طرح اقتصاد هوشمند به کجا رسید؟

به گزارش مجله بای بلاگ، اقتصاد هوشمند یکی از طرح های وزارت اقتصاد در سال 1398 بود که طبق گفته وزیر اقتصاد، اقداماتی همچون تدوین و ابلاغ سیاست ها و راهبردهای بانکداری دیجیتال به بانک ها، دریافت اظهارنامه های مالیاتی در فضای الکترونیکی و الکترونیکی شدن زیر مجموعه های وزارت اقتصاد و طرح سوت زنی از جمله گام های طی شده برای رسیدن به این نوع اقتصاد است.

طرح اقتصاد هوشمند به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگاران، وزیر امور مالی و دارایی از زمانی که به این مقام منصوب شده، موضوع اقتصاد هوشمند را مطرح نموده و گفته که در صورت محقق شدن اقتصاد هوشمند، این امر موجب کاهش ارتباطات چهره به چهره، شفافیت فرآیندها و در نتیجه کاهش و حذف فساد می گردد که یکی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه، طرح سوت زنی است که از طریق آن مردم می توانند در صورت مشاهده فساد، آن را به دستگاه های ذی ربط اطلاع دهند.

این مقام مسئول در آخرین نشست خبری خود در سال 1398، در این زمینه گفت که هرگاه این افشاگری فساد منجر به صدور حکم گردد، پاداش داده خواهد شد اما تا به امروز منجر به صدور حکم نشده و دو مورد در این زمینه در حال آنالیز است که اگر به نتیجه برسد، مشمول جایزه خواهد شد.

سوت زنی، طرحی است که وزیر اقتصاد برای مبارزه با فساد برنامه ریزی نموده و سیستمی است که با راه اندازی آن، افراد در کوتاه ترین زمان ممکن و به راحتی فساد رخ داده را اعلام می نمایند و هر فردی که در هر فضایی با یک فساد روبرو شد، می تواند سوت بزند و این موضوع را در اختیار دستگاه های نظارتی قرار دهد.

ضروت حمایت قضایی از افشاگران فساد

در این زمینه بهنام ملکی - یک کارشناس مالی - به خبرنگاران، اظهار کرد که موضوع سوت زنی در اقتصاد کشور باید عملی گردد. اگر سازمان و دستگاه هایی درگیر اختلاس و فساد هستند با افشای این موضوع، فردی که آن را افشا می نماید تحت حمایت قضایی قرار گیرد.

به اعتقاد وی، این افراد باید از پاداش هم بهره مند شوند. همچنین این طرح، باید به گونه ای باشد که هم رسانه ها و هم مردم آن را رصد نمایند و اگر این طرح به صورت قانون مند عملیاتی گردد، کشور از نظر مالی بیمه خواهد شد.

اقدامات وزارت اقتصاد در پیشبرد اقتصاد هوشمند در سال 98

علاوه براین، طبق اعلام وزیر اقتصاد در راستای هوشمندسازی اقتصاد کشور تا خاتمه سال 1398، اقداماتی همچون تدوین و ابلاغ سیاست ها و راهبردهای بانکداری دیجیتال به بانک ها، دریافت اظهارنامه های مالیاتی در فضای الکترونیکی و الکترونیکی شدن زیر مجموعه های وزارت اقتصاد صورت گرفته است.

به اعتقاد دژپسند، ناگزیر از رفتن به سمت اقتصاد هوشمند و دیجیتال هستیم، چراکه این امر باعث افزایش بهره وری، شفافیت، روان سازی امور، کاهش هزینه ها و مبارزه با فساد می گردد. اگر می خواهیم با فساد بجنگیم باید کارها الکترونیکی گردد و از اقتصاد مقاوم به سمت اقتصاد هوشمند برویم و آن را الکترونیکی کنیم.

برای اقتصاد هوشمند، مقررات باید تغییر نمایند

همچنین، این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای راه اندازی اقتصاد هوشمند، مقررات و حتی کارکرد عوامل انسانی باید تغییر نمایند، اعلام نموده که ایجاد زیرساخت ها یکی از وظایف وزارت اقتصاد است که در نهایت باعث ایجاد تحول در فضای بانک، بیمه، بورس، مالیات و حتی فضای کسب و کار خواهد شد.

فناوری های نوین، حلال مسائل مالی

دژپسند گفته که به دنبال ایجاد یک کمیته راهبردی برای پیشبرد اقتصاد هوشمند هستیم و باور دولت این است که بسیاری از مسائل با فناوری های نوین قابل حل است.

طبق گفته وزیر اقتصاد، یکی از پایه های اصلی اقتصاد هوشمند اقتصاد دانش بنیان است که در آن جا شرکت های دانش بنیان از موضع تکنولوژی و دیجیتالی و مواردی از این دست نقش کلیدی پیدا می نمایند و ما می خواهیم که در مورد مالیات، بانکداری، صدور مجوز، گمرک و مواردی از این دست، نقش آدم را به عنوان عامل و اپراتور به صفر برسانیم.

اقتصاد هوشمند چیست؟

لازم به ذکر است؛ اقتصاد هوشمند یا دیجیتال یکی از شش مولفه اساسی شهر هوشمند است که این شهر هوشمند یک رویکرد جدید در مدیریت شهری ایجاد می نماید که به واسطه آن شهروندان می توانند به راحتی با سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی ارتباط برقرار نموده و در هزینه و زمان خود صرفه جویی نمایند که همه این ها از طریق فناوری های اطلاعات و ارتباطات امکان پذیر است.

با این تعریف، اقتصاد هوشمند نه تنها منجر به کاهش فساد در اقتصاد کشور که این روزها موضوع و معضل داغ مالی کشورمان است می گردد، بلکه می تواند در هوشمندسازی شهر، صرفه جویی در زمان و هزینه مردم هم نقش داشته باشد تا آن ها هم کمتر زمان و انرژی خود را صرف بالا رفتن از پله های ساختمان های اداری برای برطرف مسائل خود نمایند. همچنین، این اقدام با کاهش ارتباطات چهره به چهره، رفت و آمد شهروندان با وسیله نقلیه شخصی را کاهش می دهد که این امر، می تواند در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری هم نقش مفیدی داشته باشد.

با این تفاسیر، برای رسیدن حتمی و کامل به اقتصاد هوشمند، وزارت اقتصاد هنوز گام های زیاد و بزرگی در پیش دارد که باید طی کند و در این زمینه، باید برای سال 1399 برنامه ریزی و اقدامات دقیق و جدی در جهت عملیاتی شدن اقتصاد هوشمند در کشور توسط این وزارتخانه صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 1336

به "طرح اقتصاد هوشمند به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح اقتصاد هوشمند به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید