثل و رشد ملخ صحرایی با جمعیت بالا مناسب است.

وی اعلام کرد: براین اساس پیش بینی شده است آفت ملخ صحرایی با طی کردن مراحل رشد درزمستان به دلیل شرایط غریزی برای ادامه نسل و تکثیر در مناطق بهاره به احتمال زیاد از اوایل بهمن تا پایان اسفند به استان های جنوبی بویژه بوشهر وارد گردد.

سبحانی اضافه نمود: جنوب ایران به عنوان کانون بهاره برای آفت ملخ صحرایی به شمار می رود و از زمان ورود آفت تنها یک فرصت طلایی7 تا 10 روزه برای بالغ شدن و تخم ریزی دارند که باید دراین برهه زمانی مبارزه موثر انجام گردد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه سال جاری سومین سالی است که استان بوشهر با آفت ملخ صحرایی روبرو است، گفت: با انجام مبارزه بموقع و موثر با دسته جات ورودی و پوره های آفت ملخ صحرایی که از خاک بیرون می آیند خسارت در این استان بویژه در بخش کشاورزی در حد صفر است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

تور ارمنستان: تور ارمنستان ارزان قیمت، تور لحظه آخری ایروان را از ما بخواهید.

تور پاریس: تور پاریس: دیدار از زیباترین شهر اروپا و کشور فرانسه

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 6227

به "خبرنگاران ملخ های صحرایی در راستا هجوم به استان های جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ملخ های صحرایی در راستا هجوم به استان های جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید