قلعه تاریخی اولتان پارس آباد حفاظت می شود

به گزارش مجله بای بلاگ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: به منظور جلوگیری از نابودی قلعه تاریخی و ملی اولتان پارس آباد اقدامات حفاظتی در این بنای تاریخی انجام می شود.

قلعه تاریخی اولتان پارس آباد حفاظت می شود

به گزارش خبرنگاران از پارس آباد، کریم حاجی زاده پیش از ظهر امروز در نشست با فرماندار شهرستان پارس آباد گفت: قلعه تاریخی اولتان از مهمترین آثار و قلعه های تاریخی و باستانی کشور بوده و قدمت این اثر به دوره ساسانی و اشکانیان یعنی حدود 2 هزار و 200 سال قبل می رسد.

وی بیان نمود: با توجه به سفالهای سطحی و کاوشهای اجرا شده قدمت این محوطه متعلق به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی واقع در کنار رودخانه ارس تخمین زده می شود.

حاجی زاده با بیان اینکه قلعه اولتان واقع در 12 کیلومتری شهرستان پارس آباد، در کناررودخانه مرزی ارس در 25 اسفند ماه 78 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، اضافه نمود: این قلعه به مساحت تقریبی 72 هکتار و در مساحت 32 هکتار بنا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل شرح داد: این قلعه با ترکیب به جا مانده از آن بزرگترین پادگان نظامی ایران در جنگهای رومی را تداعی می کند.

وی با اشاره به اینکه قلعه تاریخی اولتان دارای حصار خشتى و ستبر است، گفت: قلعه اولتان یک شهر بزرگ متشکل از دو قسمت مسکونی و نظامی بوده و در واقع آغاز دوره اسلامی در این منطقه است.

حاجی زاده اظهار کرد: در این بنای تاریخی انجام عملیات پژوهشی و کاوش و باستان شناسی و کشف و معرفی سایت های تاریخی، باستان شناسی در ابعاد ملی و بین المللی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به وجود ظرفیتهای بالقوه و بالفعل گردشگری در شهرستان پارس آباد شرح داد: هم اکنون پروژه قلعه تاریخی اولتان قابلیت آن را دارد که به یک جشنواره بین المللی تبدیل شود.

وی بیان نمود: به منظور جلوگیری از نابودی این دژ به دلیل قرار دریافت در کنار رود ارس و مجاورت با کارخانه های شن ، ماسه و برخی موارد دیگر باید اقدامات فوری صورت گیرد تا بتوانیم از این قلعه تاریخی ارزشمند دوران درخشان تاریخ شهرستان پارس آباد ،استان و کشور صیانت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بر ضرورت توجه ویژه به بخش صنایع دستی و بازاریابی محصولات صنایع دستی شهرستان پارس آباد تأکید کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

دور زمین: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 892

به "قلعه تاریخی اولتان پارس آباد حفاظت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه تاریخی اولتان پارس آباد حفاظت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید