مقایسه قدرت خرید عید در 10 سال گذشته

به گزارش مجله بای بلاگ، روزنامه هفت صبح: کارگران با عیدی آخر سال شان می توانند حدود دست کم 36 کیلوگرم گوشت، 206 کیلوگرم مرغ و 129 کیلوگرم برنج بخرند. پاداش خاتمه سال بر اساس قانون کار دو برابر حقوق ماهانه در نظر گرفته شده. با توجه به پایه حقوق یک میلیون و 516 هزار تومانی امسال، عیدی کارگران دست کم سه میلیون و 32 هزار تومان خواهد بود و حداکثر به چهار میلیون و 564 هزار تومان خواهد رسید.

مقایسه قدرت خرید عید در 10 سال گذشته

مقایسه قدرت عیدی در 10 سال اخیر نشان می دهد مقدار محصولات خوراکی که می توانستیم با عیدی آخر سال بخریم، مدام رو به کاهش بوده و در سال 97 به کمترین مقدار خود رسیده، اما امسال شرایط فرق می کند. چرا که قیمت محصولات خوراکی نسبت به اسفند سال پیش افزایش چندانی نداشته و در برخی موارد کاهش پیدا کرده است. در طرف مقابل افزایش 800 هزار تومانی عیدی آخر سال را هم داریم که باعث شده شاهد بازگشت حیثیت به عیدی آخر سال باشیم. پارسال با عیدی کارگری تنها می شد 24 کیلوگرم گوشت، 149 کیلوگرم مرغ و 133 کیلوگرم برنج خرید. این ارقام امسال تا 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

شرایط عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت کلاً متفاوت است و بهمن ماه هر سال توسط دولت معین می شود. امسال این رقم یک میلیون و 200 هزار تومان است و هم زمان با حقوق بهمن ماه به حساب کارکنان واریز می شود. با این عیدی می شود 14 کیلوگرم گوشت، 81 کیلوگرم مرغ و 51 کیلوگرم برنج خرید. این ارقام در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته و کمی کاهش پیدا کرده است.

در این گزارش قیمت اقلام خوراکی بنا بر اطلاعات بانک مرکزی از سال 89 تا 96 جمع آوری شده و قیمت های سال 97 و 98 بر اساس آخرین گزارش های مرکز آمار در نظر گرفته شده است. چرا که از آذر ماه 97 ارائه گزارش قیمت محصولات خوراکی توسط بانک مرکزی متوقف شده است. باید توجه داشته باشید منظور از قیمت گوشت در این گزارش، میانگین قیمت انواع گوشت قرمز گوسفند و گوساله شامل منجمد و گجرم است. همچنین منظور از برنج، میانگین قیمت برنج ایرانی است.

tour-malaysia.ir: تور مالزی ارزان قیمت، تور پنانگ، کوالالامپور، لنکاوی، تور لحظه آخری مالزی را همراه ما باشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: برترین ها
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: buy-blog.ir شناسه مطلب: 2785

به "مقایسه قدرت خرید عید در 10 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه قدرت خرید عید در 10 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید