غفلت از توریسم زمستانی به رغم اهمیت آن در اشتغال زایی و کارآفرینی

به گزارش مجله بای بلاگ، علی اکبر عبدالملکی،رئیس کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران با اشاره به ظرفیت های کشور در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری زمستانی می گوید: این رشته صنعت گردشگری در اشتغال زایی و کارآفرینی سهم بسزایی دارد و به اعتقادم در دهه های گذشته از توجه به آن غافل بوده ایم.

غفلت از توریسم زمستانی به رغم اهمیت آن در اشتغال زایی و کارآفرینی

او ابراز امیدواری می نماید با راه اندازی فدراسیون گردشگری از سوی بخش خصوصی شاهد توسعه صنعت گردشگری در تمامی رشته ها بخصوص گردشگری زمستانی باشیم.

عبدالملکی، بارش های برف در نقاط مختلف کشور را فرصت مغتنمی برای برنامه ریزی در جذب توریسم زمستانی می داند و معتقد است که باید از سرمایه های نقاط مختلف برای توسعه صنعت گردشگری بهره مند شویم.

این فعال صنعت گردشگری کشور، با تاکید بر توسعه خدمات گردشگری و ورود سرمایه گذاران به این رشته گردشگری بیان می نماید: افراد علاقمند به سرمایه گذاری در توریسم با شناخت از موقعیت اقلیمی مناطق به این فرصت های سرمایه گذاری ورود پیدا می نمایند.

عبدالملکی با اشاره به بهره بردن از تجربیات کشورهای فعال در زمینه توریسم زمستانی از جمله اسکاندیناوی، اضافه می نماید: به هر حال آنها راهی را رفته اند که ما هنور در ابتدای آن هستیم و می توان با بهره بردن از تجربیات تیم های مشاوره آنها زمینه را برای ورود سرمایه گذاران کلید زد.

او تصریح می نماید: برای نمونه چین هر ساله با برگزاری جشنواره یخی هاربن و کره جنوبی با برگزاری جشنواره ماهیگیری روی رودخانه های یخی توانسته اند به عنوان مقاصدی در آسیا شناخته شوند اما در منطقه خاورمیانه هنوز مقصد گردشگری مناسبی به صنعت گردشگری زمستانی دهکده جهانی معرفی نشده حال آنکه کشورمان دارای بهترین شرایط آب و هوایی است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، با تاکید بر ایجاد جاذبه ها و تنوع در بسترهای سرمایه گذاری در نقاط سردسیر کشور یادآور می گردد: کشورهای همسایه بخصوص حوزه خلیج فارس علاقمند به گردش در روزهای برفی سال هستند و دوست دارند، آرامش در زمستان برفی را نیز تجربه نمایند و می توان با تبلیغات و بازاریابی در این قبیل کشورها زمینه را برای جذب قابل توجه توریسم فراهم کرد.

عبدالملکی برگزاری جشنواره تندیس های یخی، برپایی کلبه ها و هتل های یخی،مسابقات اسکی روی برف و غیره را بهانه های جذب توریسم در فصل سرد سال بیان می نماید و اینکه تنوع برنامه ها در سوق دادن گردشگران به نقاط برف خیز بسیار حائز اهمیت است.

مهم ترین موانع توسعه توریسم زمستانی در ایران

عبدالملکی می گوید: 16 پیست اسکی در کشور فعال است که از میان آن ها3 مجموعه دارای امکانات اقامتی، 5 مجموعه فقط دارای رستوران و بقیه از حداقل امکانات محروم هستند و در صورت تجهیز آنها می توان با استفاده از گرایش تجربه برف در گردشگران منطقه بخصوص نواحی جنوب خلیج فارس و البته کشورهای عربی همسایه به درآمد هنگفتی در این زمینه دست یافت.

عبدالملکی نبود امکانات امدادی و پزشکی در بعضی از مناطق هدف گردشگری زمستانی را از دیگر موانع سد راه این صنعت بیان می نماید و می گوید: این نشان می دهد که گردشگری زمستانی به دلیل تنوع خود، احتیاج به زیرساخت هایی دارد و به دلیل پرمخاطره بودن گردشگری زمستانی برای گردشگران، ایران باید ابتدا زیرساخت های مناسب را برای این صنعت ایجاد نموده و توسعه دهد و بعد سراغ معرفی جاذبه ها و بازاریابی و جذب جهانگرد برود.

او می گوید: وجود این بستر مناسب برای توسعه گردشگری زمستانه در ایران چه از نظر بازار هدف و چه از نظر امکانات طبیعی از بین این تعداد پیست اسکی تنها پیست های آبعلی، شمشک و دیزین در استان تهران قابلیت پذیرایی از گردشگران خارجی را دارد و دیگر امکانات هنوز در حد مناسب برای اقامت و پذیرایی از گردشگران خارجی تجهیز نشده اند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از این صنعت، تصریح می نماید: بخش دولتی باید با شناخت از اقلیم چهار فصل ایران در برنامه ریزی های خود در ارتباط با صنعت گردشگری به این رشته هم نگاه ویژه داشته باشند و این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی کشور به یک وزارتخانه تبدیل شده است.

او تاکید می نماید: توریسم زمستانی جزو رشته های درآمدزا برای سرمایه گذاران است و دولت در قالب مشوق های سرمایه گذاری همگان را به این سمت تشویق کند. البته در این راه اتاق ایران هم برنامه های متنوعی با راه اندازی فدراسیون گردشگری درنظر دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کار وابسته اتاق ایران در عین حال تاکید می نماید: مناطقی که برای توریسم زمستانی مورد توجه قرار می گیرند باید شرایطی را داشته باشند که رضایت گردشگران فراهم گردد. مهمترین آنها هم اقامت است که باید استانداردهای لازم و چشم انداز زیبا را داشته باشد.

او معتقد است: سفر زمستانی نباید به دو جزیره قشم و کیش خلاصه گردد. جزایر دیگر خلیج فارس مثل جزیره هنگام هم قابلیت های بسیاری برای گردشگری دارند که روی آن سرمایه گذاری نشده است.

او می گوید: وقتی در مدیترانه فصل گردشگری به سرانجام می رسد، گردشگری در سواحل خلیج فارس و دریای عمان می تواند به خوبی جای آن را پر کند که علاوه بر بازدید از سایت های تاریخی جنوب کشور می توان انواع ورزش های آبی و ساحلی را توسعه داد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5732

به "غفلت از توریسم زمستانی به رغم اهمیت آن در اشتغال زایی و کارآفرینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غفلت از توریسم زمستانی به رغم اهمیت آن در اشتغال زایی و کارآفرینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید