معرفی خانه ملک التجار یزد Malek Al، Tojar

به گزارش مجله بای بلاگ، خانه ملک التجار

خانه ملک التجار بنایی تاریخی با زیبایی های خیره کننده است که حدود 120 سال قدمت دارد و متعلق به حاجی علی اکبر شیرازی از تجار باسابقه یزد بوده است. وی لقب ملک التجار را از سوی ناصر الدین شاه به علت عملکرد مثبتش در حوزه تجارت دریافت کرد و نوادگانش تا چهار نسل بعد از او در همین خانه زندگی می کردند. این خانه از اتاق های متعددی تشکیل شده که هر یک ویژگی خاص خود را دارند. بر دیوار و سقفِ بیشتر اتاق ها نقاشی هایی تماشایی به چشم می خورد که اثر هنرمندان شیرازی هستند و طی روایتی، کشیدن آنها 10 سال به طول انجامیده است. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با خانه ملک التجار بیشتر آشنا شوید.

معرفی خانه ملک التجار یزد Malek Al، Tojar

معماری منحصر به فرد خانه ملک التجار

ملک التجار این خانه را در سه قسمت طراحی کرد به گونه ای که یک قسمت برای مهمان ها با اتاق های سه دری و پنج دری، یک قسمت را برای اعضای خانواده خویش و قسمت دیگر را برای خدمه این بنا در نظر گرفته شده است. وی دستور داد تا یکی از نقاشان بنام شیراز این خانه را طبق عمارت نارنجستان شیراز نقاشی کند، گفته می گردد اتمام این نقاشی ها 10 سال به طول انجامیده است.

خانه ملک التجار از 23 اتاق تشکیل شده است که هر اتاق ویژگی های خاص خود را دارد، اما با وجود زیبایی و قابل تحسین بودن همه بخش های مختلف این خانه، چندین اتاق در این بنا به علت طراحی خاص و نقاشی های چشم نوازش بیشتر خودنمایی می نماید.

از قسمت های مختلف خانه می توان به ورودی زیبا، هشتی شش ضلعی، قسمت زمستانه، تابستانه، بهارخواب، شاه نشین، ستون های چوبی شگفت انگیز، حیاط جالب، بادگیر زیبا، حوض بزرگ و راهروهای زیرزمینی، اتاق آیینه و … اشاره کرد که در هر کدامشان زیبایی های چشم گیری دیده می گردد. امروزه این ساختمان به عنوان مکانی برای اقامت گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد و لقب اولین هتل خشتی دنیا را به خود اختصاص داده است.

سقف اتاق آدم و حوا ، فرش ایرانی است

در قسمت جنوبی خانه اتاقی با نقاشی های بسیار زیبا دارد که به آن اتاق آدم و حوا گفته می گردد . اتاق آدم و حوا به علت نقش بستن طرح فرش بر سقف آن دیده ها را به سوی خود جذب می نماید؛ این طراحی از آن رو بوده است که حاجی علی عسکر شیرازی به علت علاقه فراوانی که به فرش ایرانی داشتند از یکی از نقاشان شیرازی تقاضا کردند تا در سقف اتاق این خانه نقش فرش ایرانی را پیاده کند و وی به برترین شکل ممکن با به کارگیری انواع رنگ های گیاهی، نقش فرشی زیبا را بر سقف انداخت که بعد از 120 سال هنوز هم چشم آدمی متحیر از این هنر زیبا می گردد. درب این اتاق نیز چوبی و ارسی با شیشه های رنگین است.

در اتاق دیگری که به آن اتاق یوسف و زلیخا گفته می گردد و اتاق دیگری به نام اتاق آیینه است که در قسمت شرقی خانه وجود دارد در گذشته آب قنات از زیرزمین آن رد می شده است . دو تا در اروسی چوبی دارد در درب آن از شیشه های رنگی استفاد ه شده اتاقها دارای گچ بری می باشد ورودی آن دارای کوچه ای باریک و دراز و با دیوار هایی بلند است.

این خانه از اتاق های متعددی تشکیل شده است که هر اتاق ویژ گی های خاص خود را دارد. دیوار و سقف بیشتر اتاق ها نقاشی شده است که بعضا از آب طلا برای نقاشی بهره برده اند . این آثار هنری از لحاظ اسلوب کاملا با نقاشی های عمارت نارنجستان شیراز هماهنگی دارد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 9030

به "معرفی خانه ملک التجار یزد Malek Al، Tojar" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خانه ملک التجار یزد Malek Al، Tojar"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید