خبرنگاران چه بر سر هم آورده ایم؟

به گزارش مجله بای بلاگ، هر زن و شوهری می توانند بعد از سپری شدن دوران شیرین آشنایی شان، این سوال را از خود بپرسند که چه بر سر هم آورده ایم؟. آنها حتما از پاسخی که در درون خود می یابند متعجب خواهند شد و فینچر می تواند این چنین بُهتی را در سینما خلق کند.

خبرنگاران چه بر سر هم آورده ایم؟

دخترِ گمشده (Gone girl) که تا امروز آخرین ساخته منتشرشده دیوید فینچر به حساب می آید، در سال 2014 به روی پرده سینما رفت. مخاطبان جدی سینما که فینچر را با هفت، زودیاک و باشگاه مشت زنی دنبال می کردند، برای این فیلم 61 میلیون دلاری سنگ تمام گذاشتند تا این فیلم بتواند حدود 335 میلیون دلار از گیشه دشت کند. نگاه مثبت منتقدان را نیز می توان از نامزد شدن فینچر برای کارگردانی دختر گمشده در گلدن گلوب دریافت؛ جایی که در نهایت این ریچارد لینکلیتر بود که با پسرانگی جایزه را تصاحب کرد.

تریلرهایی که با چاشنی نگاه روانشناسانه بتوانند اولا باورپذیر و ثانیاً جذاب باشند، اغلب به فیلم های ماندگاری بدل می شوند و دختر گمشده از جمله آنهاست. فیلمی که فینچر آن را ساخته باشد، امتیازش در آی ام دی بی 8.1 و در راتن تومیتوز 87 از 100 از بیش از 350 نقد باشد، دیدنی است. جیلین فلین برای فیلمنامه این فیلم علی رغم کسب جوایز بسیاری از انجمن های منتقدان در آمریکا و نامزدی در گلدن گلوب، از کسب این جایزه بازماند تا کلکسیون ناکامی های این فیلم را در هفتادودومین گلدن گلوب کامل کرده باشد.

نیک و ایمی پنج سال است که زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند؛ درست صبح روز پنجمین سالگرد این ازدواج، ایمی ناپدید می شود. با گذشت زمان و حضور رسانه ها و پلیس، متوجه مشکلاتی که این زوج، اندکی پس از ازدواج داشته اند، می شویم. اگر همه ماجرا همین بود و در پایان با پیدا شدن جسد ایمی فیلم تمام می شد قطعاً منتقدان آن را یکی از بهترین های کارنامه فینچر نمی دانستند. در نیمه فیلم متوجه می شویم که ایمی زنده است و به خاطر مشکلاتی که با همسرش داشته تصمیم گرفته طوری وانمود کند که به دست او به قتل رسیده و اینجاست که تریلر با روانشناسی مخلوط شده، خالقِ سرگذشت عجیب بنجامین باتن بار دیگر هنرنمایی می کند. حتی اگر پایان فیلم را لو بدهم که نیک و ایمی پایان تصمیم می گیرند به زندگی مشترک خود ادامه دهند، هیچ چیزی از فیلم را لو نداده ام. تنها با دیدن این فیلم است که می توان هم لذت برد و هم به فکر فرو رفت و در نهایت از درون متلاشی شد.

آقای کارگردان می توانند از موسیقی، ضرباهنگ فیلم و کمدی های سیاهی که در لابه لای صحنه ها گنجانده، استفاده کند تا مثل همیشه تماشاگران بر پرده نقره ای شاهد یک فیلم جذّاب، مهیّج و البته عمیق باشند. فینچر می تواند با ترکیبی از رسانه های دیوانه کننده، رمز و راز، هیجان و اندکی روانشانسی شخصیت، ما را 149 دقیقه همراه و در یک بُهت به حال خود رها کند.

بن افلک شاید بتمن خوبی نباشد اما این بار یک شوهر بد را خوب بازی کرده و بی تفاوتی در بازی او کاملاً با فضای فیلم و فیلمنامه هماهنگ است. رزاماند پایک برای بازی نقش ایمی راه سخت تری داشته امّا او هم می تواند از همان سکانس افتتاحیه که همان اختتامیه است با یک نگاه هر آنچه را که لازم است، به مخاطب منتقل کند. از بازی خوب بازیگران مکمل هم نمی شود گذشت؛ خصوصاً کری کن در نقش خواهر نیک که به سختی می توان جایگزینی برای بازی این نقش پیدا کرد.

دختر گمشده تاثیرگذار است، چون اولا بلد است داستان بگوید و ثانیا داستانی می گوید که لایه های فراوانی دارد. فیلم از طرفی به تأثیر رسانه ها در جامعه طعنه می زند که به راحتی می توانند واقعیت را دگرگون سازند به گونه ای که دیگر هیچ کس راستش را باور نکند و از طرف دیگر اقتصاد خانواده را زمینه ساز بروز اختلافات عمیق و ریشه دار می داند و در پایان، نوع مدل تربیتی ایمی توسط پدر و مادرش است که او را به چیزی که هست تبدیل می کند. این فیلم زنگ خطری است که باید هر روز در گوش زن وشوهرها به صدا درآید تا به آنچه تا آن لحظه در زندگی مشترکشان گذشته نگاهی داشته باشند. دو خط موازی با اندک زاویه ای در ابتدای راستا، در پایانی راه کیلومترها از هم فاصله دارند. نیک و ایمی اگرچه در کنار هم خواهند بود و تولد کودکشان را جشن خواهند گرفت، اما دیگر هیچ نشانی از یک زوج در آنها نیست. نیک و ایمی هر دو قربانی و در عین حال مقصرند که در جامعه اطرافشان تنها می مانند، حتّی اگر در کنار دیگران باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2240

به "خبرنگاران چه بر سر هم آورده ایم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چه بر سر هم آورده ایم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید