سوغات روسیه چیست؟

به گزارش مجله بای بلاگ، با آغاز جام جهانی فوتبال روسیه و هجوم هوادارن فوتبال از سراسر جهان، بازار خرید سوغاتی داغ خواهد بود و هرکسی در پی خرید چیزی است که آنرا هدیه دهد یا به اسم یادگاری از سفرش به روسیه آنرا داشته باشد، اما سوغات روسیه چیست و چه چیزی را میتوانید به اسم یک یادگاری از این کشور خریداری کنید؟

سوغات روسیه چیست؟

در ادامه برخی از لوازم سوغاتی روسیه را معرفی میکنیم:

  1. سرامیکهای جژل

اگر علاقمند به خرید لوازم دکوری سرامیکی منزل هستید حتماً باید سراغ سرامیکهای جژل بروید. چرا که این سبک سرامیکها 200 سال قدمت داشته و از روستای جژل (Gzhel) نشأت گرفته است. معمول ترین و قدیمی ترین طراحی های این نوع سرامیکها با رنگهای آبی و سفید بوده و در انواع متنوعی از کاسه، ست چایخوری و غذاخوری، لیوان و انواع مجسمه و ابزارهای زینتی منزل ساخته شده است. این نوع رنگ آمیزی از سرزمینهای هلندی برگرفته شده است. ابتدا محصول از خاک سرامیک ساخته شده و با اکسید کبالت که رنگ مشکی دارد طراحی می شود، سپس روی آن با لعاب سفید پوشانده شده و در کوره پخته می شود. پس از پخته شدن لعاب در اثر حرارت شفاف شده و اکسید کبالت هم به رنگ آبی آسمانی در خواهد آمد. تمامی طراحیها روی این سرامیکها کار دست بوده و هنر نقاشان روس می باشد.

برترین سوغاتی در روسیه

  1. شالهای پاولوف پوساد

یکی از پرطرفدارترین و پرفروشترین سوغاتیهای روسی که در هر مغازه ای می توان آن را یافت شالهای پاولوف پوساد است. شاید برترین سوغاتی روسیه باشد که در کمد لباس هر خانمی جلوه گر شود. حتی در فصل سرما هم وقتی که در حال گشت و گذار در شهرهای روسی هستید می توانید خانمهای متعدد و متفاوتی را ببینید که به نوعی از این شالهای در پوشش خود بهره برده اند.

تاریخچه شال های Pavlovo-Posad به اواخر قرن هجدهم می رسد، زمانی که کارخانه از طریق ایوان لابشین تاسیس شد. کسب و کار او بسرعت در نقاط مختلف روسیه بسیار پیروز و شناخته شد. در ابتدا ساخت شال های پشمی از نخ از طریق چاپ با رنگ های مختلف بسیار پر هزینه بود. در نتیجه با استفاده از دوک چوبی نخهای رنگ شده هر رج از شال بطور جداگانه در کنار هم بافته می شد.

در اواخر قرن نوزدهم، چاپ با ورق فلزی جایگزین شد و بعد از آن هم چاپ غلتکی جایگزین شد. ویژگی شاخص این شال، تزئینات غافلگیر کننده و مجذوب کننده گل و سبزه بر روی شال با منگوله هایی در لبه های آن است.

انواع شال ها در رنگ ها و سبک ها زینتی متفاوت می توانند نظر و سلیقه هر بانوی شیک پوش را برآورده سازند. جای تعجب ندارد که در قرن بیستم و در سال 1938 آقای Pavlovo Posad جایزه عظیم نمایشگاه دنیای پاریس را دریافت کرد و چند سال بعد در 1959 در نمایشگاه تجارت دنیای بروسل هم برترین محصول محسوب شد.

بنابراین شالهای Pavlovo Posad نه تنها در روسیه بلکه فراتر از آن مرزها در تمام دنیا شناخته شده و دوست داشته شده اند و امروزه می توان انگیزه های او را در مجموعه آثار طراحان لباسهای مد بانوان دید.

سوغات کشور روسیه

  1. ظروف خوخلوما (Khokhloma)

خوخلوما یک هنر سنتی روسی است که در قرن 17 میلادی از منطقه نیژنی نووگورود منشا گرفته است. سبک خوخلوما را می توان به راحتی از روی الگوی گل قرمز و طلایی آن در پس زمینه تاریک شناخت. محبوب ترین الگوهای نقاشی شامل گلها، توت فرنگی، شاخه های خاکستری کوهستانی، گاهی اوقات پرندگان، ماهی و حیوانات است.

قطعات زیبا از کارد و چنگال و ابزار طراحی شده به شما تصور استفاده از طلا را می دهد اما استادان خوخلوما یک راز جالب از ‘طلایی بودن را برای خود حفظ نموده اند. در ابتدا ظروف با پودر قلع پوشیده شده و در روغن کتان قرار گرفته و سپس در کوره پخته می شوند. در نتیجه حرارت، روغن کتان زرد شده و قلع مانند طلا شروع به درخشش می نماید.

شایان ذکر است که هنرهای خوخلوما از طریق هنرمندان به نام روسی طراحی و ایجاد شده است، چرا که تکنیک نقاشی و سبکهای آن ها کاملا مشابه است.

برخی از مورخان معتقدند که این صنایع دستی از طریق دینداران قدیمی شروع شده است، همان گروهی از مردم که اصلاحات کلیسای قرن هفدهم را قبول نکردند و از طریق مقامات شدیدا مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیاری از آنها از شهرهای عظیم فرار کردند و در جنگل های نیژنی نووگورود پناه گرفتند.

صنایع دستی خوخلاما در اوایل قرن بیستم از بین رفت، اما در دوران شوروی سابق احیا شد. مراکز عمده فراوری آن عبارتند از: کارخانۀ خوخلاما در نزدیکی روستای خوخلاما و کارخانه نقاشی آن محصولات در شهر سمیونوف.

  1. ساز بالالایکا

بالالایکا یک ساز رشته ای چوبی است که به نظر شبیه یک گیتار با پایه مثلثی می باشد. مجموعه ای از ابزار و ادوات بالالایکا وجود دارد که هر یک از آنها در میزان و ابعاد فرق دارد. استفاده از بالالایکا امروز هنوز جریان دارد اما در واقع انعکاسی از موسیقی قدیمی فولکلور روسی است که به دوران قرن نوزدهم برمی شود.

  1. میناکاری (لعابکاری) روستوف

میناها یا لعاب های روستوف امروزه در روسیه بسیار محبوب هستند. در طول سفر شما می توانید گوشواره های زیبا، سنجاق سینه، گردنبند، جعبه با نقاشی های مینیاتوری را پیدا کنید.

  1. چبورشکا

به نظر می رسد که هر کشوری دارای یک شخصیت پرطرفدار و محبوب می باشد حال چه شخصیت وینی پو (خرس کوچولو) و یا پری دریایی باشد. در روسیه Cheburashka یا همان چبرشکا قهرمان دنیا ادبیات بچه ها است. بعلاوه به نام Topple (تاپل) شناخته می شود، این حیوان کوچک که به نظر می رسد مثل یک میمون می باشد، نماد ملی ادبیات بچه ها در روسیه است.

  1. تخم مرغ عید پاک

شما احتمالا با تخم مرغ عید پاک Faberge (فابرز) آشنا هستید. این قطعه از آثار هنری از طریق جواهری کارل گوستاو فابرز روسی Karl Gustav Faberge برای ماریا فدورونا (Maria Fedorovna) همسر الکساندر سوم برای عید پاک ساخته شده بود. این روزها، تعداد زیادی از نسخه های این شاهکار مشهور را در سراسر روسیه پیدا خواهید کرد. اینها تخم مرغ هایی زیبا هستند که از طلا یا نقره ساخته شده اند و با کریستال ها، مروارید، عاج، یشم، الماس، زعفران و غیره تزئین شده اند. قیمتها هم با توجه به اینکه تخم مرغها از چه ساخته شده باشند بسیار متنوع و متفاوت می باشند.

منبع: آلامتو
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 7800

به "سوغات روسیه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات روسیه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید