لزوم ورود دانشگاه فنی وحرفه ای به حوزه فراوری فناوری

به گزارش مجله بای بلاگ، تهران (پانا)- رییس دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید نمود که حوزه فناوری یکی از رسالت های مهم این دانشگاه بوده که کارکرد آن نیز فراوری فناوری های سطوح میانی و پایین است.

لزوم ورود دانشگاه فنی وحرفه ای به حوزه فراوری فناوری

به گزارش اداره کل روابط عمومی، ابراهیم صالحی عمران در همایش روز ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای که امروز دوشنبه 24 آذرماه در سالن آمفی تئاتر سازمان مرکزی این دانشگاه با حضور دکتر رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،دکتر اسدی فرد مدیر آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هیأت رییسه دانشگاه فنی و حرفه ای، روسای دانشکده های فنی و حرفه ای استان تهران و جمعی از استادان و پژوهشگران دانشگاه برگزار گردید ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین و تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش بیان داشت: امید است با جمع بندی مراسم امروز، سرفصل جدیدی برای رونق پژوهش و فناوری در دانشگاه فنی و حرفه ای گگردده گردد.

صالحی عمران در شروع این مراسم با اشاره به ضرورت های توجه به پژوهش در دانشگاه فنی و حرفه ای و قدردانی از همکاران حوزه پژوهشی این دانشگاه گفت: بال پژوهش و فناوری هیچوقت از هم جدا نبوده و نباید به فراموشی سپرده گردد. چرا که ما دو واژه در دانشگاه فنی و حرفه ای داریم، تکنیکال (technical) به معنای فنی و وکیشنال (vocational) به معنای حرفه ای. از این دو واژه ماموریت های این دانشگاه را می توان استخراج کرد لذا درمیابیم که این دانشگاه برای چه ماموریت هایی آمده و چه باید کرد. همچنین، شرایط موجود و مطلوب تکنیکال و وکیشنال را مورد ارزیابی قرار می دهیم. این دو واژه کلیدواژه های مهمی هستند و ضرورت های پژوهشی در این دانشگاه را توجهیه می نمایند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: من معتقدم در دانشگاه ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای و مراکزی که در جهان آموزش های مهارتی را می دهند، پژوهش ها معناهای خاصی پیدا می نماید. این معناها را می گردد از این دو واژه استخراج کرد و می توانند به عنوان کلیدواژه های خوبی در سیاست گذاری های کلان و خرد پژوهشی راهنما باشند.

دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاهی ماموریت گرا

صالحی عمران در ادامه تاکید نمود: دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی ماموریت گرا تلقی می گردد. طبیعتا هم باید ماموریت های خاص این دانشگاه را فهمید و پژوهش ها و فناوری در راستای ماموریت های خاص این دانشگاه تعریف کرد و هیچوقت نباید این فراموش و از آن دور شد.

وی ادامه داد: اخیرا با نظر دکتر رحیمی نوع سوم آیین نامه ارتقا هم در این دانشگاه در هیات امنا تصویب شد و جزییات آن در حال اصلاح است. تا پیش از این آیین نامه های آموزشی و پژوهشی را داشتیم اما مهارتی نداشتیم. خوشبختانه چند ماه حاصل همکاری های همکاران و کمیته ای انجام شد و قرار شد به زودی در این کمیته نوع سوم آیین نامه ارتقا که شاخص های آن با توجه به فلسفه دانشگاه است، معرفی گردد. حتی ترفیع های ما نیز بر اساس این مدل صورت می گیرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به قرار دریافت در هفته پژوهش تاکید نمود: ما در هفته پژوهش باید به خودمان نظم دهیم و راستا و جهت خود را در این دانشگاه بشناسیم. اگر بخواهیم مانند دانشگاه های نظری و عادی شویم راه را اشتباهی رفته ایم و باید این سرمایه بزرگ را یعنی 181 دانشکده، 180 هزار دانشجو و 20 هزار کادر حق التدریس را کنار بگذاریم. به عبارتی تمامی برنامه ریزی های درسی، آموزشی و آزمایشگاه ها به خطا خواهد رفت.

لزوم قرار دریافت پژوهش ها در راستا فنی و حرفه ای

وی با تاکید دوباره بر ماموریت دانشگاه و با استفاده از دو واژه موجود در نام دانشگاه فنی و حرفه ای تاکید نمود: پژوهش ها نیز باید به همین دلیل صورت بگیرد. چرا که اولا حرفه، شغل، اشتغال و کارآفرینی واژه های مهمی هستند که به نظر می رسد به منزله بال آموزش به شمار می فرایند. هدف از بال آموزشی دانشگاه تربیت تکنسین و نیروهای کاردانی است که قرار است پنجه های کارآمد برای نظام های اجتماعی و مالی باشند که می تواند در صنعت، کشاورزی، خدمات و بخش های مختلف و حتی علوم پزشکی هم وارد گردد. در این زمینه حتی با دکتر نمکی نیز مکاتبه ای نموده ایم و ایجاد تقاضا برای همکاری های مشترک داشته ایم.

صالحی عمران با تاکید بر سایر اهداف دانشگاه فنی و حرفه ای، تاکید نمود: هدف اصلی و یکی از ماموریت های اصلی این دانشگاه، تربیت تکنسین است. در این میان بال آموزش وزن بیشتری دارد حتی پژوهش ها در تربیت تکنسین و اشتغال نباید فراموش گردد. حتی در آموزش نیز اگرچه روی تربیت متخصص مانوور داده می گردد اما وزن آموزش هم بستگی به کیفیت آموزش و پژوهش این دانشگاه دارد. این دو خیلی درهم تنیده و وصل هستند و گاهی نمی گردد این دو را از هم جدا کرد.

وی بیان داشت: اساس آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس پاسخگویی به احتیاجهای بازار کار است. این جمله بسیار مهم است. سوال اینجاست که بازار کار وبخش های مختلف مالی، کشاورزی، خدماتی و غیره به چه نیروهای انسانی احتیاج دارند. فهم حرفه و مشاغل در این جا بسیار مهم است بسیاری از آن ها در حال نابود شدن هستند. اینجا چه کسی می تواند یاری کند؟ این جا بحث آینده پژوهی به میان می آید. در جایی که آموزش می خواهد خوب کار کند، اگر بال پژوهش خوب کار نکند، آموزش هم خوب کار نخواهد کرد.

بهره گیری از آینده پژوهی در شناسایی احتیاجهای بازار کار

صالحی عمران در ادامه مطرح نمود: بسیاری از مشاغل و حرفه ها در حال تغییر هستند. آینده پژوهشی یکی از ضرورت های حوزه پژوهش است چرا که فهم مشاغل بسیار مهم است.

وی اضافه نمود: برنامه درسی ما هم متفاوت است برنامه های درسی ما باید برنامه های درسی صلاحیت محور و شایستگی محور باشد، به عبارت دیگر متفاوت باشد. وقتی سخن از این هاست متفاوت می گردد. در این دانشگاه مانند دانشگاه های دیگر عده ای اساتید پشت درهای بسته نمی نشینند و سرفصل ها را معین نمایند. اصلا این مدل جواب نمی دهد. ما برای هر رسته ای که راه اندازی می کنیم حتما احتیاجمند مطالعات بازار کار و پژوهش هم در حال هم در آینده هستیم. هر درسی که در مجموعه درسی هر رشته گذاشته می گردد باید یک شایستگی شغلی یعنی حرفه ای را درنظرگرفت. نمی گردد پشت درهای بسته سرفصل معین کرد.

نقش کارفرما در فرایندهای آموزش فنی و حرفه ای

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای در ادامه بر ضرورت استفاده ازکارفرما و صنعت در فرایند آموزش و پژوهش در فنی وحرفه ای اشاره نمود و گفت: ما میگوییم کارفرما و صنعت. کارفرما و صنعت در بخش های کشاورزی و خدمات حوزه های مختلف باید برای ما سرفصل بنویسند؛ یعنی همکاری ضلع چند جانبه ای را طلب می نماید.

صالحی عمران ادامه داد: در بخش اساتید، دانش و صنعت باید شایستگی را کشف کرد نه وزن کرد چرا که این مولفه ها وزن کردنی نیستند. در حالتی که مدل برنامه ریزی درسی آموزش عالی عمدتا وزن کردنی است.

وی گفت: در بسیاری از سیستم های آموزش مهارتی در جهان کارفرماها حضور دارند. این ها همان بحث پژوهش است. در این شرایط اطلاعات بازار کار، بازاریابی و اطلاعات بسیار مهم هستند. یعنی بر اساس اطلاعات بازار کار که همان حوزه پژوهش است

دانشگاه فنی وحرفه ای باید فناوری فراوری کند.

ابراهیم صالحی عمران در ادامه بر لزوم ورود دانشگاه فنی و حرفه ای به حوزه فناوری تاکید نمود و گفت: کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشگاه فنی وحرفه ای باید درگیر فراوری فناوری در سطوح میانی و پایینی گردد.

وی ادامه داد: حوزه های مختلفی برای پژوهش وجود دارد؛ آموزش های الکترونیک و مجازی، کارگاه های مجازی و آزمایشگاه های مجازی از جمله بخش هایی است که همکاران می توانند آن را وارد فناروی ها نموده و جزو زمینه های آموزش های مهارتی است.

این استاد دانشگاه در ادامه به یکی از مسائل آموزش های فنی و حرفه ای اشاره نمود و گفت: ارزش هایی عمدتا در دانشگاه توسط خود ما صورت می گیرد. پشت اتاق های دربسته تصمیم می گیریم که کدام مهارت ها، سرفصل ها، دانش ها و نگرش های ارزشیابی گردد که این هم درست نیست. در حالی که باید از صلاحیت حرفه ای در این بخش ها بهره جست.

صالحی عمران تاکید نمود: ارزشیابی ها گاهی باید به بیرون ارجاع داده گردد تا تشخیص بدهند نیروی کار واقعا صلاحیت ورود به بازار کار را دارد یا نه. یک مشکل دیگر بحث نظام پذیرش دانشجو است.

وی گفت: هنوز آموزش های فنی و حرفه ای از برچسب آموزش درجه دوم رنج می برد. این چالش بزرگی است از این رو از پذیرفتن دانشجویان مستعد عاجز هستیم. ما از دانشجویان مستعد برخوردار نیستیم.

این مقام مسئول توضیح داد: برچسب درجه دوم از نظر فرهنگی زمینه ای را برای ارتقای آموزش های مهارتی ایجاد نمی نماید که در این حوزه احتیاجمند یک سری پژوهش ها هستیم. بعضی پژوهش ها داخلی بوده و برای ارتقای کیفیت حوزه آموزش و پژوهش است و یک سری از پژوهش های باید خارج از دانشگاه در حوزه فرهنگی و آجتماعی باید صورت گیرد.

صالحی عمران در خاتمه تاکید نمود: در دانشگاه فنی و حرفه ای پتانسیل و ظرفیت های خوبی داریم. در این سه سال گذشته کوشش شده تا از این ظرفیت های استفاده کنیم. انشالله که همکاری ادامه پیدا کند. امید است تا وزارت علوم هم همراه با دانشگاه یاری کند تا رسالت آموزش عالی مهارتی به اجرا درآید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 5314

به "لزوم ورود دانشگاه فنی وحرفه ای به حوزه فراوری فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ورود دانشگاه فنی وحرفه ای به حوزه فراوری فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید