دیدنی های شهر بم Bam

به گزارش مجله بای بلاگ، بَم یکی از شهرهای استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. ارگ تاریخی و شهر بم در صدر مراکز گردشگری استان کرمان قرار گرفته و به قلب تپنده جذب مسافر و پایتخت گردشگری جنوب شرق تبدیل شده است. بم در بخش مرکزی شهرستان بم قرار گرفته است.این شهر به لحاظ تاریخی و محصولات کشاورزی (به ویژه خرما)، معروفیت جهانی دارد. شهر قدیم بم یکی از پنج کورهٔ ایالت فارس بود و به دروازه شرق ایران شهرت داشته است.در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی بم بیشتر آشنا شوید.

دیدنی های شهر بم Bam

ارگ بم

ارگ تاریخی بم با بیش از دوهزار و پانصد سال قدمت در نزدیکی شهر بم قرار گرفته است. این ارگ عظیم که در فهرست میراث دنیای یونسکو با عنوان بم و فضای فرهنگی آن به ثبت رسیده است، در راستا جاده ابریشم قرار گرفته است و در سده پنجم پیش از میلاد ساخته شده است. تا حدود دو قرن پیش مردم در ارگ زندگی می کردند. در طول تاریخ ارگ بم بارها مورد یورش قرار گرفته و بازسازی شده است.ارگ بم را به بهمن پسر گشتاسپ نسبت می دهند. ارگ بم و شهر آن از جمله قلعه های نظامی بسیار مهم و تاریخی به شمار می فرایند. این ارگ نمونه کاملی از شیوه های معماری ایران است.بنای ساختمان از خشت، آجر و گل و بزرگ ترین مجموعه خشتی دنیا است و یکی از زیباترین بناهای عصر اشکانیان به شمار می آید.ارگ تاریخی بم، نخستین نقطه تلاقی معماری و شهرنشینی ایران، در دی ماه سال 1382 بر اثر زلزله ای مهیب به تلی از خاک تبدیل شد. در اثر این زلزله، بیش از 80 درصد ارگ تاریخی بم از بین رفت.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

ارگ جدید بم

مجموعه توریستی ارگ جدید بم که در 10 کیلومتری شهرستان بم واقع شده است، یکی از مجهز ترین مناطق توریستی صنعتی ایران محسوب می گردد، شهرک عظیم و مدرن ارگ جدید با برخورداری از پیشرفته ترین تجهیزات ، دارای دهکده توریستی مدرن ، تاسیسات رفاهی و فضاهای توریستی متعدد است، انواع واحد های مسکونی و خدماتی منطقه کویر به شکل سنتی خود احداث شده و وجود چند باغ ایرانی بر جذابیت آن افزوده است .در این منطقه هتل با استانداردهای ممتاز اقامت ، فضای سبز ، امکانات ورزشی و رفاهی وجود دارد، علاوه بر آن مکان های پذیرایی شامل رستوران ، چایخانه ، کافی شاپ ، پیست اسب سواری ، دوچرخه سواری ، استخر شنا ، دریاچه و آلاچیق و دیگر تسهیلات پذیرایی از امکانات این مجتمع تفریحی و توریستی محسوب می گردد .

تل آتشین دارستان بم

تل آتشین دارستان که یکی از جاهای دیدنی بم در استان کرمان است در 30 کیلومتری شرق ارگ قدیم بم قرار گرفته است.استان کرمان آثار تاریخی ارزشمندی مانند ارگ بم دارد که با قدمتی دو هزار و پانصد ساله بزرگترین بنای خشتی در دنیا است و به ثبت رسیده است. تل آتشین دارستان نیز تپه ای باستانی است و همانطور که گفتیم در 30 کیلومتری شرق ارگ قدیم بم قرار گرفته است.تل آتشین دارستان بم در کرمان قدمتی 7 تا 9 هزار ساله دارد و یکی از روستا های اولیه و پیش از سفال یا بی سفال در جنوب شرق ایران شناخته می گردد. این روستا در زمان اوج خود خالی از سکنه می گردد. دلیل این امر هنوز برای باستان شناسان معین و شناخته شده نیست. اولین تحقیقات و کاوش های باستانی و باستان شناسی در تل آتشین دارستان در دهه 50 انجام شد.

آستان مقدس امام زاده اسیری

یکی از زیارت گاه های بم، آستان مقدس امام زاده اسیری است. نسب شریف این امام زاده با یک واسطه امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد. این امام زاده معروف به علی الخیر است. منقول است که ایشان بر اثر توطئه خوارج و به دستور حاکم وقت شهید می شوند. مدت ها پیش محل دفن این امام زاده باغی بوده که در آن اسیران نگه داشته می شدند، به همین دلیل این مکان به امام زاده اسیری معروف است. اخیرا گنبد این امام زاده تعویض شده است و قرار است که ضریحی جدید جایگزین ضریح چوبی گردد. این امام زاده در خیابان طباطبایی شهرستان بم واقع شده است.

مسجد وکیل بم

این بنا در کنار قیصریه زردشتیان و در جوار حمامی به همین نام در شهرستان بم واقع شده و در زمان حکومت محمد اسماعیل خان وکیل الملک بر کرمان (1277-1248 ه . ق) ساخته شده است . بنای مسجد دارای صحن ، ایوان و شبستان های ستوندار است .که متاسفانه در زلزله شهر بم ویران شد .

روستای دهبکری

روستای دهبکری یکی از ییلاق های سرسبز شهر بم است که در روزهای گرم تابستان آب و هوایی خنک دارد و با جاذبه های طبیعی متنوعی مانند باغ های میوه، آبشارها، چشمه ها و رودخانه ها به یکی از روستاهای گردشگر پذیر استان کرمان تبدیل شده است. این روستا جزو منطقه های حفاظت شده ایران است که زیستگاه خرس آسیایی ست. این روستا زیستگاه خرس آسیایی است و جزو منطقه های حفاظت شده نیز است.

آبشار باغچمک

آبشار باغچمک در استان کرمان واقع است. این آبشار در 5 کیلومتری شهر بم و در راستا رودخانه روستای باغچمک قرار گرفته است. روستای باغچمک از توابع بخش مرکزی شهرستان بم و در غرب این شهرستان قرار گرفته است. زیبایی آبشار کوچک، بیشتر درفصول پاییز وزمستان، با افزایش جریان آب های سطحی باغچمک جلوه گر است. در این روستا، رشته های قنات نیز جلوه ای دیگرازحضور طراوت آب می باشند و یکی از پرآب ترین قنات های ایران درباغچمک قرار گرفته است.

بازار سنتی سرپوشیده بم

بنا به موقعیت شهر بم و قرار دریافت این شهر در راستا سیستان و بلوچستان، بم به دروازه ای برای تجار کشورهای شرقی و استان سیستان و بلوچستان به استان های مرکزی کشور تبدیل شده است . در این میان بازار سنتی و سرپوشیده بم صندلی ویژه ای دارد.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را زا ما بخواهید.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 428

به "دیدنی های شهر بم Bam" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های شهر بم Bam"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید