فواید پیچک برای سلامتی

به گزارش مجله بای بلاگ، پیچک، گیاه بالارونده است، این گیاه بومی اروپای غربی، مرکزی و جنوبی است و در طب سنتی از برگ های آن برای درمان بیماری های متعدد استفاده می شود. با ما همراه باشید تا به بررسی فواید گیاه پیچک برای سلامتی بپردازیم.

فواید پیچک برای سلامتی
گیاه پیچک عمدتاً در سراسر اروپا، آسیا، شمال آفریقا و منطقه ها اقیانوس آرام یافت می شود. از این گیاه حدود 15 گونه مختلف وجود دارد که از طریق خزش در امتداد زمین رشد می کنند تا زمانی که از سطحی مانند درخت یا دیوار بالا برود. در این مرحله، پیچک می تواند به طور مستقیم به نور خورشید دسترسی پیدا کند و پس ازآن به سرعت رشد خود را ادامه می دهد. برگ این گیاه نه تنها تزئینی است، بلکه از آن برای به کار بردن در ساختمان ها نیز استفاده می شود و همچنین خواص دارویی نیز دارد. از برگ های این گیاه هزاران سال است که در طب سنتی از اروپا تا به آسیا استفاده می شود و دارای جایگاهی مهم در تاریخ (علم پزشک) است.

از برگ های این گیاه هم به صورت مصرفی و هم به صورت موضعی استفاده شوند، از این گیاه به عنوان تنتور، چای یا دم نوش استفاده می شود، اما باید مراقب بود که چه میزان از این گیاه استفاده می کنید، هرچند این گیاه به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته شده است و اجزای شیمیایی آن مزایای سلامتی را در بدن فرد مصرف کننده می دهد اما اگر از آن به میزان زیاد استفاده شود مضر می باشد.

برخی از خواص پیچک عبارت اند از: توانایی این گیاه در از بین بردن احتقان، بالا رفتن سرعت بهبود، افزایش فرایند رساندن اکسیژن به بدن، کاهش التهاب، تسکین و آرامش بخشیدن به معده، افزایش سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامتی پوست است.

سم زدایی بدنگیاه پیچک به ارگان های کبد و کیسه صفرا کمک می کند تا بهتر عمل کنند و همچنین سموم را از بدن به طور مؤثرتری دفع کنند، همین امر باعث تصفیه خون و کاهش فشار بر این سیستم های حیاتی می شود.1

اثرات ضد التهابییکی از شناخته شده ترین مزایای استفاده از پیچک، به ویژه پیچک انگلیسی، برای درمان مسائل التهابی در بدن است. اگر از بیماری آرتریت، نقرس و یا روماتیسم رنج می برید، می توانید این گیاه را به صورت چای مصرف کنید یا برگ های آن را به طور مستقیم به روی نقاط ملتهب بکشید. برای افرادی که ناراحتی و درد ناشی از آسیب یا جراحی را تجربه می کنند، پماد موضعی توصیه می شود. این گیاه دارویی می تواند التهاب داخلی را بهبود بخشد و دارای انواع مختلفی از کاربرد در دستگاه های مختلف بدن است.

مراقبت از پوستبرای قرن ها، مردم از برگ های پیچک استفاده می کرده اند تا درد و عفونت زخم های سوختگی را بر روی پوست خود را به حداقل برسانند. این گیاه همچنین برای زخم های باز یا دیگر زخم ها کارایی دارد، زیرا خواص ضد باکتری خاص برگ های آن، بر اساس ماهیت حفاظتی ساپونین های موجود در برگ آن است. این گیاه همچنین می تواند به کاهش ناراحتی و تحریک ناشی از بیماری پسوریازیس، اگزما، آکنه و سایر مسائل بهداشتی مرتبط با پوست به فرد مصرف کننده کمک کند.

احتقان را کاهش می دهد از برگ های پیچک معمولاً برای از بین بردن احتقان و التهاب دستگاه تنفسی استفاده می شود. آن ها به عنوان یک خلط آور عمل می کنند و می توانند خلط و مخاط در سیستم برونش را تجزیه کنند. با از بین بردن این زمینه های پرورش پاتوژن ها و باکتری ها، می توانید سلامت کلی خود را بهبود بخشید و زمان بهبودی خود را بعد از ابتلای به بیماری کاهش دهید. این امر همچنین باعث می شود که عصاره این گیاه برای تسکین واکنش های آلرژیک و آسم مؤثر باشد، زیرا باعث کاهش التهاب این قسمت ها می شود.

خواص ضد باکتریعلاوه بر خواص ضد باکتریایی آن، پیجک دارای خاصیت آنتی هلمتیک (ضد انگلی) و ضدالتهابی است که این امر برای حذف کرم ها و انگل های روده ای مناسب است. شما می توانید روده خود را با مصرف این گیاه و استفاده از خواص پیچک پاک کنید و همچنین به صورت موضعی لوسیون یا عصاره آن را برای رهایی از این شپش های ناراحت کننده و خارش مصرف کنید.2

پیشگیری از ابتلای به سرطاناگرچه در این زمینه تحقیقات هنوز در حال انجام است، اما بسکمک از خواص پیچک را در حال حاضر نشان داده اند و نتایج این تحقیقات نشان می دهد که این گیاه دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی است که به این معنی است که آن ها می توانند از توسعه و یا توسعه سرطان در فرد مصرف کننده آن جلوگیری کنند. با حذف رادیکال های آزاد و جلوگیری از جهش و آپوپتوز، برگ های پیچک می توانند بدن را از طیف وسیعی از بیماری های مزمن، از جمله ابتلای به سرطان محافظت کنند.

موارد احتیاطبرخی از افراد گزارش کرده اند که تماس مستقیم این گیاه با پوست موجب تحریک می شود، بنابراین اگر پوست شما حساس باشد، ابتدا آن را به میزان میانه مصرف کنید و واکنش خود را ببینید. در بیشتر موارد مصرف خوراکی این گیاه بی خطر است. با این حال، اگر باردار هستید، از مکمل یا عصاره پیچک استفاده نکنید، زیرا ترکیب قوی مواد شیمیایی آن می تواند مضر باشد. همان طور که همیشه لازم است، قبل از انجام تغییرات عمده در رژیم بهداشتی خود، با یک متخصص پزشکی یا گیاه پزشک در این زمینه مشورت کنید.3

معینات ظاهریپیچک صحرایی، گیاهی است علفی که ساقه های منشعب آن به طول 40 تا 100 سانتیمتر می رسد، حالت افتاده یا بالا رونده دارد. برگ های آن بیضوی دراز و دارای دولوب معین در قاعده پهنک است به طوری که به آن ظاهر سرنیزه ای می دهد. گل های آن به رنگ های صورتی ، سفید و یا مخلوطی از این دو رنگ است و در طول ساقه نیز به وضع منفرد یا به تعداد دوتایی ظاهر می شود. در سطح خارجی جام گل آن، گاهی لکه های ارغوانی مشاهده می شود. پس از آمیزش گل های آن، راس دمگل ها به سمت پایین خمیدگی حاصل می کند به طوری که میوه دارای حالت آویخته است.

محل رویش پیچک صحرایی در بیشتر مزارع، باغ ها و کنار جاده ها رشد می کند. این گیاه، در بیشتر نواحی ایران از جمله: در 1500 متری قوچان، خراسان، قم، آبادان، فارس، اراک،رودبار، اطراف تهران یافت می شود.

روش مصرفمی توان شیوه حاصل از فشردن گیاه، ریشه پودر شده و نیز دم کرده این گیاه را جهت مصارف خوراکی مورد استفاده قرار داد.

جهت تهیه دم کرده می بایست 1 تا 2 قاشق از گیاه خرد شده را به یک فنجان آب افرود. و سپس میل کرد.4

کاشت گیاه پیچکاین گیاه به نور زیادی نیازمند است. همچنین خاک این گیاه برای کاشت باید دارای زهکشی مناسبی باشد. مکان کاشت این گیاه نباید در معرض بادهای خشک و یا سرد باشد. دمای موردنیاز در زمان کاشت بذر پیچک 64 درجه فارنهایت است.

دانه پیچک را باید به مدت 24 ساعت قبل از کاشت درون آب قرارداد تا خیس بخورد.

پس از کاشت دانه های این گیاه باید به طور کامل آبکمک شود.

برای نگهداری این گیاهان در هنگام داشتن ارتفاع زیاد باید از داربست استفاده نمود.

اگر بخواهید این گیاه را درون منزل بکارید باید 4 تا 6 هفته قبل از آخرین سرمای منطقه، دانه آن کاشته شود.

جمع آوری دانه های پیچکبرای جمع آوری دانه ها باید غلاف دانه کاملاً خشک شود. سپس غلاف را شکسته و دانه های درون آن را جمع کنید. هر گل می تواند 1 الی چندین دانه داشته باشد.

مراقبت از گیاه پیچکبه منظور ایجاد یک سیستم ریشه ای گسترده و عمیق باید از یک برنامه آبکمک منظم در طول اولین فصل رشد پیروی کنید. علف های هرز را تا زمانی که گیاه منطقه موردنظر را پر می کند از بین ببرید. پس از کاشت بذر، ماهی 1 مرتبه باید کود مایع به گیاه داده شود. همچنین برای حفظ رطوبت و جلوگیری از علف های هرز از کود گیاهی استفاده کنید.1

پی نوشت:

1.www.golikor.com

2.www.redmag.ir

3.www.saednews.com

4.www.imna.ir

منبع: راسخون
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 8566

به "فواید پیچک برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید پیچک برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید