ماجرای قرار دادن تراشه در گذرنامه های ایران ، ردیابی و شنود صاحبان گذرنامه امکانپذیر است؟

به گزارش مجله بای بلاگ، رئیس پلیس گذرنامه نیروی انتظامی با تایید کار گذاشتن تراشه یا چیپ در گذرنامه ها، آن را امری مطابق قوانین بین المللی خواند و درباره آن شرح داد.

ماجرای قرار دادن تراشه در گذرنامه های ایران ، ردیابی و شنود صاحبان گذرنامه امکانپذیر است؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سرهنگ صادق رضادوست رئیس پلیس گذرنامه نیروی انتظامی امروز سه شنبه 6 خرداد با اشاره به انتشار کلیپی در فضای مجازی درباره کار گذاشتن تراشه یا چیپ در گذرنامه ها برای ردیابی مسافران ایرانی به خارج از کشور و شنود موبایل های آنها گفت: این موضوع حدود 2 سال پیش مطرح شد و یکی از رسانه های مکتوب به طور کامل به آن پرداخت و شفاف سازی لازم صورت گرفت.

وی ادامه داد: ایران عضو ایکائو است و همه کشورهای عضو آن ملزم شده اند تراشه ای را در گذرنامه کار بگذارند. موضوع چیپ همان تراشه است که اطلاعات شخصی افراد به نوعی در داخل این تراشه نصب شده و روی جلد گذرنامه تعیین است و هیچ گونه اقدام پنهانی در این زمینه وجود ندارد.

سرهنگ رضا دوست اضافه نمود: همه گذرنامه های الکترونیکی و بیومتریک یعنی هر دو نسل گذرنامه ها در ایران صادر می گردد و آنچه تحت عنوان وجود جی پی اس در گذرنامه ها اشاره شده است، احتیاج به ذخیره نیرو و باتری دارد و از آن جایی که عمر گذرنامه ها 5 ساله است چگونه ممکن است که یک چیپ 5 سال باتری در خود ذخیره کند؟! بنابراین این فرضیه مردود است.

رئیس پلیس گذرنامه نیروی انتطامی اضافه نمود: این تراشه در واقع به منظور ایمن سازی پاسپورت ها انجام تعبیه شده است و به همکاران مرزی ما یاری می نماید تا اطلاعات فردی را مورد آنالیز قرار داده تا جعلی صورت نگیرد و با دستگاه پاسپورت خوان در مبادی ورودی و خروجی به راحتی بتوان گذرنامه ها را کنترل کرد و این امر نشان می دهد که فلان گذرنامه اصیل است یا خیر؟ یا این گذرنامه مربوط به دارنده آن است یا خیر؟ این تکنولوژی سبب می گردد تا گذرنامه از دسترس غیر خارج باشد.

رضادوست در این ارتباط که گفته می گردد به وسیله این تراشه، صاحبان گذرنامه شنود می شوند، گفت: این تراشه ها اصلا چنین عملکردی ندارند چرا که از نظر علمی و فناوری چنین تکنولوژی وجود ندارد، انتشار این مساله در فضای مجازی از سوی افراد غیر آگاه و ناآگاه دنبال می گردد و در واقع می توان گفت شیطنت فضای مجازی است در حالی که این مساله دو سال پیش نیز مطرح شد و شفاف سازی لازم در این زمینه صورت گرفت.

به گفته وی این تکنولوژی در واقع به معنای هوشمندسازی پلیس و در راستای توسعه فناوری است و برای ایمنی گذرنامه ها انجام می گردد براین اساس باید نسبت به نصب این تراشه در گذرنامه افتخار کنیم.

ایکائو یا ICAO در تاریخ 7 دسامبر 1944 ضمناً تنظیم و امضا پیمان حمل و نقل هوایی مرسوم به پیمان شیکاگو تشکیل شد. اماموجودیت آن به طور رسمی در سال 1947 رخ داد و اولین جلسه آن در 6 می 1947تشکیل گشت و در 28 می اعضاء شورا انتخاب گشتند. دولت ایران نیز در سال 1327هجری شمسی رسماً به پیمان شیکاگو و در نتیجه به ایکائو پیوست.

adeliasafar.com: سفرهای ادلیا: ارزانترین تورهای مسافرتی اروپایی، آسیایی و کانادا را از ما بخواهید.

dorezamin.com: دور زمین: سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2415

به "ماجرای قرار دادن تراشه در گذرنامه های ایران ، ردیابی و شنود صاحبان گذرنامه امکانپذیر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای قرار دادن تراشه در گذرنامه های ایران ، ردیابی و شنود صاحبان گذرنامه امکانپذیر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید